Macro foto's.

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Macro foto's.

Bericht door Ton »

Wat me op dit forum opvalt is ondermeer de enorme variatie in kwaliteit van foto's. Er zijn duidelijke prachtfoto's, zo te zien met de spiegelreflexcamera, al of niet digitaal en met een goede macrolens gemaakt. Als u zo werkt en er tevreden over bent: Lees niet verder!

Voor anderen: Ik heb jaren met een grote tas met 2 camera's, statief en 400 mm lens rondgesjouwd, toch gauw zo'n 10 kilo aan apparatuur. Daarna een compactcamera, maar dat beviel toch niet echt. Sinds enige jaren digitaal met de Panasonic FZ-7. Macrofoto's lukken al vrij aardig, maar je staat gauw je eigen schaduw over de bloem te werpen en dichterbij voor een detail lukt niet. Sinds kort heb ik een Raynox-150 voorzetlensje. Kost nog geen €30 (Foto Konijnenbelt heeft ze in voorraad en goedkoop) en geeft je de mogelijkheid van ca. 25 cm te fotograferen met de maximale brandpuntsafstand. Op mijn Panasonic paste dit lensje zonder hulpstukken. Ik heb nog geen orchideeënfoto om het resultaat goed te laten zijn, vandaar een libel.

Scherpstellen blijft een probleem, maar dat is met elke lens zo in de vrije natuur.
Afbeelding
Groet,

Ton
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Dat ligt aan je diaphragma. Hoe groter het getal hoe beter de scherptediepte.

Wij fotograven nog steeds analoog en wij stellen onze camera altijd op AV diaphragma 11 in en dan zoekt de camera welke tijd er bij hoort. Wij zijn niet onttevreden met onze opnames.

groeten,

Jan
Ed van Wijngaarden

Orchideeën fotografie

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Ton,

Zoals altijd moet je je zelf afvragen wat je doelstellingen zijn en dan een afweging maken tussen "sjouwbaarheid" en kwaliteit.
Naar aanleiding daarvan een -beknopt- discussiestuk over orchideeënfotografie.

Uitgangspunt is het soort fotografie dat je wilt bedrijven:

1. Foto's voor publicatie en serieuze hobbyfotografie (o.a. voor determinatie)

Dan is er eigenlijk geen keus: een spiegelreflexcamera met een macrolens (vast brandpunt) biedt de hoogste kwaliteit foto's. De macrolens moet tot 1:1 gaan voor detailopnamen (Ophrys!).
Elke moderne spiegelreflex is tegenwoordig geschikt: minimaal moet je een diafragmavoorkeuze programma (AV) hebben en liefst hanbediening, maar dat zit er vrijwel altijd op.
Verder is een knop waarmee je de scherptediepte kunt controleren vaak handig.
De fotograaf bepaalt de beelduitsnede en de scherptediepte, met behulp van het diafragma.
De automatische belichtingsmeter zorgt in de meeste gevallen voor een goede belichting.
Je kunt voor een grote scherptediepe kiezen (b.v. diafragma 22) om een bloem of plant van voor tot achter scherp te krijgen, of voor een kleinere (b.v. diagragma 5.6) om de achtergrond mooi onscherp te krijgen, waardoor een plant "loskomt" van de omgeving.
Omdat de scherptediepte snel afneemt als het onderwerp dichterbij staat is scherpstellen bij macro-opnamen erg kritisch. Vaak werkt handmatige scherpstelling het beste, hoewel de autofocus technieken steeds beter worden.

Fotografen die veel publiceren zullen voor een (digitale) spiegelrelfex kiezen met een "fullframe" sensor. Deze heeft een beeldsensor die net zo groot is als een kleinbeeldnegatief en levert de hoogste kwaliteit. Deze camera's zijn echter behoorlijk duur. De meest gangbare reflexcamera's hebben een kleinere sensor. Hierdoor treedt een vermenigvuldigingsfactor (cropfactor) op waarmee je de brandpuntsafstand moet vermenigvuldigen t.o.v. een kleinbeeld (analoge of fullframe) reflexcamera.


