Epipactis leptochila

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

J. Essink

Epipactis leptochila

Berichtdoor J. Essink » zo jul 22, 2007 11:58 am

Vanmorgen in "vroege vogels" een melding gehoord van iemand die zei dat ze een Epipactis leptochila gevonden zou hebben.

Heeft iemand deze melding ook gehoord en zou het op waarheid kunnen berusten.

Ik ben benieuwd wie er van onze leden hierop reageerd.

Jan Essink

Jos Lammers

E.leptochila

Berichtdoor Jos Lammers » zo jul 22, 2007 2:16 pm

Beste Jan,

Vanmorgen ook gehoord op Vroege Vogels. Ik heb het bericht nog even teruggeluisterd. De melding was van mevr. Greeven, plaats werd niet gemeld. Ik probeer bij de VARA te achterhalen waar die mevr. vandaan komt.

Groet
Jos

Ed van Wijngaarden

Epipactis leptochila??

Berichtdoor Ed van Wijngaarden » zo jul 22, 2007 4:19 pm

Hoewel ik de vondst zou toejuichen, ben ik sceptisch over de melding van Epipactis leptochila. Ik krijg dezer dagen regelmatig mailtjes met vragen van mensen die Epipactis helleborine gevonden.
Die bloeit nu volop.

Ze vergelijken dan de bloemen met die op de site of in een van de orchideeën- of plantenboeken.
De grote variabiliteit van E. helleborine speelt dan parten: de bloem lijkt dan vaak op die van E. muelleri (bleekgroen, met rode binnenkant van epichiel) of E. atrorubens (donkerrode bloemen).
Het is dus altijd E. helleborine. Ik heb enkele dagen geleden een populatie in mijn omgeving bezocht met meer dan 500 planten en je komt echt alle varaties door elkaar tegen.

Een exemplaar met smalle lip kan makkelijk voor E. leptochila worden aangezien. Als de waarneming niet door een kenner is gedaan, is dit zeker aan te nemen.

Je kunt natuurlijk helemaal nooit uitsluiten dat een nieuwe of zeldzame soort als E. leptochila gevonden is. Tenslotte is E. atrorrubens ook een keer in Noord-Holland gevonden en hebben we sinds dit jaar ook Ophrys apifera var. bicolor in Nederland! Maar dan wel bevestiging door bijvoorbeeld een lid van de werkgroep of door goed fotomateriaal.

Ik heb de uitzending beluisterd (via http://vroegevogels.vara.nl kun je ze downloaden) en deze mevrouw heeft de planten in haar tuin gevonden en via een boek gedetermineerd...

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van Wijngaarden
Laatst gewijzigd door Ed van Wijngaarden op zo jul 22, 2007 5:52 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

J. Essink

Epipactis leptochila

Berichtdoor J. Essink » zo jul 22, 2007 4:34 pm

Ik heb inderdaad een melding gezien van Epipactis atrorubens gevonden op 21 juni 2007 in de Oostvoor in de Tanella plas (met dank aan Sipkes). De foto was onmiskenbaar atrorubens. Dus ook in Nederland!! gevonden.

Apart is dat deze soort massaal voor komt op Gotland (Zweden) Veel noordelijker dan Nederland

Jan Essink[/b]

J. Essink

Re: Epipactis leptochila??

Berichtdoor J. Essink » zo jul 22, 2007 4:38 pm

Ed van Wijngaarden schreef:Hoewel ik de vondst zou toejuichen, ben ik sceptisch over de melding van Epipactis leptochila. Ik krijg dezer dagen regelmatig mailtjes met vragen van mensen die Epipactis helleborine gevonden.
Die bloeit nu volop.

Ze vergelijken dan de bloemen met die op de site of in een van de orchideeën- of plantenboeken.
De grote variabiliteit van E. helleborine speelt dan parten: de bloem lijkt dan vaak op die van E. muelleri (bleegroen, met rode binnenkant van epichiel) of E. atrorubens (donkerrode bloemen).
Het is dus altijd E. helleborine. Ik heb enkele dagen geleden een populatie in mijn omgeving bezocht met meer dan 500 planten en je komt echt alle varaties door elkaar tegen.

Een exemplaar met dunne lip kan makkelijk voor E. leptochila worden aangezien. Als de waarneming niet door een kenner is gedaan, is dit zeker aan te nemen.

Je kunt natuurlijk helemaal nooit uitsluiten dat een nieuwe of zeldzame soort als E. leptochila gevonden is. Tenslotte is E. atrorrubens ook een keer in Noord-Holland gevonden en hebben we sinds dit jaar ook Ophrys apifera var. bicolor in Nederland! Maar dan wel bevestiging door bijvoorbeeld een lid van de werkgroep of door goed fotomateriaal.

Ik heb de uitzending beluisterd (via http://vroegevogels.vara.nl kun je ze downloaden) en deze mevrouw heeft de planten in haar tuin gevonden en via een boek gedetermineerd...

Met vriendelijke orchideeëngroeten,

Ed van Wijngaarden

Ed,

Ze verteld dat ze de soort gedetermineerd had als E. leptochila dus dat moet uit een boek zijn geweest, maar wat je zegt ben ik het eens. De leken zien het verschil meestal niet en als helleborine wat afwijkt dan zit je er zo naast.

Jan

Terug naar “Orchideeënforum”