Bokkenorchis IJmuiden

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Bokkenorchis IJmuiden

Bericht door Jos Lammers »

Afgelopen zaterdag 6 oktober de groeiplaats van Himantoglossum hirsinum in IJmuiden bezocht. De gemeente Velsen heeft keurig, naar overeengekomen was, de betreffende wegberm eind augustus-begin september gemaaid en het maaisel afgevoerd. Dit jaar dus geen half afgemaaide en beschadigde Bokkenorchis rozetten. Een 20-tal rozetten aangetroffen. Een aantal daarvan die half in het nabije struikgewas staan blijkt weliswaar aangevreten (ziet eruit als slakkenwerk), maar het merendeel lijkt gezond, maar wel vrij klein. Als ik de afmetingen vergelijk met de rozetten die in de aangrenzende duinen van het nationaal park Zuid-Kennemerland staan zijn het dwergjes. Die laatste zijn 4-bladig met als uitschieter een plant met bladeren van 10-25 cm !
Een fenomeen trof mij verder op de IJmuidense groeiplaats, nl een rozetje (2-bladig 1-6 cm) met aan de voet 4 een-bladige rozetjes 2-4 cm lang. Moet ik die kleine rozetjes opvatten als zaailingen of als resultaat van een 5-voudige(!) knoldeling? Zie foto hieronder. Wie heeft hier ervaring mee?


Afbeelding

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Himantoglossum hircinum

Bericht door Walter »

Zelf heb ik nog niet van vegetatieve ontwikkeling gehoord bij dit geslacht, maar dat wil zeker niet zeggen dat het niet zou kunnen.
Bij grote populaties bokkenorchis in Noord-Frankrijk of België zie je wel steevast solitaire planten.
Ze kunnen dicht bij mekaar staan, maar er is toch steeds ruimte tussen de rozetten.
Ik denk dat dit zaailingen zijn en dat er uiteindelijk slechts één van zal overleven. Die zou dan de ouderplant kunnen gaan opvolgen.
Regelmatig eens terug gaan kijken om te zien hoe het evolueert ?
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie