Raad het plaatje

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Walter

Raad het plaatje

Berichtdoor Walter » wo aug 08, 2007 1:08 pm

Dag beste mensen,

ik dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om een spelletje te houden op dit forum :
RAAD JE PLAATJE.
De bedoeling is simpel ; leer beter onze orchideeën kennen. Wie de juiste naam raadt, kan op zijn beurt weer een plaatje lanceren. Je moet wel uitleggen waarom je denkt dat het die soort is, anders leren we niets bij...
Een andere mogelijkheid is om de afbeeldingen van de Nederlandse orchideeën te updaten/verbeteren. Zo denk ik persoonlijk dat de afbeelding bij Dactylorhiza sphagnicola geen veenorchis is. Daarvoor is de liptekening veels en veels te druk: deze soort heeft juist nagenoeg geen liptekening.

Hier is in ieder geval een eerste raad je plaatje :

Afbeelding
Met vriendelijke Vlaamse groeten !

gerritverhellen

Berichtdoor gerritverhellen » wo aug 08, 2007 5:26 pm

Hallo Walter,

Leuk spelletje. Ik denk dat het Epipactis leptochila is omdat:
- ik zie geen rostellum
- het epichillium is langer dan breed
- de verbinding tussen epichilium en hypochilium is smal v-vormig

Moest ik de bladeren en de bracteeën ook nog zien en weten waar je deze gevonden hebt dan zou ik zeker zijn, maar dat is deel van het spelletje zeker? Ben eens benieuwd of ik er ver naast zat.
Groetjes,

Gerrit

Walter

Wasda ?

Berichtdoor Walter » wo aug 08, 2007 8:14 pm

Dag Gerrit,

de verbinding tussen epichiel en hypochiel is niet zo smal : kijk maar eens naar de foto's die ik plaatste van Epipactis sancta en Epipactis tynensis : dat is pas smal .....

Of je gelijk hebt, zeg ik nu nog niet. Zo hebben de anderen ook nog de kans om hun mening te geven.

Joh. Hellenthal

Raad het plaatje

Berichtdoor Joh. Hellenthal » do aug 09, 2007 11:48 am

Leuk idee!

Gewoon Epipactis helleborine?
Zeer benieuwd.
Groeten Johannes hellenthal.

gerritverhellen

Berichtdoor gerritverhellen » do aug 09, 2007 5:29 pm

Dag Walter,

Ik ken helaas alleen Belgische en Franse soorten dus als ik deze zie denk ik aan E. leptochila var. leptochila maar toch zeker geen E. helleborine (vorm van de lip, ontbrekend rostellum). En nu wacht ik af wat het eigenlijk is.
Groetjes,

Gerrit

Walter

Het was inderdaad Epipactis leptochila

Berichtdoor Walter » ma aug 13, 2007 12:43 pm

Dag beste mensen,

het ging inderdaad om de smallippige wespenorchis:
-> de bloemsteel is groen en niet rood aangelopen.
-> alle petalen en sepalen zijn zeer puntig.
-> een epichiel dat niet omgeslagen is maar naar voor is gericht.
-> een epichiel dat langer is dan breed
-> verder zijn de pollinia niet consistent maar verbrokkelen ze erg snel en vallen daardoor op de
eigen stempel want er is geen viscidium dat dit verhindert. Dit laatste kenmerk is echter alleen
bruikbaar als je verse bloemen kan onderzoeken. Dat is op een foto niet altijd even goed
zichtbaar.

Gerrit had het dus bij het rechte eind en kan nu op zijn beurt een raad je plaatje insturen.

gerritverhellen

Berichtdoor gerritverhellen » ma aug 13, 2007 9:42 pm

Bedankt Walter,

Toch nog een vraagje: sommige auteurs vermelden Epipactis leptochila var. neglecta en deze zou zich onderscheiden door een gebogen epichilium en wordt daardoor vaak verward met E. heleborine. Andere auteurs beschouwen dit als een aparte soort (E.neglecta). Kan je daar wat meer over vertellen uit jouw ervaring?
Groetjes,

Gerrit

Walter

Epipactis leptochila en Epipactis neglecta

Berichtdoor Walter » di aug 14, 2007 2:31 pm

Ik heb jammer genoeg geen digitale beelden van Epipactis neglecta; enkel op dia.
Het beste kenmerk om neglecta en helleborine uit mekaar te houden is de zeer smalle verbinding tussen epichiel en hypochiel. Het lijkt zeer sterk op dat bij Epipactis sancta en Epipactis tynensis. Die foto's kan je bekijken in dit forum.
Verder heeft neglecta vrij kleine bladeren - zowat tussen Ep. purpurata en Ep. helleborine in, vertoont vaak gebogen stengels, groeit meer in het bos dan helleborine (meer aan de rand) en bloeit neglecta begin juli terwijl helleborine zo'n 10 tot 14 dagen later begint te bloeien.

Terug naar “Orchideeënforum”