2. Algemene natuurfotografie met mogelijkheden voor macro.

Dit kan prima gedaan worden met de wat uitgebreidere compactcamera met vaste lens.
Tegenwoordig heb je vaak een heel groot optisch zoombereik (10 tot 12x) waardoor je het toestel voor veel doeleinden kunt gebruiken.
Vaak heb je ook een macrostand waarmee je meestal tot 1:2 kunt gaan.
Hier kun je prima orchideeënfoto's mee maken, op echte detailopnamen na.
Door de kleine sensor is de scherptediepte in vergelijking tot een spiegelreflexcamera veel groter.
Daardoor is het makkelijk om scherpe fotos's te maken, maar het is moeilijker om de achtergrond onscherp te krijgen. Hierdoor krijg je vaak rommeliger foto's.

3. Makkelijk mee te nemen camera.
De Point & shoot compact camera. Kun je zo in je binnenzak steken, heeft vaak een niet zo grote zoom (3x) en meestal een macrostand. Deze is niet geschikt voor detailopnamen van orchideeënbloemen. Bovendien worden dit soort opnamen vaak onscherp omdat men niet weet dat je hiervoor het scherpstelpunt moet fixeren om te zorgen dat dit op de bloem is gericht.

Een voorzetlens is een aardig hulpmiddel voor 2. en 3. waarmee je het onderwerp dichterbij kunt halen en de voorwerpafstand kunt vergroten. Nadeel is de geringere scherptediepte en het scherpteverlies aan de randen.

Analoog/Digitaal

De meeste orchideeënfotografen zullen ondertussen digitaal fotograferen. De analoge fotografie is een aflopende zaak. Dit is al voor ons beslist door de fabrikanten van camera's en films en door ontwikkelcentrales. De meeste fabrikanten hebben de ontwikkeling van analoge camera's en films al stopgezet.

Er is nog één goede reden om analoog te blijven fotograferen: het vertonen van dia's.
De kwaliteit van digitale foto's is al zeker zo goed als die van dia's, maar het beeld van de projectoren (beamers) halen nog lang niet de kwaliteit van een geprojecteerde dia. Ook dit is een kwestie van tijd.

Naast "bekende" voordelen van de digitale fotografie (direct resultaat bekijken, geen rolletjes, archivering, etc.) zijn er nog enkele specifieke voordelen voor de serieuze orchideeënfotograaf die vaak onderschat worden:

A.
De mogelijkheid om de kleurbalans aan te passen waardoor je de kleurechtheid van de opname kunt garanderen. Hier wordt nog veel te weinig gebruik van gemaakt. Bij veel opnamen (b.v. vaak van Orchis mascula of O. morio) wijkt de kleur op de foto af van de werkelijke kleur.
Bij dia's kun je hier verder niets aan doen.
Door een extra opname te maken met een vel wit papier (beter: een zgn. grijskaart) op de foto kun je achteraf de kleur corrigeren zodanig dat die goed overeen komt met de werkelijkheid.
(helaas gelden kleurafwijkingen ook voor beeldscherm, printer en beamer, maar het voert te ver om daarop in te gaan).

B.
De mogelijkheid om de gevoeligheid (ISO-waarde) in te stellen. Bij diafilms ligt die vast.
Je kunt wel een film met hogere gevoeligheid nemen, maar dan neemt de scherpte snel af door een grotere filmkorrel. Bij digitale reflexcamera's is het kwaliteitsverlies bij hogere ISO-waarde veel kleiner. Vaak kun je met ISO 800 nog een redelijk resultaat krijgen.
Dit is belangrijk onder slechte lichtomstandigheden of bij veel wind. Je kunt dan een kortere sluiterijd kiezen waardoor de kans op beweginschonscherpte afneemt. Dit is nog steeds de grootste oorzaak van mislukte foto's.

Het is toch nog een aardig lang verhaal geworden. Hopelijk nuttig.

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van Wijngaarden
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Fotgrafie

Bericht door Walter »

Ik ben dit jaar overgestapt op digitale fotografie en ik heb het me nog niet beklaagd.
De voordelen van een digitale reflexcamera - DSLR - wegen niet op tegen het éne nadeel, nl het gemis aan pixels.
DE Pentax K10D waar ik mee werk heeft een sensor van 10 megapixels, waarmee ik probleemloos opnamen kan maken die ik op A3 formaat kan laten afdrukken zonder kwaliteitsverlies.
1 RAW opname is dan 16 megabytes. Wat niet verandert is ten opzicht van mijn vroegere analoge periode is mijn uitrusting ; ik heb nog altijd een fotorugzak en een statief bij en dat weegt tesamen toch 12 kg. Maar dat vind ik helemaal niet erg: ik heb graag alles bij zodat ik elke gelegenheid kan fotograferen met de best bijhorende lens. En ook met een DSLR heb je een statief nodig om goede opnames te maken.


