Orchideeen langs de Kroatische kust

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Frank Verhart
Berichten: 263
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:50 pm
Locatie: Maastricht

Orchideeen langs de Kroatische kust

Bericht door Frank Verhart »

Dit voorjaar kwam ik op het eiland Pasman in Kroatie (noordelijk Dalmatie) deze fraaie Ophrys-hybride tegen.

Maar wat zijn de ouders van deze hybride? Dat vind ik een lastige. In de buurt van de hybride trof ik verder aan Ophrys apifera / Bijenorchis en Ophrys oestrifera / Gehoornde orchis, maar geen andere soorten. Ophrys apifera zie ik er wel in terug, maar oestrifera niet. Heeft iemand een suggestie?

[Hans Dekker bevestigde dat het hier om de hybride Ophrys apifera / Ophrys oestrifera gaat].

Afbeelding

Afbeelding

Een andere hybride die ik eveneens met 1 exemplaar heb aangetroffen kon ik wel op naam brengen, ook al omdat beide ouders in de omgeving aanwezig waren. Het was een forse plant bovendien (het "heterosys"-effect). Dit is een hybride van Orchis fragrans / Welriekende wantsenorchis en Orchis laxiflora / IJle moerasorchis.

Afbeelding

Anacamptis pyramidalis / Hondskruid is een veel voorkomende soort langs het deel van de kust dat ik te voet heb verkend. De planten hieronder staan rondom een bunker in de omgeving van Zadar. Precies op hetzelfde plekje als waar deze Hondskruiden staan, op dezelfde vierkante meters, heb ik vorig jaar in de herfst een nachtje wildgekampeerd! Hier orchideetjes te vinden was dus een heel leuke verrassing.

Afbeelding

Op maar twee plekjes kwam ik bovendien Orchis papilionacea / Vlinderorchis tegen, maar alle exemplaren waren, behoudens een, uitgebloeid. De nog bloeiende plant was toch ook al niet meer zo heel boeiend, maar ik heb er toch nog een aardig plaatje van weten te maken.

Afbeelding

Ook stond hier Ophrys bertolonii.

Afbeelding

In een naaldbos bij Zadar trof ik bovendien Nonnetjesorchis / Orchis intacta aan. De planten waren reeds uitgebloeid, maar veel talrijker als bij mijn eerdere ontmoeting op het eiland Port-Cros, aan de Franse Mediterrane kust.

Afbeelding

Een avond kampeerden we vrij naast een vrijgelegen begraafplaats aan de kust, op het eiland Ugljan. In de olijfboomgaarden hier komen Orchis fragrans en Anacamptis pyramidalis veel voor, maar ook Ophrys apifera en Ophrys oestrifera zijn te vinden. Ook stonden hier nog minimaal drie andere, uitgebloeide soorten, een Tongorchis spec. en twee Orchis spec.

Afbeelding

In een hooilandcomplex was Serapias lingua / Tongorchis soms aspectbepalend. Maar ik vond hier ook Serapias cordigera / Hartvormige tongorchis, twee soorten die ik al lang niet meer heb gezien. Verder trof ik hier ook nog een enkele Bijenorchis.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie