Hongarije

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Hongarije

Bericht door Hans Dekker »

Beste mensen,

Aangestoken door prachtige foto's van O. scolopax (= hier een vorm van oestrifera) en een oude wens van mijn vrouw speel ik met de gedachte om volgend jaar eens naar Hongarije te gaan. Ik kan echter heel weinig vinden over de orchideeen die ik er kan verwachten, laat staan dat er mij belangrijke vindplaatsen bekend zijn. Heeft iemand meer kennis van dit onderwerp?

Hartelijke groeten,

Hans
Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Re: Hongarije

Bericht door Frank Verhart »

Beste Hans,

Ik ben een paar weken in Hongarije geweest, in Bukk nationaal park en in de Matra, maar daar heb ik geen orchideeen gezien. Informatie over orchideeen in Hongarije lijkt beperkt en daarbij komt dan de zeer moeilijke taal.

Groeten
Frank.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Hongarije

Bericht door Mark Meijrink »

Hoe ruim neem je Hongarije Hans?

Ik was in 2011 in Slowakije in Bratislava en de stroomdalgraslanden langs de Donau (net aan de rand van Bratislava) zijn zeer de moeite waard. O.a. omdat hier duizenden A. coriophora's voorkomen. Een situatie die we in Nederland niet (meer) kennen: kalkrijke stroomdalgraslanden met soorten als Wantsenorchis en Soldaatje.

Mvgr MArk
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Hongarije

Bericht door Mark »

Bratislava inderdaad!! Eén van mijn beste herinneringen van alle reisjes en zoektochten die we gedaan hebben.

Je krijgt er gratis een lekker 'Oostblok-land' gevoel bij... Het ligt hemelsbreed nog geen 10 kilometer van de grens met Hongarije.

Hongarije zelf weet ik niets van, sorry.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Hongarije

Bericht door Hans Dekker »

Dank voor de antwoorden heren! Er ligt daar dus nog een veld braak. Op internet lees ik wel over H. jankae, O. holubyana en O. bicornis in het zuiden. Tja, maar waar. Die velden met coriophora Mark lijken me ook erg de moeite waard.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Hongarije

Bericht door djasse »

Dag Hans

Hoewel ik Hongarije ook niet ken (ooit eens binnengewipt toen ik in Slowakije was) probeer ik je hier toch een tip mee te geven.
Hieronder staat een link naar een site van een fotograaf. als je daar op 'fajlista' klikt zie je een lange (al of niet voledig?) lijst orchids met wetenschappelijke en Hongaarse naam. Misschien kan je die Hongaarse namen dan googelen en zo op sites komen met gerelateerde natuurgebieden.
Het lukt alvast op zijn site zelf, waar bij de foto's de nationale parken, natuurgebieden worden vermeld.
Klikken op galéria (logisch) en plaats is vermeld onder de foto...
Heb het eens geprobeerd en dan kwam ik uit op Nationaal park kiskunsag...
Link: http://www.csmfoto.hu/species.html

Succes!
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Hongarije

Bericht door Hans Dekker »

Bedankt djasse!
Jan Elfrink
Berichten: 2
Lid geworden op: za jun 06, 2015 9:36 pm

Re: Hongarije

Bericht door Jan Elfrink »

Beste Hans,
kijk op de site, www.farmlator.hu
En neem kontakt op met Rob de Jong, die mij geholpen heeft met de Wantsenorchis.
Vr gr Jan
Plaats reactie