Jan : een diafragma van 11 vind ik te weinig als ik 1:1 of 1:2 werk. Ik werk met 16, 22 of zelfs 32.
De scherptediepte kan ik controleren met een aparte knop en vermits ik digitaal werk, kan ik spelen met de ISO waarden die schommelen tussen 100 en 1600 ASA.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Ringflitser

Bericht door gerritverhellen »

Ik ben nog niet zo lang bezig met het fotograferen van orchideeën en nog maar pas vanaf dit jaar met een digitale camera, een Canon EOS 400D. Jullie uitvoerige uitleg vond ik dan ook leerrijk. Digitaal heeft enorm veel voordelen maar ik moet eerlijk toegeven het is even wennen, vooral dat spelen met witbalans en iso-waarden. Toch nog een vraagje: heeft iemand ervaring met een ringflitser? Iemand raadde mij het gebruik ervan aan om bewegingsonscherpte bij veel wind te voorkomen.
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Ringflitser

Bericht door Walter »

Toch nog een vraagje: heeft iemand ervaring met een ringflitser? Iemand raadde mij het gebruik ervan aan om bewegingsonscherpte bij veel wind te voorkomen.
Persoonlijk heb ik daar nog nooit van gehoord. Een ringflitser wordt vnl. gebruikt om een te zware flitsschaduw te vermijden. Gecombineerd met het flitsprogramma dat de flits doet synchroniseren met het 2e sluitergordijn, geeft dit een mooi resultaat met een goed belichte achtergrond. Dat vermijdt met andere woorden pikzwarte achtergronden.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Ed van Wijngaarden

Ringflitser

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Ton,

Een echte ringflitser is niet zo geschikt voor macro-opnamen van orchideeën.
Omdat het flitslicht vanuit alle richtingen komt is de belichting erg vlak en dat geeft geen mooie plaatjes. Meer geschikt voor technische of medische opnamen.
Wel zeer geschikt zijn macroflitsers. Deze komen in verschillende vormen: vaak twee kleine flitsertjes naast de lens of een vierkant met vier verschillende flitsertjes die je naar keuze aan en uit kunt schakelen. Omdat je de stand van de flitsertjes kunt wijzigen kun je een mooie belichting van het onderwerp krijgen.
Er zijn macroflitsers van algemene merken (o.a. Novoflex) die je op elke camera kunt gebruiken en van de grote cameramerken die merkgebonden zijn. Deze laatste werken vaak naadloos samen met de automatische belichting van de camera. Ze zijn wel behoorlijk prijzig: ik gebruik zelf de Canon MT-24 EX macro twin flitser (prijzig, ruim 800 euro!).
Inderdaad kun je hiermee fotograferen bij veel wind, omdat de sluitertijd wordt bepaald door de flistlengte die extreem kort is. Echter, dit geldt alleen als je de invloed van de natuurlijke belichting uitschakelt en dat kan alleen bij korte sluitertijd en groot diafragmagetal.
Dat heeft gelijk een nadeel: je achtergrond wordt heel donker en je krijgt een soort nachteffect (de intensiteit van het flitslicht neemt af met het kwadraat van de afstand).

Je kunt dit voorkomen door ook natuurlijk achtergondlicht toe te laten. Dit kan door de sluitertijd langer te maken. Dat heeft geen invloed op het flitslicht, maar wel op het natuurlijka achtergrondlicht. Op deze manier kun je een mooi uitgelicht onderwerp krijgen met een goede achtergrond. Ik zet hiervoor meestal de camera op handbediening, de sluiterijd op ca. 1/60 sec. en het diafragma afhankelijk van de gewenste scherptediepte,
Dit heeft als nadeel dat door de lange sluitertijd je toch weer bewegingsonscherpte kunt krijgen.
Het blijven dus altijd comprimissen. Ik gebruik de flitser bijna altijd voor detailopnamen van Ophryssen, soms voor detailopnamen van ander orchideeën en zelden voor een hele plant, behalve als het erg waait. Dan kun je in ieder geval scherpe foto's maken voor determinatie en neem je de donkere achtegrond op de koop toe.

