Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 12, 2013 9:08 pm
Contacteer:

Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Bericht door Anton »

In het Balijbos in Zoetermeer groeit de brede wespenorchis (zover ik kon determineren) in redelijke aantallen. We zijn ze al enkele weken in de gaten aan het houden, en inmiddels beginnen de eerste te bloeien.
Tot onze schrik heeft de gemeente echter langs de voetpaden een baan van pakweg een halve meter afgemaaid, juist de plaats waar veel brede wespenorchis groeide.

Nu weet ik niet of de gemeente op de hoogte is dat die daar groeien, ik heb in ieder geval zojuist maar een melding gedaan bij waarneming.nl
Er stonden 3 jaar terug in dat gebied ook echt honderden gevlekte rietorchis. Vorig jaar stond er niet 1, we hebben zelfs geen blandkronen kunnen ontdekken. Wel kwamen we toen een stuk of 5 brede wespenorchis tegen.
Dit jaar stonden er slechts enkele tientallen rietorchis.
Ik kan me dus voorstellen dat als de gemeente bijvoorbeeld vorig jaar zelf onderzoek gedaan hebben dat ze dan niet weten dat er orchideeën groeien.

Is er voor ons een mogelijkheid om ergens na te kijken of een gebied al aangemeld is of niet?
Bijlagen
IMG56702_resize.jpg
IMG56702_resize.jpg (247.92 KiB) 5497 keer bekeken
IMG56672_resize.jpg
IMG56672_resize.jpg (108.13 KiB) 5497 keer bekeken
IMG56659_resize.jpg
IMG56659_resize.jpg (125.96 KiB) 5498 keer bekeken
IMG56644_resize.jpg
IMG56644_resize.jpg (173.34 KiB) 5498 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Bericht door Michiel Janssen »

Wat bedoel je met aangemeld Anton?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 6
Lid geworden op: do sep 12, 2013 9:08 pm
Contacteer:

Re: Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Bericht door Anton »

Ik bedoel dat ik dat gebied aangemeld heb bij waarneming.nl als groeiplaats van de brede wespenorchis

Daarom was ook mijn vraag of ergens te zien is of een bepaald gebied al bekend is als groeiplaats van bijvoorbeeld deze orchidee.
Gebruikersavatar
Henk de Groot
Berichten: 191
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 9:51 pm

Re: Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Bericht door Henk de Groot »

Beste Anton,

op de KNNV website afdeling Zoetermeer heb je een fraai overzicht per soort of kilometerhok van oa plantensoorten.
Onder andere van het Westerpark.

Zie onderstaande link:
http://www.knnv.nl/node/13296

mvg

Henk
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchideeën afgemaaid in Zoetermeer

Bericht door Michiel Janssen »

Bedoel je dan met aanmelden het invoeren van je waarneming op Waarneming.nl of heb je nog meer actie ondernomen? Ik heb je waarneming gezien op Waarneming.nl en ik verwacht weinig actie van bijv. de gemeente op zo'n waarneming. Het gebied is redelijk groot om daar 30 planten te gaan zoeken (bovendien is de beschermingsstatus van de Brede wespenorchis van de lichtste categorie; hier op het bedrijventerrein in Delft worden ze ook elk jaar door de onderhoudsploeg omgemaaid). Ik denk dat als je met het oog op de toekomst iets tegen het afmaaien wilt doen, je beter direct contact kunt opnemen met de gemeente (of eventueel de werkelijke eigenaar van het terrein). Dan kan die je in contact brengen met de groenbeheerder die je vervolgens precies kunt wijzen waar de planten staan (op een kaartje). Zo heb ik het ook in Ypenburg aangepakt en dat heeft prima uitgepakt.
Plaats reactie