Reis naar Scandinavië

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Reis naar Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

Over een dag of 40 vertrekken mijn vrouw en ik naar Scandinavië. We hebben al aardig wat informatie binnen. Iedereen die daarin heeft voorzien: zeer bedankt. Maar als er nog iemand is met recente informatie dan houd ik me daarvoor aanbevolen. We gaan met een klein tentje tot boven de poolcirkel, echt een uitdaging!

Hartelijke groeten,

Hans
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door F. Thys »

Hans,

Veel succes, een heel voorspoedige reis en vele mooie (orchideeën)waarnemingen toegewenst! Wij vertrekken binnen achttien dagen naar Scandinavië, maar gaan niet veel verder dan de 60° breedtegraad, met name tot Östersund. Het is daar momenteel nog wel winter: geregeld sneeuw en heel veel nachtvorst, al worden voor de komende dagen hogere temperaturen verwacht. Ger Meesters wist me enkele dagen geleden nog te vertellen dat het seizoen minstens drie weken achter is op het normale schema. Wij zoeken het echter iets meer comfortabel door te overnachten in hotel.

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Frans,

Ik hoop dat het mee valt! Anders gaat N. runei mijn neus voorbij, mijn hoofddoel voor deze reis... En later gaan kan niet vanwege verplichtingen begin augustus.

Ik ga ook naar Ostersund. Hopelijk is daar van alles te zien!

We houden hoop...

Veel groeten en succes!
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Jan Essink »

veel plezier daar boven en ik weet zeker dat het er niet zo warm en droog is als wat wij in Samos gehad hebben en toch 63 soorten gevonden hebben

Jan & Liesbeth
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Jan Essink »

Hans, onze runei vondst dateert van 1/2 juli
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Dank je Jan. We maken er wat van!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Ger Meesters »

Vandaag even een rondje gemaakt langs twee belangrijke orchideegebiedjes rond Östersund. Op het eerste, ten oosten van Ö-sund, trof ik – precies op tijd – ruim 20 bloeiende bosnimfen Calypso bulbosa aan. Geen andere orchideeënsoorten bloeiend aangetroffen, maar wel rozetten van gevlekte orchis en bosorchis. Andere soorten die wel bloeiden waren hier klein hoefblad en vleugeltjesbloem. Het tweede gebied ligt ten noordwesten van de stad en staat bekend om zijn enorme populatie vrouwenschoentje Cypripedum calceolus. Nou, daar was nog niet veel van te zien, ze staken net een paar centimeter uit de grond. Verder in dit zeer kalkrijke gebied veel nog erg kleine rozetten van bloedorchis Dactylorhiza cruenta, vliegenorchis Ophrys insectifera en nog wat die ik niet thuis kon brengen. De opvallendste andere bloeiende plant hier was leverbloempje. Zoals gezegd was de bosnimf precies op tijd, maar het lijkt me dat vrouwenschoentje wat achterloopt: vorig jaar bloeide de soort een week later al volop en dat lijkt me nu niet mogelijk. Maar misschien waren ze vorig jaar wel aan de vroege kant. Wat dit zegt over het verdere verloop van het seizoen, durf ik niet te zeggen.
Bosnimf
Bosnimf
Norna_BRJ-26-5-17-1.jpg (698.37 KiB) 9837 keer bekeken
Gevlekte orchis?
Gevlekte orchis?
Gevlekte_orchis-rozet-26-5-17.jpg (692.13 KiB) 9837 keer bekeken
Bloedorchis D. cruenta
Bloedorchis D. cruenta
Bloedorchis_rozet-26-5-17.jpg (586.73 KiB) 9837 keer bekeken
Vrouwenschoentje met leverbloempje
Vrouwenschoentje met leverbloempje
Vrouwenschoentje-rozet-26-5-17.jpg (768.65 KiB) 9837 keer bekeken
Vliegenorchis?
Vliegenorchis?
Vliegenorchis-rozet-26-5-17.jpg (638.19 KiB) 9837 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Dan ben ik over een maand mooi op tijd, behalve voor Calypso...

Groeten,

Hans
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door BertJan »

Jan Essink schreef:Hans, onze runei vondst dateert van 1/2 juli
Voor de leken (zoals ik) welke N. Runei wordt hier bedoeld?
Of, hoe ziet deze orchidee er eigenlijk uit? :)
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Ger Meesters »

Gymnadenia runei, Nigritella runei of Gymnigritella runei – al naar gelang wie men volgt – ziet er ongeveer uit als een Nigritella nigra, de zwarte vanilleorchis, maar is iets lichter rood. De soort is waarschijnlijk ontstaan als kruising van grote muggenorchis en zwarte vanilleorchis. Het is de enige endemische orchidee van Zweden, met name in de provincie Västerbotten. Zeer lokaal en er plekke vrij zeldzaam (schaars). Hij bloeit begin juli – ijs en weder dienende.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door BertJan »

Ger Meesters schreef:Gymnadenia runei, Nigritella runei of Gymnigritella runei – al naar gelang wie men volgt – ziet er ongeveer uit als een Nigritella nigra, de zwarte vanilleorchis, maar is iets lichter rood. De soort is waarschijnlijk ontstaan als kruising van grote muggenorchis en zwarte vanilleorchis. Het is de enige endemische orchidee van Zweden, met name in de provincie Västerbotten. Zeer lokaal en er plekke vrij zeldzaam (schaars). Hij bloeit begin juli – ijs en weder dienende.
:D
Bedankt!
Gebruikersavatar
Ger Meesters
Berichten: 103
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 10:08 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Ger Meesters »

Ik zag vandaag dat de turistinformation van Hemavan/Tärnaby de excursies naar de brudkulla (G. runei) dit jaar op 15 juli begint, terwijl dat vorig jaar 9 juli was. Misschien iets om rekening mee te houden: http://www2.hemavantarnaby.se/sv/evenem ... 3D20141022
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Reis naar Scandinavië

Bericht door Hans Dekker »

Bedankt!
Plaats reactie