Uit de oude doos met twijfelgevallen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

W. van Looken

Uit de oude doos met twijfelgevallen

Berichtdoor W. van Looken » do sep 06, 2007 8:39 pm

Tijdens een van mijn eerste wandelreizen, begin jaren 90, deed ik in Andorra de Vall' d'Incles aan in Soldeu. daar vond ik de eerste week van juli deze orchidee die ik tot nu toe niet met zekerheid op naam kon brengen.
Iemand een idee.

Walter

AfbeeldingAfbeelding

J. Essink

Berichtdoor J. Essink » do sep 06, 2007 9:21 pm

Hoi Walter,

welkom op het forum. Je dacht ik zet er meteen iets op wat ze toch niet weten.

Hybridisatie tussen Dactylorhiza planten komt zo vaak voor dat je soms moeite hebt om tussen al de planten de nominaatvorm te ontdekken.

Belangrijk is altijd aan te geven welke andere soorten erbij stonden.

Ik neigt te denken dat je D. caramulensis gevonden hebt, alleen als je in Landwehr kijkt dan zou deze plant gevlekte bladeren hebben maar bij Pierre kan je niets van vlekken zien.

de Drentse groeten en tot gauw,

Jan Essink

W. van Looken

Berichtdoor W. van Looken » vr sep 07, 2007 8:50 pm

Hallo Jan,

He biotoop van Dactylorhiza caremulensis zoals door Landwehr beschreven is 100 % van toepassing op de plaats waar ik het plaatje schoot.
Bedankt voor de tip

Groetjes

Walter

E.W.P. van Dommelen

Dact. caramulensis

Berichtdoor E.W.P. van Dommelen » do okt 11, 2007 2:29 pm

Hallo Walter en Jan,

Dactylorhiza's vind ik moeilijk.
Ik kom er na een paar uurtjes puzzelen danook niet uit. Maar of het caramulensis is?
De vindplaats ligt op tenminste 1700 m terwijl Delforge aangeeft dat deze tot 1400 m voorkomt.
Ook het aanzien van de plant lijkt steviger dan je van caramulensis verwacht, terwijl ook de bladeren van Walter's probleem foto breder lijken.

Met vriendelijke groeten,
Erik

F. Thys

Berichtdoor F. Thys » vr okt 12, 2007 12:54 am

Ook wat aan het puzzelen geweest, t.t.z. veel ge-google-d en enkele werken er op nageslagen. Vraag me af of dit toch niet meer overhelt naar een variëteit van Dactylorhiza elata, maar dan niet de variëteit sesquipedales. Landwehr tekent nogal wat variëteiten die eerder gedrongen zijn. Als men via http://www.biopix.nl als zoekterm 'Dactylorhiza elata' ingeeft, krijgt men 2 foto's die heel sterk op die van Walter lijken. Zeer zeker ook wat kleur betreft. De meeste foto's van Dactylorhiza caramulensis die men tegenkomt, tonen uiteraard een maculata bloem, heel wat lichter van kleur en met een enigszins andere tekening dan de foto van Walter.

Wie doet nog een poging om hierin enige klaarheid te scheppen?

Groetjes.
Frans

Terug naar “Orchideeënforum”