Binnenland Kroatië - juni 2016

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Binnenland Kroatië - juni 2016

Bericht door Frank Verhart »

Beste leden.

Tijdens een uitstap naar Midden-Kroatië heb ik een twintigtal soorten genoteerd.

Over een aantal waarnemingen heb ik nog vragen.

De plant hieronder heb ik met een vraagteken voor Vrouwenschoentje gezien. Wie bevestigt of ontkent?
DSCF6751.JPG
DSCF6751.JPG (360.46 KiB) 2988 keer bekeken
Dit is m.i. een groep vegetatieve Vrouwenschoentjes, met rechts van de groep een Bleek bosvogeltje.
DSCF6847.JPG
DSCF6847.JPG (423.77 KiB) 2988 keer bekeken
Orchis palustris is voor mij geen alledaagse soort. Deze plant trof ik solo in een veen, de tweede populatie tijdens zes bezoeken aan Kroatië.
DSCF6904.JPG
DSCF6904.JPG (331.37 KiB) 2988 keer bekeken
Met tientallen locaties was de Bijenorchis na de Aangebrande orchis de meest geziene soort. Slechts één keer vond ik een andere Ophrys met welgeteld één exemplaar. De vraag is, of het terecht is om de plant hieronder tot Ophrys untchjii te rekenen. Volgens Delforge is deze soort behalve in NW-Kroatië ook aanwezig in Midden-Kroatië. Mijn waarneming kan hierbij aansluiten. De plant werd gevonden op 16 juni in volle bloei, met nog enkele knoppen. Is dit, gezien de groene perianth en de overdaad aan beharing, inderdaad Ophrys untchjii?
DSCF6933.JPG
DSCF6933.JPG (292.44 KiB) 2988 keer bekeken
DSCF6936.JPG
DSCF6936.JPG (399.26 KiB) 2988 keer bekeken
Van Orchis ustulata is een zomervariant ssp. aestivalis bekend. Met de literatuur die ik hier heb, waaronder een gedegen beschrijving van Helmut Presser (AHO Bayern), kom ik er niet uit. En helaas, ik heb geen foto's van het onderste deel van de plant. Overigens viel het rozet ook niet op, zoals op kalkgraslanden, de planten stonden meestal in een vrij hoge grasmat. Vrijwel dagelijks heb ik de soort op nieuwe locaties gevonden, van 12 tot en met 30 juni, gemiddeld genomen in volle bloei en meest tussen 300 en 600 meter hoogte. Ik neig naar de nominaatvorm, hoewel de planten hiervoor vaak aan de forse kant waren. De foto's illusteren dit ook, dit zijn de langste bloeiwijzes die ik heb gefotografeerd. De bloei is vijf tot zes weken later dan op de Zuid-Kroatische eilanden. Dit verschil vind ik fors, Orchis tridentata bloeit op Brač tegelijk met Orchis ustulata, in Midden-Kroatië was Orchis tridentata al weken uitgebloeid. Ophrys apifera bloeit op de eilanden later dan Orchis ustulata, in Midden-Kroatië ligt het hoogtepunt van de bloei eerder een week of twee voor die van Orchis ustulata.
DSCF6959.JPG
DSCF6959.JPG (398.05 KiB) 2988 keer bekeken
DSCF7009.JPG
DSCF7009.JPG (345.48 KiB) 2988 keer bekeken
Orchis purpurea heb ik één keer gevonden, uitgebloeid. De plant is onmiskenbaar, toch komt de uitgebloeide aar mij wat vreemd over.
DSCF7253.JPG
DSCF7253.JPG (426.11 KiB) 2988 keer bekeken
DSCF7254.JPG
DSCF7254.JPG (362.66 KiB) 2988 keer bekeken
Tenslotte een zeer slechte foto van een vegetatieve Wespenorchis. Mijn gedachte gaat enigszins uit naar Epipactis muelleri. Maar dat label durf ik er zomaar niet aan te hangen. Biotoop is goed ontwikkeld loofbos op korte afstand van een rivier. 27 juni. Slechts één plant gezien.
DSCF7201.JPG
DSCF7201.JPG (423.81 KiB) 2988 keer bekeken
Plaats reactie