Onbekende orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Op een plaat waar ook veel welriekende orchideeën kan vinden stonden ook een aantal van deze orchideeën.
Ze leken mij rietorchissen maar ik zit toch te twijfelen.
Of zijn dit misschien mannetjesorchissen?

De biotoop is schraalgrasland zonder kalk.
Ik denk er nu ongeveer zo'n 20 stonden die er allemaal zo uitzagen als deze. Vorig jaar stonden er ongeveer 5 stuks.
Dit sluit een eventueel "groeiprobleem" uit volgens mij?

Kan iemand me er meer over vertellen en me verder helpen met mijn zoektocht?
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (40.82 KiB) 11205 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (31.69 KiB) 11205 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (49.73 KiB) 11205 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door peter wijn »

EDIT: {{inmiddels durf ik zeker te weten dat dit een dactylodinges is. dit ivm de bracteeën / schutbladen.}} De bloem van mannetjesorchis is behoorlijk anders.
tekst tussen haakjes lijkt dus niet te kloppen.

Wellicht er bij vertellen waar het zo ongeveer is: Eifel, Noord-Frankrijk, Wallonië? Of Bordeaux, Beieren, Tsjechië. En wanneer zo ongeveer?

Op basis van blad en liptekening zou ik denken aan de (ongevlekte) rietorchis - ongevlekt blad en liptekening klein gestippeld.
Hij heeft wel een ijler voorkomen dan ik zou verwachten en dat rood van de steel is ook opmerkelijk. Het gras is vrij blauw, dus de kleurtemperatuur laag: de bloem is rozer dan het hier lijkt.

Als ik naar het plaatje kijk, dan komt (internet) grote rietorchis, Dactylorhiza elata in beeld.

(beginners oogpunt)
mooi
Laatst gewijzigd door peter wijn op ma jul 07, 2014 8:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Hallo Peter,

Bedankt voor het meedenken.
Vondst is in zuid Drenthe en de periode is halverwege juni.
Toch heb ik vaker dat "rood" in de bloem gevonden bij orchideeën. Af en toe kom ik ook in het NP Drentsche Aa ook op bepaalde plekken deze orchideeën tegen. Soms in naast andere bloeiende exemplaren met een "groene" steel. Opvallend dat ik deze alleen zie op plekken waar ook welriekende nachtorchideeën groeien.

Misschien een hybride van die 2 samen? Of kan dat niet?
Ik neem dat de bestuivers soms nachtorchideeën bezoeken en daarbij ook af en toe een rietorchis meenemen tijdens hun ritje.
Het van stuifmeel van de welriekende nachtorchis en de stempel van een rietorchis kan zorgen voor een hybride?
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door peter wijn »

haha, die elata valt af
(tenzij hobbyisten-uitzaaiing)

rode steel is niet een invloed die je uit een nachtorchis verwacht
andere zaken zie ik niet (voor wat het waard is)

ik zou zeggen rietorchis die om de een of andere reden wat harder omhoog wil dan anders
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

peter wijn schreef:haha, die elata valt af
(tenzij hobbyisten-uitzaaiing)

rode steel is niet een invloed die je uit een nachtorchis verwacht
andere zaken zie ik niet (voor wat het waard is)

ik zou zeggen rietorchis die om de een of andere reden wat harder omhoog wil dan anders
Maar dan is het wel raar en vreemd dat ik vorig jaar ongeveer 5 stuks van deze vorm vond en dit jaar zelfs een 20 stuks.
Dus de plant is niet alleen met deze groeispurt maar die allemaal daar. Vandaar mijn twijfels...

Maar waarom kan het stuifmeel van de nachtorchis niet samen met de rietorchis? Misschien een domme vraag hoor... :)
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door Jan Essink »

ik denk eerder aan de hybride junialis en praetermissa. m.n. de liptekening zie ik ook in de Holmers ( Midden Drenthe) terug

groet,

Jan
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door peter wijn »

@Jan, bedoel je een hybride tussen de subsoorten rietorchis en gevlekte rietorchis?
een soort van intermediaire fase?
geinig
de meest logische hybridisering
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door Michiel Janssen »

Het gekke aan de bloemen van de bovenste foto is dat er helemaal geen spoor aanwezig is. De gesloten bloemen doen me denken aan een losbloemige grote muggenorchis maar die hoort een lange spoor te hebben. Misschien een hybride daarvan met een rietorchis?
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door Jan Essink »

in Drenthe komt P. bifolia wel voor, maar de muggenorchis, helaas niet
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Kan ik ze dan gewoon rietorchis noemen?
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door Ton »

Kan die bovenste niet gewoon(wat heet?) een misvorming zijn? Als er één staat tussen verder overigens min of meer normale rietorchissen zou je daar toch aan denken.
Groet,

Ton
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Zou best wel kunnen Ton maar er stonden ongeveer 20 stuks en vorig jaar iets minder. Dus deze misvorming is dan erfelijk geweest?
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Hallo allemaal,

Op een andere plek waar ik dezelfde vraag vroeg zijn ze er nog niet uit. Daar werd na druk overleg de naam moerasorchis genoemd. (Anacamptis palustris) of een andere uit de Laxiflorae
Zou dit kunnen? Wanneer ik op google zoek met afbeeldingen of in mijn heukelsgids en zelfs in elseviersorchideeëngids zoek lijkt hij er sterk op.

Even wat logica op een rijtje.
Aangezien de soort zich vermeerder sluit ik een variëteit of groeiprobleem uit.
Naar mijn mening kunnen hybrides zich ook niet voortplanten, net als muilezels of andere mixen van dieren. Of kan dit wel bij planten?
De groeiplaats, de biotoop waar ik deze vond is dezelfde als die omschreven wordt bij de moerasorchis.

Zou dit kunnen? Of zijn de meesten nog steeds voor rietorchis?
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door peter wijn »

(ik dacht hierboven iets zeker te weten, maar dat kan al weer de kast in ;). optisch lijkt dit er veel meer op, inclusief de lange bracteeën wanneer de bloemen net ontspruiten. maar komt dit ding in Nederland voor? Gaaf dat je hem gevonden hebt).

(Wiki zegt: "Buiten deze vijf soorten is er door de ijle bloeiwijze en specifieke bloemkleur nauwelijks verwarring met andere orchideeën mogelijk". De rietorchis is niet één van die vijf soorten :). Wiki noemt hem niet voor Nederland, google levert mij ook niet direct iets.)

(Overigens, het lijkt nogal de rustig op deze site dit jaar. Misschien is iedereen buiten?)
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Onbekende orchideeën

Bericht door BertJan »

Wat orchideeën betreft ben ik ook nog maar een beginner hoor en heb ook lang niet alle orchideeën gezien om ze goed te kunnen onderscheiden. En wat hybriden betreft weet ik niets!
Ik leer nog veel!

Dus ik doe eigenlijk ook maar wat suggesties... en gok ook maar wat!

Maar ik zie net dat al die moeras-soorten niet in Nederland voorkomen. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ze het niet zijn natuurlijk! :)
Ik spit nog even door.. en kijk in elk geval volgend jaar weer opnieuw op dezelfde plek.

Ja het valt me ook op dat het erg rustig is, jammer vind ik!
Plaats reactie