Spiranthes cernua

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Spiranthes cernua

Bericht door Michiel Janssen »

Ik heb vorig jaar bij een kweker een aantal potjes met Spiranthes cernua gekocht en een daarvan staat op mijn balkon (nog in de originele pot). Deze pot bevat ook een stuk of 12 zaailingen die nog altijd doorgroeien en niet zijn afgestorven. Is dat normaal voor zaailingen? Ik had eigenlijk verwacht dat die eenzelfde cyclus zouden ondergaan als de bloeiende planten. De enige bloeide plant die ik heb, is wel afgestorven en daaruit is een nieuw rozet gevormd.
Bijlagen
Zaailingen en rozet Spiranthes cernua
Zaailingen en rozet Spiranthes cernua
IMG_4177-1.jpg (844.43 KiB) 4672 keer bekeken
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: Spiranthes cernua

Bericht door jens »

Voor de s. cernua is het heel normaal om niet af te sterven en geen nieuw rozet aan te maken. Ik heb ze zelf al een 4 tal jaar in mijn moeras staan en daar doen ze het goed ik heb wel gehad dat de volwassen plant 2 jaar niet bloeide en dit jaar bloeiden weer wel enkele planten waarschijnlijk ook enkele zaailingen van het eerste jaar. Dus duurt ong. 3 tot 4 jaar tot je zaailingen zullen bloeien. In elk geval succes er mee.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Spiranthes cernua

Bericht door Michiel Janssen »

Bedankt voor je reactie Jens. Weet je toevallig ook of dit een normale gang van zaken is in Noord-Amerika, of het is gematigde klimaat in Nederland de oorzaak? Ik kan me voorstellen dat de veel strengere winter (veel sneeuw = weinig licht; temperaturen van -20 °C en lager) daar wel de planten doet afsterven.
jens
Berichten: 58
Lid geworden op: za jul 18, 2009 2:18 pm

Re: Spiranthes cernua

Bericht door jens »

Ook in het wild blijven de bladeren groen en aan de plant.


Groet jens
Plaats reactie