Weer terug in Moldavie, dit keer met determinatieboek, ben ik er maar weer eens op uit getrokken voor aanvullingen bij mijn eerdere post. hier mijn bevindingen:
1. E. leptochila. Ik hou het op E. leptochila, ondanks de eerdere discussie dat het qua verspreidingsgebied volgens de literatuur die ik heb niet overeenkomt. In ieder geval de uiterlijke kenmerken zo op het eerste gezicht duiden er wel op. Nog aanvullende kenmerken; ter plaatse waren wel 1000! exemplaren maar allen enkele stengels, bladeren in de meeste gevallen horizontaal tot iets naar bovenwijzend in enkele gevallen inderdaad Curved downwards zoals Delforge het omschrijft.
2. E. pupurata: ik heb nu foto's van de bloemen. Ik denk dat we te maken hebben met E. purpurata EN E. pseudopurpurata:
Eerst E. purpurata:
Duidelijk een cluster van stengels:
En prachtige bloemen tegen een paarse stengel:
Dan wat ik denk E. pseudopurpurata:
Enkele stengel en veel minder paars
3. E helleborine, geen nieuwe info, determinatie lijkt juist
4. E. muelleri. lijkt toch een vreemde vondst hier in Moldavie buiten verspreidingsgebied. Ik heb nog even gedacht aan E. pontica tot ik vandaag deze planten vond die niet overeenkomen met de foto's en bloeitijd van de eerder als E. muelleri gedetermineerde planten en die mij meer aan E. pontica doen denken:
Kortom E. mulleri blijft staan als determinatie en daaraan wordt toegevoegd E. pontica (met een groot vraateken).
nu ik zit te kijken zou E. pontica net zo goed hetzelfde kunnen zijn als die ik gedetermineerd heb met E. pseudopurpurata maar omdat de bladeren niet zo gaaf meer zijn is het moeilijk te zeggen, misschien door een zonnigere standplaats minder paars etc.
Weer een avond met hoofdpijn naar bed...
Groet,
Dirk