Madeira informatie gevraagd

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 196
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Madeira informatie gevraagd

Bericht door Henk de Groot »

Beste allemaal,

ik ga de laatste twee weken van juni naar Madeira.
Naast Walvissen, Dolfijnen en Zeevogels uiteraard ook op zoek naar Orchideeën.
Op internet heb ik informatie gevonden over 5 taxa die er voorkomen, waarvan enkele endemisch.
Goodyera en Gennaria bloeien niet in die periode, maar Dactylorhiza foliosa en Orchis scopolorum hoop ik daar wel te kunnen vinden in respectievelijk Laurissilva en hooggebergte.

Is er iemand bekend met Madeira in het algemeen en de orchideeën daar in het bijzonder?
Ik houd me aanbevolen voor tips.

bij voorbaat dank

Henk
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Madeira informatie gevraagd

Bericht door Jan Essink »

Rob Poot is daar geweest
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1021
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Madeira informatie gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Ik ben er geweest in juni 2001. Destijds was ik nog niet actief bezig met orchideeën maar ik kan me wel herinneren dat ik verschillende Dactylorhiza's heb gezien. Even het fotomapje erbij gepakt en inderdaad heb ik een foto van een Dactylorhiza sp. die tussen de varens staat. Als dat de enige Dactylorhiza is op Madeira heb ik die dus gezien en dat betekent dat je er niet echt naar hoeft te zoeken want dat heb ik ook niet gedaan. Waarschijnlijk zien staan langs de weg of bij een parkeerplaats.
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Madeira informatie gevraagd

Bericht door F. Thys »

Henk,

Wij zijn er ooit geweest, ongeveer 10 jaar geleden, niet om naar orchideeën te zoeken, maar om te wandelen. Volgens Delforge moet je de Dactylorhiza zoeken in het noorden van het eiland. Wij hebben er één soort gezien die endemisch is, namelijk Goodyera macrophylla. Het is evenwel niet zeker of die op Madeira nog in het wild voorkomt. Mogelijk is die daar in het wild uitgestorven. De exemplaren die wij gezien hebben stonden ... in een bloempot op een vensterbak van de Jardin Botanique Ribeiro Frio nabij Funchal. Die wordt daar, gezien zijn zeldzaamheid, angstvallig bewaard. Deze soort bloeit echter eerst in het najaar. Op Internet is wel een verslag te vinden van Franse botanisten die op Madeira einde april 2000 geïnventariseerd hebben. De twee soorten waarover je spreekt hebben ze gezien. Zie http://www.linneenne-lyon.org/depot1/3796.pdf

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 196
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: Madeira informatie gevraagd

Bericht door Henk de Groot »

Dank voor de reacties!
Dankzij eerdere hint van Michiel heb ik op Flickr nu gezien wat Delforge waarschijnlijk met "Noorden" bedoelt. (Mooie nieuwe profielfoto trouwens Michiel)
@Frans: dank voor de link. Ik kom op internet veel verwijzingen naar verschillende botanische tuinen tegen, vooral ook met tropische soorten, dus daar gaan we zeker even een bezoek brengen. En daarnaast uiteraard de twee in juni bloeiende soorten zoeken.
Kan ik een bijdrage aan het VPA levern.

Nogmaals dank

Henk
Luc Cant
Berichten: 1
Lid geworden op: vr mar 31, 2017 7:27 pm
Locatie: 2930 Brasschaat
Contacteer:

Re: Madeira informatie gevraagd

Bericht door Luc Cant »

Beste Henk,
Ik ga jaarlijks wandelen in Madeira, binnen enkele weken ben ik er terug voor een week. Ik heb trouwens een meldpunt gestart voor personen die op zoek zijn naar wandelgezelschap voor tochten die ze zelf organiseren.Ik ben lid geworden van dit forum om meer te weten over orchideeën, ik verblijf altijd aan de Westkust van Madeira dus dicht bij het Laurisilva woud. Voor uw vraag had je tot vorig jaar waarschijnlijk contact kunnen nemen met Jardim Orquidea.
Succes !
Plaats reactie