Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Leo Broek »

Hallo allen,

Midden mei was het hoogte punt van de bloei van de orchideeen in de Drome, iets later dan in voorgaande jaren. Ophrys drumana en ophrys aurelia deden het weer uitstekend. Je kunt genoeg planten vinden met bloemen die afwijken van het gemiddelde en dan begint het gepuzzel. Van de meegestuurde foto's durf ik bij twee te zeggen wat het is, verder niets dan twijfel. Daarom zou ik het fijn vinden, als de mede-experts er ook eens naar kijken. De planten trof ik aan onder Saillans en bij Barbieres.

groet, Leo Broek
Bijlagen
vreemde plant ! Sterk drielobbig met een tekenveld dat haast geïsoleerd lijkt van de bultjes. Metaalkleur en relatief lage hoogte duiden in de richting van drumana. Lusus ?
vreemde plant ! Sterk drielobbig met een tekenveld dat haast geïsoleerd lijkt van de bultjes. Metaalkleur en relatief lage hoogte duiden in de richting van drumana. Lusus ?
ophrdrum_1.jpg (332.81 KiB) 10069 keer bekeken
deze plant heeft alle kenmerken van een aurelia, hoog, forse bloemen, roodbruin tekenveld.
deze plant heeft alle kenmerken van een aurelia, hoog, forse bloemen, roodbruin tekenveld.
ophraur_1.jpg (772.44 KiB) 10069 keer bekeken
zeker 35 cm hoog, forse bloemen met een sterke neiging tot drielobbigheid. Metaalkleurig merkteken. Stond een halve meter van de aurelia. Geen idee.
zeker 35 cm hoog, forse bloemen met een sterke neiging tot drielobbigheid. Metaalkleurig merkteken. Stond een halve meter van de aurelia. Geen idee.
ophrdrum_2.jpg (740.01 KiB) 10069 keer bekeken
ongeveer 10 gelijksoortige planten in de vroege ochtendschaduw. Sterk ingesneden lip, relatief hoog. Aurelia's niet te zien, maar ook niet echt drumana. Geen idee.
ongeveer 10 gelijksoortige planten in de vroege ochtendschaduw. Sterk ingesneden lip, relatief hoog. Aurelia's niet te zien, maar ook niet echt drumana. Geen idee.
ophrdrum_3.jpg (645.35 KiB) 10069 keer bekeken
vreemde plant, laag, echt grote lip met een onopvallend tekenveld. Lange gerimpelde petalen, duidt op aurelia. Lusus ?
vreemde plant, laag, echt grote lip met een onopvallend tekenveld. Lange gerimpelde petalen, duidt op aurelia. Lusus ?
ophraure_2.jpg (793.77 KiB) 10069 keer bekeken
soortgelijke planten kwamen vaker voor, geen aurelia, relatief drielobbig en een lip die langer dan breed is. Metaalkleurig teken. Drumana-achtig, maar wel fors
soortgelijke planten kwamen vaker voor, geen aurelia, relatief drielobbig en een lip die langer dan breed is. Metaalkleurig teken. Drumana-achtig, maar wel fors
ophrdrum_4.jpg (676.47 KiB) 10069 keer bekeken
deze plant lijkt me minder moeilijk, drumana x pseudoscolopax. De plant stond in een veld waarin het ouderpaar rijkelijk vertegenwoordigd was
deze plant lijkt me minder moeilijk, drumana x pseudoscolopax. De plant stond in een veld waarin het ouderpaar rijkelijk vertegenwoordigd was
ophrdrum x ophrpseuscol.jpg (369.28 KiB) 10069 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door peter wijn »

mooi hoor, nog niet life gezien,
die laatste ziet er uit als een scolopax met carnaval.
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Leo Broek »

Ha, ha. Een leuke vergelijking ! Ben zelf niet thuis met carnaval moet ik zeggen. Begin er zin in te krijgen.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Ton »

Die laatste kan inderdaad de hybride met linearis zijn, maar de anderen vallen naar mijn ervaring in deze regio allemaal min of meer binnen de variaties die je bij O. drumana aantreft, van heel klein tot redelijk fors en met zeer wisselende liptekening. Op de Col de Bacchus(900+m) trof ik ze vorige week nog volop bloeiend aan.
Groet,

Ton
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Leo Broek »

Bedankt voor je reactie Ton. Fantastisch trouwens die Col de Bacchus ! Ik kan me vinden in jouw commentaar. Naast de hybride, zie ik de planten met het rode basaalveld wel als aurelia moet ik zeggen. Verder pleit ik voor pseudoscolopax i.p.v. linearis. Hiermee kies ik de kant van de Fransen die hun endemische soort zo noemen, in feite zit de essentie in dit woord: een ophrys die het midden houdt tussen fuciflora en scolopax, met wellicht de nadruk op scolopax. Maar hierover verschillen de meningen natuurlijk ook weer. Ja, what's in the name.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Bram »

Volgens de SFO Rhône-Alpes spreekt men in de Drôme (en aanliggende departementen) niet langer van Ophrys pseudoscolopax/linearis.

Deze soort heet daar tegenwoordig Ophrys fuciflora subsp. demangei.

http://sfo-rhone-alpes.fr/index.php/fic ... p-demangei

En in het nieuwe boek van Delforge is deze zelfs opgewaardeerd als soort, daar heet ie dus Ophrys demangei.
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Leo Broek »

Ai, ai, ai daar gaan we weer. We kunnen dus (bijvoorbeeld) Delforge 2012, Bournerias 2005 en À la rencontre des Orchidées sauvages de Rhône-Alpes 2012 (uitgave van jawel, de SFO !!) in het ronde archief schuiven omdat er weer nieuwe 'inzichten' zijn. En maar splitsen en maar weer muggeziften. Nou, interessant hoor, maar wat voegt het nou echt toe ? De herverdeling in de diverse geslachten van een aantal jaren geleden was wetenschappelijk verantwoord en biedt heel veel inzicht en houvast. Heb ik eraan moeten wennen, ja maar door de aantoonbare relevantie kan ik er wat mee. Met name bij de ophryssen zie je helaas dat zich elke keer weer opportunisten melden die het licht hebben gezien. Ik had dit niet verwacht vanuit de hoek van de SFO, moet ik zeggen. Sorry, als ik wat zuur klink, maar laten we nou eens proberen om met z'n allen te genieten van wat de natuur ons biedt, is dat niet het belangrijkste ? Onze oude voorzitter, de Luuk Blom, en dan heb ik het over begin jaren '90 was een visionair, die er als in geen ander in slaagde om dit aspect op zeer overtuigende wijzen aan ons mee te geven. Ik weet niet hoe het nu is, ben al in geen jaren meer op de vergaderingen geweest. Ik hoop van harte dat het goed met de club gaat.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Ton »

Ach Leo, je moet maar denken: Al die tijd dat zij zich over namen, soorten en ondersoorten buigen zijn wij lekker met de bloemetjes bezig.
Groet,

Ton
Leo Broek
Berichten: 30
Lid geworden op: vr jun 15, 2012 5:21 pm

Re: Drome: ophrys drumana, ophrys aurelia waarnemingen

Bericht door Leo Broek »

Mooie relativering ! Dank je.
Plaats reactie