Walter heeft het nog over synchroniseren met het 2e sluitergordijn. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heeft het geen invloed op de belichting, het bepaalt alleen wanneer de flits wordt afgevuurd (aan het begin of aan het eind van de belichting).

Enkele voorbeelden zijn waarschijnlijk sprekender:

Afbeelding
Ophrys scolopax. 1/125sec, f/16.
Flitsfoto, door de goede scherpte geschikt voor determinatie. Hier is het 'nachteffect' te zien: de achtergrond is heel donker. De belichtingstijd/diafragma combinatie legt alleen het flitslicht vast, niet het omgevingslicht.

Afbeelding
Ophrys bombyliflora; 1/40 sec bij f/18.
Flitsfoto; door de langere sluitertijd is het achtergrondlicht ook vastgelegd waardoor het nachteffect niet optreedt. Op deze manier krijg je zeer constant belichte plaatjes, onafhankelijk van het weer.

Afbeelding
Ophrys bombyliflora; 1/60 sec f/22
Natuurlijk licht. Ook zonder flits kun je prima detailopnamen maken, maar je bent wel sterk afhankelijk van het aanwezige licht en het weer. In felle zon zulen de plaatjes erg hard worden. Verder heb je veel meer kans op bewegingsopscherpte en moet je wachten tot de plant echt helemaal stilstaat.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Bericht door Ton »

"Er zijn duidelijke prachtfoto's, zo te zien met de spiegelreflexcamera, al of niet digitaal en met een goede macrolens gemaakt. Als u zo werkt en er tevreden over bent: Lees niet verder!"

Dat was mijn intro en zo te zien heeft niet iedereen zich eraan gehouden! Daardoor hebben we nu wel veel geleerd over technische en financiële topproducten en dat is ook wel eens aardig. Ik blijf een beetje rondhobbelen met het dilemma: Ooit weer naar de spiegelreflex of niet? Vooral Ed heeft mij met zijn prachtfoto's weer een duw in de richting van het faillissement gegeven!
Ik hoop dat ik niettemin enkele mensen die niet het budget (er voor over) hebben heb kunnen helpen met een goedkope oplossing om toch acceptabele macrofoto's te maken.

Voor mijzelf blijft het een gegeven dat ik meestal op de fiets mijn speurtochten doe en dan is een compactcamera toch even handiger. Een fotootje erbij van een nigritella op de Col d'Iseran, die met de genoemde combinatie gemaakt is, kost alles bij elkaar de helft van Ed zijn flitser!
Afbeelding
Groet,

Ton
Ed van Wijngaarden

Orchideeën fotografie

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Ton,

Ik heb gereageeerd op jouw vraag: "Toch nog een vraagje: heeft iemand ervaring met een ringflitser? ". Ik denk dat het leuk is om de diverse technieken die door orchideeënfoitografen gebruikt worden eens te vergelijken.
Je hebt natuurlijk gelijk dat budget en portabiliteit belangrijke overwegingen zijn.
Dat is een van de redenen dat ik gekozen heb voor de Canon EOS 400d. Deze is een behoorlijk slag kleiner dan andere spiegelreflexcamera's wat hem makkelijk mee te nemen maakt (anderen klagen dan weer dat hij te klein is).

Jouw prachtige foto geeft weer aan dat je niet de duurste uitrusting hoeft te hebben om mooie orchideeënfoto's te maken.
Verder blijft altijd gelden: een goede foto wordt door de fotograaf gemaakt. De camera en de rest zijn hulpmiddelen.
Ik heb slechte foto's gezien van mensen met dure uitrustingen en mooie foto's met point & shoot camera's. Belangrijk is dat de fotograaf de camera goed kent.
Dat is een ander nadeel van digitale camera's: het aantal mogelijkheden is zo groot dat men vaak de weg in de instellingen niet weet. Ik geef cursussen digitale fotografie en het is onvoorstelbaar hoe weinig de cursisten van hun camera weten.
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Voor alle duidelijkheid, het was niet Ton maar ik die de vraag stelde over de ringflitser.
Iedereen in elk geval bedankt voor de uitleg en dan vooral Ed met zijn uitgebreide antwoorden.
Ik denk dat ik het begrip ringflitser en macroflitser door mekaar gehaald heb. Ik heb me dus dit jaar een Canon EOS 400D aangescheft en een EFS 60 mm Macrolens. Zoals ik al zei, ik moet er nog mee leren werken. Op de winderige Causses dit voorjaar was vooral de scherpstelling een probleem daarom mijn vraag over de flitser. Ed, als ik jouw uitleg lees en de voorbeeldfoto's erbij zie, dan lijkt mij de aanschaf van een macroflitser een goed idee, alleen de prijs... 800 euro is niet mis!
Ton, ik vind jouw foto's ook heel geslaagd maar om die libelle (Bruinrode Heidelibel ?) zo dicht te benaderen heb je wel veel geduld en geluk nodig!
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Bericht door Ton »

