Ophrys aymoninii?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Ophrys aymoninii?

Bericht door gerritverhellen »

In de Causse du Larzac vond ik deze O. aymoninii. Wat ik vreemd vond aan deze was de bruin gekleurde petalen en ook de smallere gele rand aan de lip in vergelijking met de andere ex. die er stonden. Is dit nu een zuivere aymoninii?
Afbeelding
Groetjes,

Gerrit
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Wil je deze opnamen en als je meer plaatjes hebt mee nemen naar de bijeenkomst van de WEO op 29 september a.s. in Maarn. Digitaal of op dia is geen probleem

groeten,

Jan Essink
Ed van Wijngaarden

Aymoninii

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo,

De geel/groene petalen zijn het belangrijkste determinatiekenmerk van Ophrys aymoninii.
Als de bloem bruine petalen heeft hoort hij dus onder O. insectifera thuis.
Deze komt regelmatig met gele rand voor, zeker op de Causses.
De gele rand op de foto is inderdaad ook kleiner dan bij een O. aymoninii.

Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat, bij een gemengde populatie, er invloed van O. aymoninii aanwezig is.

Hieronder een typische aymoninii:

Afbeelding

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van WIjngaarden
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Op dezelfde plek stond zeker ook O. aymoninii (zie foto) maar ook O. insectifera vandaar mijn twijfel, maar inderdaad aymoninii moet geelgroene petalen hebben en die eerste heeft deze niet dus insectifera of misschien een hybride?
Afbeelding
Groetjes,

Gerrit
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Er bestaat een Ophrys subinsectifera , maar die komt alleen in Spanje voor. Pierre Delforge heeft die in zijn nieuwe boek staan. Die lijkt er wat op, maar die heeft kleinere armpjes

groeten,

Jan Essink
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Op de website van Günther Blaich en in "Les orchidées de France etc." van Bournérias zag ik foto's van subinsectifera en die heeft inderdaad ook tweekleurige petalen net als de plant die ik vond en dit in tegenstelling tot insectifera die volledig bruine petalen heeft, dacht ik toch. maar bij subinsectifera is de bloem kleiner en de armpjes veel korter en deze komt voor tot in Catalonië maar dat is nog een eind van de Aveyron. Dus houd ik het op een afwijkende vorm van insectifera of een hybride met aymoninni die toevallig enkele kenmerken heeft van subinsectifera?
Ik kijk al heel lang naar planten , ook beroepshalve, maar nog maar recent intensiever naar orchideeën en ik begin jullie passie goed te begrijpen, wat een boeiende wereld! Gelukkig bestaat deze website en vooral dit forum, dit helpt mij echt vooruit. Belangrijk is goede literatuur dus heb ik mij Landwehr en Bournérias aangeschaft. Is het werk van Delforge ook een aanrader?
Groetjes,

Gerrit
J. Essink

Bericht door J. Essink »

De boeken van Delforge zijn er alleen in het Frans en Engels, maar wacht nog een jaartje dan denk ik dat de boeken van Krale Kreutz klaar zijn in de Duitse taal hem kennende met prachtige foto's
en veel completer dan die van Delforge

Jan Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Orchideeëngids van Delforge

Bericht door Walter »

Als ik van jou was, zou ik zeker de orchideeëngids van Delforge kopen. Hij is erg handig om mee te nemen op reis of in het veld.
Het werk waar Kreutz nu aan bezig is, wordt een turf van 2 delen en is meer bedoeld als naslagwerk thuis.

Delforge heeft trouwens onlangs een nieuwe gids uitgegeven over Frankrijk + Benelux.
Zie bij onderdeel literatuur en dan website aanklikken van Meijs Publishers. Daar vind je info over kostprijs e.d.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Luc Segers
Berichten: 38
Lid geworden op: di jul 17, 2007 10:17 pm

Bericht door Luc Segers »

Afbeelding
Afbeelding

Even voorstellen Ik ben Luc Segers uit Ravels Belgie nieuw lid
Tijdens een uitstap naar de Vercors Trésannes vond ik dit jaar 08/06/2007 volgende ophrys

Ophrys insectifera x araneola ????

Help

[/img]
J. Essink

Bericht door J. Essink »

O. araneola denk ik niet want dat is een vroeg bloeier en dit jaar was alles veel vroeger dan normaal.

Maar wat dan wel. misschien iets van O. drumana

Jan Essink
J. Essink

Re: Orchideeëngids van Delforge

Bericht door J. Essink »

Walter schreef:Als ik van jou was, zou ik zeker de orchideeëngids van Delforge kopen. Hij is erg handig om mee te nemen op reis of in het veld.
Het werk waar Kreutz nu aan bezig is, wordt een turf van 2 delen en is meer bedoeld als naslagwerk thuis.

Delforge heeft trouwens onlangs een nieuwe gids uitgegeven over Frankrijk + Benelux.
Zie bij onderdeel literatuur en dan website aanklikken van Meijs Publishers. Daar vind je info over kostprijs e.d.
Volgens mij komen hier ook Veldgidsen van uit.

Jan Essink
Ed van Wijngaarden

Ophrys araneola x insectifera?

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Luc,

Ik zie in de planten niets van Ophrys anareola.
De kleur van de lip is wat meer roodbruin dan gewoonlijk en er is een geel randje, maar dat komt wel vaker voor bij de Vliegenorchis.
Ik hou het gewoon op Ophrys insectifera: vorm van de lip, sepalen en petalen zijn regulier.

Met vriendelijke groeten,

Ed van Wijngaarden
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

De planten die Luc gevonden heeft lijken sterk op de mijne uit de Causses en ik denk dat Ed gelijk heeft dat dit in beide gevallen gewoon Vliegenorchis is met enig voorbehoud voor de mijne waar aymoninii kan tussenzitten zoals Ed suggereerde. De planten van Luc zijn zeker geen hybride met araneola, die zien er helemaal anders uit. Voor mooie foto's van de kruising: kijk op de site van Günther Blaich (zie orchideeënlinks).
Wat de boeken betreft, die Delforge schaf ik mij zeker aan. Lijkt me handig om mee te nemen in de rugzak en als de nieuwe van Kreutz uitkomt dan lijkt mij dit toch een must voor iedereen die met orchideeën bezig is dus dat wordt de volgende aankoop.
Groetjes,

Gerrit
Ed van Wijngaarden

Ophrys insectifera

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Als vergelijking:

bij een voorgaand bericht heb ik een foto geplaatst van de hybryde Ophrys araneola x aymoninii.
Deze is ook representatief voor de kruising met O. insectifera.

Ik plaats nogmaals de link:

Afbeelding

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van Wijngaarden
Plaats reactie