Moldavie

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Moldavie

Bericht door Dirk »

Sinds een jaar woon en werk ik in Moldavië. Wat mij verbaast is dat ik hier tot nu toe geen enkele orchidee heb gevonden (nu heb ik ook niet heel veel tijd om te zoeken in het seizoen, maar toch) er zijn veel plaatsen met kalk relatief dicht op de oppervlakte het heeft een landklimaat en in buurland Roemenië stikt het werkelijk van de orchideeën. Dus waarom hier niet? Ik heb slechts 1 bevestigde vondst van een orchidee in Moldavië van een vriend die ooit eens Epipactis leptochila heeft gevonden. Verder kan ik nergens iets vinden op internet van bevestigde vondsten van weke soort dan ook. Ik denk een aantal redenen: tem eerste is heel veel land in cultuur gebracht. Het is een heuvelachtig land met goede landbouw grond. Op die landbouw grond wordt heel veel gif gespoten en kunstmest opgebracht. Dat vervuilt rivieren. De volgende reden is dat het land dat niet in cultuur gebracht is voor akkerbouw wordt begraasd door schaapskuddes. Dit betekent hier ook meteen overbegrazing. Dus ook daar geen orchideeën.
Tot nu toe heb ik mijn zoektocht steeds gericht op plaatsen met kalksteen rotsen waar moeilijk begraasd kan worden. Waarom ik hier geen orchideeën vind is mij een raadsel. Zie deze foto’s: hier moet toch wat groeien zou je zeggen? Of is voor dit soort plaatsen het klimaat niet goed? De zomers te droog de winters te koud.

Afbeelding

Afbeelding


Gister ben ik op internet iets op het spoor gekomen: in een nationaal park zou het venusschoentje groeien en in een ander park mannetjesorchis. Beide bronnen hebben geen foto bijgevoegd dus een verhaal is nog geen bewijs. Maar wel interessant om eens uit te gaan zoeken. Als deze soorten daar groeien, groeien er ook andere soorten. Vandaag ben ik in de auto gestapt en daar eens heen gereden. Prachtige bosrijke omgeving in de heuvels met loofbos.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas kon (mocht) ik alleen maar op de weg blijven dus dieper het bos in gaan was er niet bij (ik werd meteen door de parkwacht terug gefloten, wat voor mij jammer is, maar wel begrijpelijk in zo’n kwetsbaar gebied) gelukkig spotte ik al snel vanuit de auto een wit “trosje” bloemen wat ik meteen herkende als C. longifolia!

Afbeelding

En daar in de buurt nog drie andere soorten: Epipactis sp. Platanthera sp. (chlorantha?) en Neottia nidus-avis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat er nog veel meer te vinden moet zijn maar dat vereist meer mogelijkheden tot exploratie wat dus helaas niet kan. Zeker wel een omgeving waar je ergens heel beschermd toch misschien wel een venusschoentje zou kunnen tegenkomen!

Vervolgens ben ik nog naar het andere park gereden om de mannetjesorchis te gaan zoeken maar daar mocht ik helaas helemaal niet binnen. Wel langs de berm toch nog een C. damasonium gevonden! Voor mij een nieuwe soort!

Afbeelding

En voor wat betreft Moldavië denk ik dat er best nog het een en ander te vinden moet zijn, maar je moet wel goed zoeken. In ieder geval zijn deze vondsten nu bevestigd en dat is mogelijk voor het eerst, ik kan in ieder geval niets vinden.

Wel nog heb ik deze prachtige papaverachtige gevonden, weet iemand de naam?

Afbeelding

Afbeelding

Bijgevoegd ook nog wat andere foto’s van Moldavië. Ter kennismaking met dit vergeten land.
Dagelijks vervoer voor veel mensen op het platteland

Afbeelding


Moldaafse huisvesting:

Afbeelding

Afbeelding

sanitair bij het huis: douche

Afbeelding

en toilet

Afbeelding

watervoorziening in het dorp voor mens en dier:

Afbeelding

Afbeelding


Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Moldavie

Bericht door Hans Dekker »

Dag Dirk,

IK heb geen idee hoe dat kan. Het lijkt me ook sterk. Expeditie organiseren? Zonder gekheid, er is geen land in Europa zonder orchideeën, dus ook Moldavië niet. Je vindt ze vast nog wel....

Overigens ontzettend leuk om iets van dit land te zien. Blijf dat doen!

Groeten,

Hans
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Moldavie

Bericht door Dirk »

Hoi Hans,
Bedankt voor je enthousiaste reactie! Een expeditie organiseren lijkt mij wel wat :) Als we toestemming vragen bij de autoriteiten om de parken ook echt in te mogen zou dat ook voor Moldavië denk ik iets moois kunnen toevoegen. En ik denk dat dat best mogelijk zou zijn onder het mom van Buitenlandse Experts dat vinden ze hier vaak wel erg leuk. Helaas ontbreekt het mij aan tijd voor dit soort activiteiten. Ik ben al lang blij dat ik voor mezelf tijd heb kunnen vrij maken om te gaan zoeken afgelopen weekend (ik werk in de landbouw, altijd Heel Erg Druk vanaf april t/m oktober). Maar evengoed mocht iemand toevallig in de buurt zijn ben je altijd van harte welkom en kan ik misschien zelfs wel een dagje inruimen om op orchideeën jacht te gaan. Maar wie weet of het er in de toekomst ooit nog wel van zal komen om een expeditie te organiseren, Moldavië is wat dat betreft wel een leuk en onontdekt land op botanisch gebied denk ik.
Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Moldavie

Bericht door gerritverhellen »

Ik ben wel benieuwd wat je daar nog zoal kan vinden. Onontgonnen gebied lijkt me.
De papaver is Papaver dubium. Ook in het rood te vinden.
Groetjes,

Gerrit
Plaats reactie