Gerrit, je was me inderdaad voor met je reactie op de ringflitser. De libel heb ik bij mij in de tuin ge"pakt" met de Raynox 150 voorzetlens en mijn Panasonic op (35 mm vergelijk) 420 mm. Je moet dan ca. 22 cm van het onderwerp staan en dat stond deze libel toe. Scherpstelling op handmatig en dan voorzichtig heen en weer bewegen tot je de scherpte op de goede plek ziet. F8, want kleiner heb ik niet. De reacties van Ed verbazen mij niet, de kwaliteit van je foto's waren al een indicatie dat je niet zomaar met een Agfa Clackje rondloopt! Wat voor macrolens gebruik je voor dergelijke foto's en dan vraag ik mij met name af welke brandpuntsafstand.
Overigens zit ik elke keer weer met enige afgunst de prachtige plaatjes op deze site te bekijken, niet alleen om de fotografische kwaliteit, maar ook om de fraaie soorten en het feit dat sommige mensen blijkbaar naar Kreta of Sardinië kunnen gaan om orchideeën te zoeken. Helaas ben ik nog gebonden aan mijn broodheer en via mijn vrouw zelfs aan de schoolvakanties!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

ook tijdens de schoolvakanties kan je orchideeën vinden ...

Bericht door Walter »

Dag Ton,

ook in de schoolvakanties kan je veel orchideeën vinden.
De paasvakantie is uitstekend voor het Middellandse Zeegebied.
De juli maand is goed voor bergstreken zoals de Alpen, of het noorden zoals Schotland.

De meesten van ons werken nog en zijn aangewezen op de schoolvakanties vanwege de kinderen.

Laat je niet kisten: er is nog heel wat moois te beleven voor iedereen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Ed van Wijngaarden

Macro lens

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Ton,

Ik werk met een macrolens van 60 mm brandpuntsafstand. Met de verlengingsfactor van 1.6 vanwege de sensor grootte (van de meest gangbare digitale reflexen) geeft dit het effect van een ca. 96 mm (in vergelijking met een kleinbeeld reflex). Dit is ideaal voor plantenfoto's. Ook hier geldt weer: kijk naar wat je doel is.
Voor insectenfotografen is een langere brandpuntsafstand voor een macrolens aan te bevelen (100-180 mm). Dan kun je van een redelijke afstand macrofoto's maken, waardoor de insecten minder snel verjaagd worden. Je kunt hier natuurlijk ook planten mee fotograferen.
Door de grote voorwerpsafstand moet je dan echter flink naar achteren, waardoor je vaak in het omringende struikgewas terecht komt. Vandaar dat voor planten en orchideeën een kortere brandpuntsafstand beter is.
Verder is uiteraard de kwaliteit van de lens belangrijk, maar bijvoorbeeld ook de opbouw van de diafragma lamellen; dit heeft invloed op het 'bokeh'. Deze term (uit het Japans) slaat op het weergeven van de achtergrond van het hoofdonderwerp. Hoe zachter en vager de achtergond, hoe beter het onderwerp 'loskomt' van de achtegrond.
Het gaat dus niet alleen om het zo goed en scherp mogelijk weergeven van het onderwerp, maar om het plaatje als geheel.
Omdat een digitale compactcamera een veel grotere scherptediepte heeft is de achtergrond meestal veel scherper.
Als voorbeeld een macrofoto van een Klokjesgentiaan, waarmee ik duidelijk wil maken wat er met bokeh wordt bedoeld:

Afbeelding

De 60 mm macrolenzen van Canon en Nikon zijn prima voor orchideeënfotografie.
Als je zowel planten als insecten wilt fotograferen is een 100 mm lens een goed compromis.
Plaats reactie