Moet ff stoomafblazen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Moet ff stoomafblazen

Bericht door jens »

Sinds jaren staat er hondskruid en bijenorchis op onze dijk in zeeuws-vlaanderen. Dit jaar telde ik er 93 dat is het meeste sinds ik de hondskruid bij houd bij ons op de dijk. Met de bijenorchis gaat het sinds 2 jaar al niet denderend er stonden noch maar 15 planten vroeger waren dat een paar honderd verdeeld over de dijk. Zie ik vandaag een berichtje op fb van mijn moeder. Midden in het seizoen is alles weg gemaaid. Ik kan hier zo boos om worden. Waterschap weet al sinds meer dan 7 jaar dat die orchideeen daar staan en dit jaar dat de hondskruid het fantastisch doet en de bijenorchis hulp nodig heeft wordt er midden in het seizoen gemaaid. IK heb het al gemeld bij het meld punt maar je kan er de planten niet mee terug krijgen. Dit is zo frustrend.

Sorry moest het ff kwijt

Groet jens
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door Jan Essink »

Jens,

een troost, alleen de bovengrondse delen zijn eraf. De knollen zitten er nog voor het komend jaar in, maar toch lijkt het mij dat de instantie (maaier) moet weten dat er beschermde planten staan en dat ze er met hun messen moeten afblijven

gr.
Jan
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door Michiel Janssen »

Er lijkt wel veel fout te gaan dit jaar met maaien. Ik raad je aan dit voorval aan te kaarten bij de gemeente en uitvoerende beheerder en je kunt ook overwegen om aangifte te doen van overtreding van de Flora- en faunawet. N.m.m. mogen zulke fouten gewoon niet gemaakt worden. Hoe het toch kan gebeuren weet ik natuurlijk ook niet. Heeft er iemand zitten slapen, is er niet of slecht gecommuniceerd, was de reguliere dienstdoende grasmaaierchauffeur met vakantie, of al met pensioen, of was er "gewoon" sprake van een vergissing? Maakt het überhaupt wat uit? Als ik per ongeluk iets te hard rijd, krijg ik ook een boete en hoef ik ook niet met een excuus aan te komen zetten... Let wel: dit is mijn persoonlijke mening.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door Hans Dekker »

Het begint een epidemie te worden, een gezamenlijk offensief van de Nederlands maaiers om bijenorchis en meer van de kaart te vegen. Ik overdrijf natuurlijk, maar het is wel opvallend. Ik weet dat sommige bedrijven en gemeenten op deze wijze hinderlijke soorten - vanuit de natuurwetgeving bezien - weg proberen te krijgen. Dan hoef je er ook geen rekening mee te houden. Wat je niet ziet, staat er niet. Maar goed, dat hoeft niets met deze maaigolf te maken te hebben. Actie 1 is melden bij en overleggen met de beheerder. Geeft men niet thuis, pers er bij en eventueel aangifte doen.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door Jos Lammers »

Beste jens.

Heel frustrerend! En het komt dit bloeiseizoen wel heel erg veel voor. Behalve aangifte doen is het van belang met de beheerder van het terrein te overleggen hoe een dergelijke misstap in de toekomst te voorkomen. Meetsal is het een kwestie van onachtzaamheid of onbekendheid en is een beheerder best welwillend om een beter maairegime af te spreken. Ideaal zou zijn om in deze situatie een maal per jaar te maaien in september, dan hebben de soorten zaad gezet en zijn er nog geen rozetten uit.
Ik hoop dat je succes hebt. Ik heb er hier in de regio (Haarlem) goede ervaringen mee.

Groet, Jos
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door jens »

Een vriend had mij aanbevolen om rud milieupunt zeeland een mail te sturen dat heb ik gisteren gedaan. Het waterschap zeeland heeft geen algemeen contact punt en ook geen contact punt voor terreinbeheer of natuur dus de beheerder contacteren wil ik wel maar geen idee hoe :roll:

Groet Jens
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Moet ff stoomafblazen

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jens,

lees dit eens: http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... 389#p10389

en stuur even een email naar weoknnv@gmail.com

Mvgr Mark
Plaats reactie