Herminium monorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
J. Essink

Herminium monorchis

Bericht door J. Essink »

Op het forum van Waarnemingen.nl is een vraag gesteld of Herminium uit Nederland verdwenen zou zijn. Op de laatste bekende vindplaatsen is hij niet meer waargenomen.

Weet een van jullie of dat inderdaad zo is of kan iemand nog een vindplaats opgeven.

Geef als je een vindplaats hebt dit aan mij door via E-mail

Jan Essink

Admin van Waarneming.nl
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Jan,
Voor zover ik weet moet jet ding nog groeien bij de Lauwersmeer. Ook schijnt er een nieuwe melding te zijn naar ik meen Brabant, maar dat is nogal dubieus. Veder vernam ik op de laaste WEO bijeenkomst dat hij nog bloeit op 1 plek op Schiermonninkoog
Groet Martin
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Herminium

Bericht door orchforummaster »

Hallo Jan,

Volgens mijn laatste informatie komt Herminium monorchis nog voor op Schiermonnikoog en in het Lauwersmeer.
Het Lauwersmeer heb ik twee jaar geleden nog bezocht. Dit is een zeer levensvatbare populatie met vele tientallen planten op vier plekken. De planten staan in een afgesloten reservaatsgebied dat goed beheerd wordt. De toekomst ziet er goed uit en uitbreiding is zeker mogelijk. Gezien de kwestbaarheid is het belangrijk de vindplaats(en) geheim te houden.
De laatste jaren hoor je van verschillende mensen dat men de plant niet meer op Schiermonnikoorg gevonden heeft. Van diverse leden van de werkgroep hoor ik echter dat de soort tot nog toe elk jaar gevonden is. Mogelijk zijn ze "verkast".
Ik stuur je een mailtje met info waar je verder kunt informeren.

Ed van Wijngaarden

Hieronder twee foto's van het Lauwersmeer:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie