Het blijft toch altijd weer bijzonder dat er individuen zijn die zich niet aan de voorschriften houden, een beetje eigenwijs zijn en niet perse kleur willen bekennen. Waarschijnlijk heeft u ze ook in uw verzameling zitten.......
Orchis italica. Ik heb er zovele gezien, maar nu een keer een afwijkende. Sicilië 2016
Anacamptis pyramidalis is een eigenwijze inderdaad. Deze wil ook niet eens pyramidaal zijn. Rhodos 2016
Serapiassen zijn niet altijd klip en klaar. Bij de lingua zou de 'koffieboon' doorslaggevend kunnen zijn, maar ook hier kun je allerlei tussenvormen tegenkomen met andere serapiassen. Wat bij de lingua nog meer opvalt zijn de kleurverschillen van de lip. Zelf heb ik nogal wat planten met gele tot oranje lippen aangetroffen bij Puget sur Argens.Meestal stonden ze daar in plukjes. Een witte lip ben ik nog niet tegengekomen. Wat een fraaie foto zeg ! Je conclusie is wellicht dat jouw plant binnen de bandbreedte qua lipkleur ligt ? Daar lijkt het veel op, gezien de website die je gevonden hebt.