Europees beleid

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
j.versteege
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 6:03 pm

Europees beleid

Bericht door j.versteege »

IMG_8095.JPG
IMG_8095.JPG (381.34 KiB) 6387 keer bekeken
Rhodope gebergte Bulgarije.
Nieuwe weg, aangelegd met europees geld, gaat van ergens naar nergens. In 4 uur tijd is 1 auto gepasseerd.De weg gaat dwars door een orchideeengebied met o.a. Dactylorhiza saccifera,Dactylorhiza cordigera en Orchis coriophora.Gelukkig wel een inhaalverbod.
Met vriendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Bijlagen
IMG_8110.JPG
IMG_8110.JPG (254.12 KiB) 6387 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Europees beleid

Bericht door Hans Dekker »

Het is me wat. Waarschijnlijk staan ze buiten de weg nog wel... en zijn niet de laatsten verdwenen.

Hans
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Europees beleid

Bericht door Jos Lammers »

De geschetste situatie lijkt meer schering dan inslag. Zo moest ik een aantal jaren geleden op Chios waarnemen dat een door de EU gefinancierde nieuwe weg dwars door de groeiplaatsen van Cephalanthera epipactoides was aangelegd. Dit was de enige resterende groeiplaats van dit Stijf bosvogeltje op het eiland. De populatie was door deze weinig-doordachte actie gedecimeerd.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Europees beleid

Bericht door Hans Dekker »

Het draait om kennis en begrip. Als de lokale en regionale autoriteiten van niets weten, dan is een leuk bosvogeltje onkruid dat ze niet eens zien staan. Als ze er wel van weten, dan werken de verschillende lagen ook heerlijk langs elkaar heen. Jammer natuurlijk!

Hans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Europees beleid

Bericht door Jan Essink »

Jos Lammers schreef:De geschetste situatie lijkt meer schering dan inslag. Zo moest ik een aantal jaren geleden op Chios waarnemen dat een door de EU gefinancierde nieuwe weg dwars door de groeiplaatsen van Cephalanthera epipactoides was aangelegd. Dit was de enige resterende groeiplaats van dit Stijf bosvogeltje op het eiland. De populatie was door deze weinig-doordachte actie gedecimeerd.

Groet, Jos
alleen leek dat zo, want Liesbeth en ik vonden in 2013 maar liefst 200 planten vlak in de buurt, alleen niemand had zo intensief gezocht.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Europees beleid

Bericht door Jos Lammers »

Blij dat jullie nog eens goed rondgekeken heb , Jan en Liesbeth!
Maar dit laat onverlet dat het een slechte zaak is als, zoals in het Chios geval, de autoriteiten ondanks protesten van de lokale orcjideeënman (Pantelis Saliaris) zijn bezwaren naast zich neer gelegd hebben. Onwetend? Ignorant zou ik zeggen.

Groet, Jos
Plaats reactie