Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door djasse »

Dit voorjaar o.a. naar Somiedo (Asturias) en Picos de Europa geweest. In het gebied rond Bejes vond ik deze Ophrys fusca. Is dit de lupercalis (met geelomrande lip) of...?
In Somiedo vond ik andere (blekere) fusca's, maar de twee foto's zijn minder geslaagd door de moeilijke toegankelijkheid van de planten op een rots (op één been balancerend en dan fotograferend).
Op dezelfde wandeling vond ik een paar dagen eerder deze pastelachtige orchids met gebogen lip. ieland een idee of tip?
Na lang zoeken rond Fuente De (mijn indruk is dat - na mijn afwezigheid hier van een 20 tal jaar de orchids erop achteruit boeren) vond ik mijn vlinderorchis terug op een weitje. Heb de plaatselijke veeboer gevraagd om schaduw te spelen op deze snikhete dag. Waarschijnlijk een hilarisch schouwspel mocht er iemand dit gezien hebben... :)
Bij mijn volgende opnames nam ik dan maar een paraplu mee: een bloemlezing hieronder.
Ach ja, ik had dolgraag eens herfstschroeforchis gezien. Exacte locaties vermelden zijn hier not done, ik weet het. Maar waar is dan de dichtstbijzijnde locatie vanuit Gent (België)? Noord-Frankrijk?
Groetjes
Djasse
Bijlagen
Somiedo - Liébana 2015 147.jpg
Somiedo - Liébana 2015 147.jpg (18.54 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo - Liébana 2015 042.jpg
Somiedo - Liébana 2015 042.jpg (26.85 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 033.jpg
Somiedo 2015 033.jpg (27.08 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 179.jpg
Somiedo 2015 179.jpg (33.05 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 103.jpg
Somiedo 2015 103.jpg (22.72 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 101.jpg
Somiedo 2015 101.jpg (25.68 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 327.jpg
Somiedo 2015 327.jpg (22.46 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo 2015 322.jpg
Somiedo 2015 322.jpg (18.01 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo - Liébana 2015 016.jpg
Somiedo - Liébana 2015 016.jpg (25.27 KiB) 9856 keer bekeken
Somiedo - Liébana 2015 015.jpg
Somiedo - Liébana 2015 015.jpg (23.53 KiB) 9856 keer bekeken
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Mark Meijrink »

niet zo moeilijk, vanaf Gent de dichtbijzijnde plek:

http://www.zuidhollandslandschap.nl/nat ... estduinen/

en er zijn nog 6 plaatsen vrij!

Mvgr Mark
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Jan Essink »

voorzetje 2
1> S. lingua
2> S. cordigera
3> misschien O. castelana
4> morio
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door djasse »

Bedankt voor de voorzet. Bij foto's 5 en 6 (103 en 101 jpg) dacht ik eigenlijk aan een bleke vorm van de O. Sphegodes. Een zuidelijke schrale helling (in Somiedo) met de noordelijkste groeiplaats van steeneik, aardbeiboom in Asturias. De foto's waren gemaakt op 20 mei.
de laatste twee foto's zijn in Picos de Europa genomen. maar ik blijf een beetje hangen aan mijn lupercalis...
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door djasse »

Ja Marc. Ik ben gisteren, al googelend, die wandeling tegenkomen. Maar morgen lukt helaas niet.
toch bedankt voor de tip!
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Henk de Groot »

Andere hint voor herfstschroeforchis vanaf Gent:
22-08-2015
http://www.vvvzeeland.nl/nl/vakantie/ex ... zonnemaire
Tot verbazing van de excursieleider ben je vaak de enige deelnemer die van de herfstschroeforchis af weet.

mvg

Henk
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Michiel Janssen »

Foto 016 lijkt me Ophrys arnoldii. O. lupercalis is volgens mij een vroege soort. O. forestieri zou die met gele rand kunnen zijn.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door djasse »

Foto's 16 en 15: Ophrys arnoldii? met de latere bloei (26 mei) zou dit kunnen kloppen. Noord (westelijk) Spanje (Bejes) zou in het verspreidingsgebied liggen. Maar de lichtgele rand spreekt dan weer een beten tegen.... en de forestierii en lupercalis zijn vroeg soorten. Blijft niet veel meer over voor dit gebied...
De kleinere ophryssen (foto 103 en 101) zijn gefotografeerd op 20 mei in Castro (Somiedo) op een 650 meter hoogte. na een tweede bezoek 2 dagen later fotografeerde ik de foto's 327 en 322 op dezelfde wandeling (De eerste vond ik niet meer terug, tja..) stilletjes uitbloeiend.. Ik vraag me nog steeds af of dit dezelfde soort is. In ieder geval waren de bloemen veel kleiner dan de (vermoedelijke)'arnoldii' in Bejes.
Wat me vooral integreert zijn de twee kleine hoorntjes aan de basis van de lip van foto 326 (en 327)
En bij foto's 103 en 101 vind ik de richel én de sterk gebogen lip 'fascinerend'.
Ik heb ook eens de 'flora and fauna of the picos de Europa' van Teresa Farino geraadpleegd voor de 015 en 016. In haar lijst vind ik alleen de ssp'fusca' en ssp 'bilunulata'... :?
Orchideetjes, o zo fascinerend en complex...
groetjes
Ignace De Vloed
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Michiel Janssen »

Die "hoorntjes" zijn de ingedroogde bultjes zoals je die bij O. sphegodes ziet. Ik vermoed ook dat het die soort is want het is een algemene soort. In foto 101 en 103 zie je een bloem bovenin waar het H-vormige speculum nog goed zichtbaar is ondanks dat de bloem is uitgedroogd. Het determineren van uitgedroogde bloemen is lastig omdat het uitdrogen de bloemen doet krimpen waardoor ze ook kunnen vervormen. In ieder geval houd ik het op O. sphegodes. Ik ken die ook met gele rand.
Wat die fusca-achtige betreft: O. forestieri of O. arnoldii lijkt me aannemelijk, O. bilunulata niet vanwege het ontbreken van een zeer duidelijke gele rand. O. arnoldii is doorgaans een robuste plant met veel bloemen.
Gebruikersavatar
djasse
Berichten: 164
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 12:43 am
Locatie: Oosterzele - België

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door djasse »

Hartelijk dank voor je uiteenzetting, jullie tijd en moeite!
Ik zal, een dezer, eens een lijst opstellen van alle waargenomen orchids (over een tijdspanne van meer dan 10 jaar) van het 'parque natural de somiedo'. Steeds over de maanden april, mei en juni (dus de Nigritella sp., Epipactis sp.,.. heb ik daar nooit kunnen waarnemen).
Somiedo is misschien niet zo'n hotspot voor rariteiten, maar de soms grote populaties orchids samen met het landschap en de biodiversiteit, zou menig orchideeënliefhebber kunnen entertainen.
Ignace
In de natuur draait niets vierkant. Het vierkant bestaat er zelfs niet...
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Ophrys fusca 'lupercalis' en andere orchids (N-Spanje)

Bericht door Michiel Janssen »

Graag, want ik ben van plan om daar een van de komende jaren ook eens te gaan kijken, gecombineerd met het noorden van Burgos waar ik dit jaar was begin juni. Marias van Heiningen heeft een mooi blog over de natuur en geologie van het Cantabrisch Gebergte.

http://wildnaturespain.blogspot.com.es/ ... %20Orchids

Groeten,

Michiel
Plaats reactie