Rietorchis of toch niet..?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

A. Houter

Rietorchis of toch niet..?

Berichtdoor A. Houter » ma mei 23, 2016 5:26 pm

Ik ben nieuw op dit forum en vrij kort geleden interesse gaan krijgen voor de Nederlandse orchideeën. Samen met een groepje mensen onderzoek ik een nieuw terrein van Natuurmonumenten...voormalig agrarisch gebied wat afgeplagd is geworden, waardoor een nat en dras rietterein is ontstaan. Door de ontstane verschraling worden regelmatig opmerkelijke plantensoorten gevonden, waaronder ook orchideeën zoals Gewone- en Gevlekte rietorchis, Brede orchis, Welriekende nachtorchis en Moeraswespenorchis.
Bij nadere beschouwing van een opname die toenmalig als Rietorchis was benoemd kreeg ik wat twijfels vanwege lengte en vorm van het blad, de bracteeën en de bloemen; het past m.i. niet geheel bij Rietorchis.

Bijgaand de opnames... misschien dat iemand mij er verder mee kan helpen?

P1050288c.jpg
P1050288c.jpg (585.41 KiB) 1609 keer bekeken

P1050289c.jpg
P1050289c.jpg (389.53 KiB) 1609 keer bekeken

Ik hoor graag van iemand.

Groeten, André

M.H. Schot
Contacteer:

Re: Rietorchis of toch niet..?

Berichtdoor M.H. Schot » ma mei 23, 2016 7:47 pm

Beste André,

Lastige planten, die Dactylorhiza's. Dit is ook zo'n geval: de lippen hebben de kleur en het stippelpatroon van D. praetermissa, en ook wel een beetje de forsheid. Maar alle andere kenmerken wijzen op D. incarnata. Terecht dat je de pijltjes hebt geplaatst. En ik houd het daarom op D. incarnata - wellicht met invloeden van andere Dactylorhiza-merken.
Zelf ken ik dit soort planten van de Maasvlakte. Is jouw opname ook in Zuid-Holland? Of in de buurt van de Maasvlakte?

Hans Dekker

Re: Rietorchis of toch niet..?

Berichtdoor Hans Dekker » ma mei 23, 2016 10:21 pm

Hallo Rien en André,

Ik zou het andersom zeggen, een rietorchis met invloed van de vleeskleurige orchis. En dan nog heel magertjes. Rietorchis kan er heel verschillend uitzien en wel vaker iets van incarnata hebben. Zie heirbij een echte incarnata die ik dit weekend vond.

Groeten,

Hans
Bijlagen
D. incarnata Muiderstrand Almere 21-05-16 (22)~02.jpg
D. incarnata Muiderstrand Almere 21-05-16 (22)~02.jpg (82.08 KiB) 1587 keer bekeken

Terug naar “Orchideeënforum”