Andalusische vraagstukken

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Henk de Groot

Andalusische vraagstukken

Berichtdoor Henk de Groot » za apr 15, 2017 8:28 pm

Besten,

net terug uit Andalusie en de foto's op de computer gezet. Zie ik toch al weer wat hoofdbrekens langskomen.
Ik doe graag een beroep op uw kennis en of mening:
Ophrys fusca  vraagteken.jpg
Ophrys fusca vraagteken.jpg (26.67 KiB) 1323 keer bekeken

De door mij als mogelijke hybride benoemde ophrys stond in een omgeving met veel lutea, iets minder speculum, een enkele tenthredinifera, een enkele fusca-achtige en iets verder weg een picta. Maar lutea en fusca lijken mij de meest in aanmerking komende " ouders" .
Bijlagen
Ophrys fusca ssp arnoldii vraagteken.jpg
Ophrys fusca ssp arnoldii vraagteken.jpg (19.41 KiB) 1323 keer bekeken
Ophrys fusca ssp arnoldii 2 vraagteken.jpg
Ophrys fusca ssp arnoldii 2 vraagteken.jpg (19.41 KiB) 1323 keer bekeken
Ophrys hybride lutea vs fusca. vraagtekenJPG.jpg
Ophrys hybride lutea vs fusca. vraagtekenJPG.jpg (31.58 KiB) 1323 keer bekeken

Michiel Janssen
Contacteer:

Re: Andalusische vraagstukken

Berichtdoor Michiel Janssen » di apr 18, 2017 4:20 pm

Hoi Henk,

Ik denk dat je met O. lutea wel goed zit maar de andere ouder is denk ik O. bombyliflora. De lip van jouw plant is nogal gedrongen terwijl O. fusca en O. lutea beide een langwerpige lip hebben. Ook die forse zijlobben van jouw plant lijken mij eerder afkomstig van O. bombyliflora dan van O. fusca die welliswaar ook zijlobben heeft maar vlak en niet gebogen. Zie de foto's van die hybride (O. xdomitia) op http://www.ophrys-genus.be/hybrids.htm. Wat heel bijzonder is aan die hybride is dat de bestuiver bij de pseudocopulatie van O. lutea en O. bombyliflora 180° gedraaid op de lip zit. Een mooie en bijzondere waarneming dus.

Die uitgebloeide O. fusca s.l. zou O. (fusca subsp.) malacitana kunnen zijn, als je die erkent als (onder)soort.

Groeten,

Michiel

Henk de Groot

Berichtdoor Henk de Groot » di apr 18, 2017 8:25 pm

Dank Michiel,

Bombyliflora had ik niet genoemd zag ik, maar kwam op die locatie ook voor.
Ik heb nog een foto met een bovenaanzicht waarmee die hybride er heel anders uitziet.
Die zoek ik ff op en plaats ik er nog bij.

Vwb de fusca-achtige: ik gebruik de verschillende naamgevingen vooral om mij te helpen determineren en onderscheid te maken. Ik volg wat dat betreft iedereen maar kan ook erg blij zijn met Aerenlund Pedersen en Faurholdt die het aantal soorten lekker overzichtelijk houden tot 19 ophryssoorten.

Maar ik schat mijzelf net op het niveau om in het wild die hybride te onderscheiden van "echte" soorten dus ik stel mij bewust bescheiden op vwb naamgeving. Jouw suggestie helpt mij juist wel om adhv diens beschrijving beter op onderscheidende kenmerken te letten.

Dank

Michiel Janssen
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » di apr 18, 2017 9:22 pm

Ik ga zelf meestal plaatjes kijken in Google Afbeeldingen en hoop dat ik iets tegenkom wat lijkt op mijn foto. Zo vond ik ook een foto van O. lutea x O. fusca, althans dat wordt beweerd deze hybride te zijn: http://www.micobotanicajaen.com/Revista ... cadica.pdf

Terug naar “Orchideeënforum”