Breedbladige of bosorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

BertJan

Breedbladige of bosorchis

Berichtdoor BertJan » di jun 10, 2014 10:02 am

Even een hele korte vraag.

Wat is het verschil tussen een bosorchis en een breedbladige of gevlekte orchis? Ik kan het niet echt goed vinden op het internet of in mijn boeken.
Kan iemand me helpen?
Of heeft iemand 2 foto's waarbij het verschil duidelijk is te zien?

Jan3d
Contacteer:

Re: Breedbladige of bosorchis

Berichtdoor Jan3d » wo jun 11, 2014 9:40 pm

Hallo Bert Jan,
De verschillen zijn:
Breedbladige:
bredere bladen(zoals de naam al zegt), donkere kleur bloemen, grovere plant, standplaats: meer open veld, natter. Is vrij vroeg; april, mei
Bosorchis:
fijner van bouw, slanke plant, bloemen wit met fijne tekening. staat vaak meer onder bomen(zoals de naam al zegt) en wat droger. Is wat later; mei,juni
Op mijn web site orchidee3d.nl kun je voorbeelden vinden, zowel van de plant, alswel van de bloem en de bloemen tros, maar ook van het biotoop.
Groet, Jan3d

Jos Lammers

Berichtdoor Jos Lammers » wo jun 11, 2014 10:38 pm

Best Bertjan en Jan,

Wat de naam Dactylorhiza fuchsii betreft kwam ik er achter tijdens de laatste excursie "Elzas en omstreken" dat Fuchsii slaat op meneer Fuchs die deze orchidee beschreven heeft. Inderdaad, eerst dacht ik ook dat het iets met bos te maken had.
Overigens staat D.fuchsii ook wel in het open veld zoals hier af en toe gevonden in Zuid Kennemerland.
Groet, Jos

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » wo jun 11, 2014 10:50 pm

ik geloof niet dat meneer Fuchs er een naam aan gegevens heeft. Dat is "not done" De naam is gegeven door Druce Soó:Dactylorhiza fuchsii (DRUCE) SOÓ subsp. fuchsii
De naam is gewijd aan de Duitse professor L. Fuchs (1501-1566)

groetjes,
Jan

Jos Lammers

Berichtdoor Jos Lammers » wo jun 11, 2014 11:07 pm

Heel goed Jan!
Mijn info reikte niet verder dan dat de soort genoemd was naar prof.Fuchs. Dat die hem beschreven zou hebben stond niet op het begeleidende bordje bij de plant en was een volgende veronderstelling, blijkbaar dus niet correct.

Groet, Jos

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » do jun 12, 2014 10:01 am

Dit geldt trouwens voor alle orchideeën namen. Soms komt het voor dat iemand de voornaam van zijn vrouw of dochter gebruikt. Serapias elsae, dochter van de beschrijver Pierre Delforge. Dactylorhiza baumanniana is beschreven door Holzinger en Kunkele in 1981. Deze hebben de orchidee benoemd naar Dr. H. Baumann ( Recentelijk overleden) .

Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » do jun 12, 2014 11:29 am

In het boek van Delforge wordt uitgelegd waar de soortnaam vandaan komt. Er zijn redelijk wat orchideeën benoemd naar personen (botanici). Anacamptis chapagneuxii is bijvoorbeeld benoemd naar de Franse botanicus A. B. Champagneux (1774-1845) en niet naar de Franse Champagnestreek. Toch wordt de orchidee in het Engels vaak Champagne Orchid genoemd, terwijl dit Champagneux's Orchid zou moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op do jun 12, 2014 10:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Ton

Berichtdoor Ton » do jun 12, 2014 1:28 pm

Nou terecht dat hij werd vernoemd, Michiel, want hij werd bijna 700 jaar oud :lol:
Groet,

Ton

Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » do jun 12, 2014 1:41 pm

:oops:
Heb het aangepast, bedankt Ton.

Ton

Berichtdoor Ton » do jun 12, 2014 10:18 pm

Wikipedia zegt:http://nl.wikipedia.org/wiki/Anacamptis_champagneuxii

De soortaanduiding champagneuxii is een eerbetoon aan de Franse botanicus A.B. Champagneux (1774-1845).

Lijkt mij ook logischer, want in de 12-13e eeuw deed men daar volgens mij nog niet zoveel aan!

Je ziet: Google, noch Wikipedia, noch Michiel Janssen worden gespaard op jacht naar de Waarheid!
Groet,

Ton

Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Michiel Janssen » do jun 12, 2014 10:55 pm

:oops: :oops:
Ik kan maar beter mijn mond houden. Wederom dank voor de correctie, nu moet het lukken het te verbeteren.

BertJan

Berichtdoor BertJan » vr jun 13, 2014 11:26 am

Jan3d schreef:Hallo Bert Jan,
De verschillen zijn:
Breedbladige:
bredere bladen(zoals de naam al zegt), donkere kleur bloemen, grovere plant, standplaats: meer open veld, natter. Is vrij vroeg; april, mei
Bosorchis:
fijner van bouw, slanke plant, bloemen wit met fijne tekening. staat vaak meer onder bomen(zoals de naam al zegt) en wat droger. Is wat later; mei,juni
Op mijn web site orchidee3d.nl kun je voorbeelden vinden, zowel van de plant, alswel van de bloem en de bloemen tros, maar ook van het biotoop.
Groet, Jan3d

Bedankt Jan3D
Leuk idee trouwens, die planten in 3d.
Door scheel te kijken kon ik trouwens ook wat diepte zien, net als die stereo afbeeldingen met die puntjes e.d. :)

Maar goed, het verschil is wel minimaal vind ik zelf. Zal er eens goed opletten.

Terug naar “Orchideeënforum”