Dactylorhiza Praetermissa

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

loek jansen

Dactylorhiza Praetermissa

Berichtdoor loek jansen » ma jul 30, 2007 4:07 pm

Hallo allemaal, pas nieuw op dit forrum en gelijk een vraag. Ik heb in de tuin aan de rand van de vijver een Dactylorhiza praetermissa staan. Deze heeft onlangs prachtig in bloei gestaan. Nadat hij was uitgebloeit, heb ik de steel met zaaddozen er afgehaald en verder gedroogd. Nu heb ik het zaaad van deze plant geoogst. Hoe moet ik nu verder te werk gaan als ik zelf hiervan nieuwe plantje wil krijgen. Welk soort grond? Welke temperatuur? hoeveel zaad op welke oppervlakte? Kortom: wie heeft hier ervaring mee of misschien ook wel eens gedaan.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Loek

Ed van Wijngaarden

Rietorchis

Berichtdoor Ed van Wijngaarden » ma jul 30, 2007 4:48 pm

Hallo Loek,

Welkom op het forum Europese orchideeën.
Je zult wel gezien hebben dat jouw vraag een beetje afwijkt van de gebruikelijke onderwerpen.
Die gaan over het vinden, fotograferen en determineren van Nederlandse en Europese orchideeën in de vrije natuur. Als het gaat om planten in de tuin zul je merken dat de leden van de Werkgroep Europese orchideeën en andere werkgroepen van de KNNV zeer terughoudend worden.
Dit heeft te maken met de angst dat planten uit de natuur geroofd worden om in de tuin gezet te worden. Deze angst is helaas gerechtvaardigd: de vondst van kuiltjes op veel orchideeëngroeiplaatsen toont aan dit dit nog veel gebeurt, ook met de zeer zeldzame soorten.

Jouw vraag is dan ook een goede gelegenheid om nog eens te benadrukken dat dat niet alleen strafbaar (alle orchideeën zijn beschermd) en asociaal is, maar ook zinloos. Alle orchideeën stellen hoge eisen aan hun standplaats en hebben een schimmel in de bodem nodig om te ontkiemen en vaak ook om als volwassen plant te overleven. Uit de natuur overgeplante orchideeën gaan in de tuin dan ook bijna altijd dood.

Trek je dit niet persoonlijk aan: het is algemeen bedoeld en de Rietorchis is tegenwoordig bij veel tuincentra als tuinplant te koop. Ook is het mogelijk (nog leuker) als hij spontaan gekomen is, wat heel goed kan.
Daarom toch een antwoord: uit bovenstaande blijkt dat het zelf kweken of vermeerderen van Europese orchideeën niet simpel is. Er zijn mensen die hier een aparte hobby van hebben gemaakt en bijvoorbeeld op steriele bodems uit zaad planten opkweken. Daar is een flink hobby-laboratorium voor nodig. Er is zelfs een aparte club van: de Vereniging Orchideeën Vermeerdering.

Als je gewoon in de tuin meer planten uit het zaad wilt krijgen zijn er twee mogelijkheden:
- als je een geschikte biotoop hebt waar de huidige plant in staat (moeras) dan kun je het beste het zaad rondom de ouderplant strooien. Dan heb je de meeste kans dat de benodigde schimmel aanwezig is voor het ontkiemen van het zaad.
Je kunt ook een geschikt biotoop maken met een schraal mengsel van turf en zand en dan lekker nat (vijverfolie eronder)

- verspreid het zaad door de hele tuin; je wacht dan af of -als je geluk hebt- en waar er nieuwe plantjes opkomen. Dat kan op verrassende plekken zijn: tussen de Irissen of in een pot met andere planten. Je kunt ook de uitgebloeide aar laten staan en de zaadverspreiding 'natuurlijk' laten verlopen.

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van Wijngaarden

loek jansen

Berichtdoor loek jansen » ma jul 30, 2007 9:33 pm

Hallo ED,

Je hebt helemaal gelijk hoor. Nee, de orchidee die ik in de tuin heb staan, nu al 3 jaar, is gekocht bij een tuincentrum. Het eerste jaar deed hij het niet erg goed. Maar de laatse 2 jaar gaat het prima. Hij staat aan de rand van de vijver. Niet al te nat. Maar krijgt toch voldoende vocht.Eigelijk doen we aan die rand weinig. Er staat van alles en nog wat in, maar de orchidee steekt als die in het voorjaar omhoog komt met kop en schouders boven de rest uit.
Maar aangezien ik de bloemen meestal in de natuur zie, is het hartstikke leuk dat deze het in onze tuin goed doet. Ik had zelf geen flauw idee hoe het vermeerderen van een dergelijke plant gaat. Vandaar dat ik in ieder geval wel het zaad heb verzameld. Mocht er tussen de lezers iemand zijn die het vermeerderen vanuit zaad wel machtig is, laat het dan weten. Is gratis af te halen bij ondergetekende.

Ik ga in ieder geval lekker door met het observeren van de planten in de natuur. Het verschaft je een enorme kick als je ergens iets bijzonders kunt ontdekken.

Vr. Gr. Loek

Terug naar “Orchideeënforum”