Orchidee of toch niet.

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

w.cornelissen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 27, 2014 9:53 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door w.cornelissen »

Wederom Bedankt voor jullie bijdrage.

Ik ga een mooie poster maken met de alle soorten die ik op de camping gevonden heb. Ik ga proberen om de namen in het latijns, nederlands en frans. te vinden. Misschien dat ik jullie hulp hierbij zal vragen.

Ik heb vandaag weer een rondje gelopen op het terrein. en ben wederom weer leuke dingen tegen gekomen.

Dirk ik zit idd meer in het zuiden van de dordogne. In Ste Foy de Belves om precies te zijn. Ligt tussen Bergerac en Sarlat.

de soorten die je genoemd komen me bekent voor. ik was vergeten om de foto's bij te voegen want ik heb al verschillende orchideeen gevonden die er op lijken.

Er staan op dit moment nog verschillende soorten niet in bloei.
Ik ben erg benieuwd wat er allemaal nog bij komt.
Bijlagen
20140425_184118.jpg
20140425_184118.jpg (34.59 KiB) 10569 keer bekeken
20140425_184104.jpg
20140425_184104.jpg (79.88 KiB) 10569 keer bekeken
20140421_140302.jpg
20140421_140302.jpg (50.98 KiB) 10569 keer bekeken
20130619_183427.jpg
20130619_183427.jpg (41.68 KiB) 10569 keer bekeken
20130619_183319.jpg
20130619_183319.jpg (40.43 KiB) 10569 keer bekeken
20140425_191843.jpg
20140425_191843.jpg (38.47 KiB) 10569 keer bekeken
w.cornelissen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo apr 27, 2014 9:53 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door w.cornelissen »

nog een paar foto's
Bijlagen
20140425_191905.jpg
20140425_191905.jpg (33.94 KiB) 10569 keer bekeken
20140425_182253.jpg
20140425_182253.jpg (41.59 KiB) 10569 keer bekeken
20140425_182716.jpg
20140425_182716.jpg (36.76 KiB) 10569 keer bekeken
20140425_191802.jpg
20140425_191802.jpg (34.51 KiB) 10569 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door Michiel Janssen »

Jeetje, het is wel bal daar. Geweldig!
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door BertJan »

M.H. Schot schreef:Bijenorchis: natuurlijk is elke bloem uniek, maar er is een zekere variatie. Deze zou ik graag willen omdraaien: vertel mij maar wat je er zo apart aan vindt :D
Bedankt, zo leer ik weer wat...
Maar wat betreft die bijenorchis, de ene is wit en de andere niet en de tekening in het hart is iets anders dan op de andere plant.
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door Dirk »

Voor de Franse naamgeving kun je bijvoorbeeld een erg mooi boek van Remy Souche gebruiken: Les Orchidees sauvages de France.
http://www.amazon.fr/Les-Orchid%C3%A9es ... 2719106429
Niet goedkoop, maar wel mooi!
Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
leviathanfd
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jun 04, 2010 7:42 pm
Locatie: heerlen

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door leviathanfd »

Ik ben jaloers!
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door M.H. Schot »

BertJan schreef:
M.H. Schot schreef:Bijenorchis: natuurlijk is elke bloem uniek, maar er is een zekere variatie. Deze zou ik graag willen omdraaien: vertel mij maar wat je er zo apart aan vindt :D
Bedankt, zo leer ik weer wat...
Maar wat betreft die bijenorchis, de ene is wit en de andere niet en de tekening in het hart is iets anders dan op de andere plant.
Variatie in kleur van het perianth (bloemdek) van diep roze tot wit vallen binnen de bandbreedte van de soort.
Datzelfde geldt voor de liptekening. Het basispatroon is de rand rondom het basaalveld met al-dan-niet-grote uitschieters. Ook hier is niets mis mee.
Er zijn wel diverse varianten van Ophrys apifera beschreven, zoals de in Nederland veel voorkomende variëteit Ophrys apifera var. aurita - met grote petalen, maar deze ziet er uit als een 'gewone'.
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door Ger@rd »

Inderdaad wel een bijzonder plekje zo. Mijn interesse in het reizen en specifiek op zoek gaan naar orchideeen begon toen ik eens kampeerde op een camping in de uitlopers van de Pyreneeen en we moeite hadden de tent op te zetten ivm het pletten van bijzondere plantjes. Maar hier is het zo te zien nog gekker en zeker de verscheidenheid is bijzonder. Ik moet nog steeds eens een rood bosvogeltje spotten dus misschien dat ik eens langs kom volgend jaar.

Wat nummer 18 betreft waag ik het oneens te zijn met Rien. Ik denk dat het ook hier om een Harlekijn gaat in verband met de groene beadering in de "kap", de niet zo heel convexe lip en ik verwacht dat het op zo'n kalkhelling niet zo moerassig is maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Ik ben ook benieuwd of iemand plant 26 tot 30 kan determineren in de zin van om welke Ophrys fusca het hier gaat.
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door M.H. Schot »

Ger@rd schreef:Inderdaad wel een bijzonder plekje zo. Mijn interesse in het reizen en specifiek op zoek gaan naar orchideeen begon toen ik eens kampeerde op een camping in de uitlopers van de Pyreneeen en we moeite hadden de tent op te zetten ivm het pletten van bijzondere plantjes. Maar hier is het zo te zien nog gekker en zeker de verscheidenheid is bijzonder. Ik moet nog steeds eens een rood bosvogeltje spotten dus misschien dat ik eens langs kom volgend jaar.

Wat nummer 18 betreft waag ik het oneens te zijn met Rien. Ik denk dat het ook hier om een Harlekijn gaat in verband met de groene beadering in de "kap", de niet zo heel convexe lip en ik verwacht dat het op zo'n kalkhelling niet zo moerassig is maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Ik ben ook benieuwd of iemand plant 26 tot 30 kan determineren in de zin van om welke Ophrys fusca het hier gaat.
Gerard, dank voor je opmerking. Nu ik wat zorgvuldiger kijk denk ik dat ik je gelijk ga geven. Ik vond het spoor te dun voor harlekijn en ook de stippels op de lip ontbreken. Het kapje is ook niet mooi gesloten. Groene beadering komt zeker voor bij laxiflora, maar dan vooral in de petalen en hier gaat het om de sepalen. Ik zal volgende keer beter opletten.

@Cornelissen: Nog even ter controle. Staat plant #18 op een drassigge plek of op een kalkhelling?
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door orchforummaster »

M.H. Schot schreef:
Ger@rd schreef:Inderdaad wel een bijzonder plekje zo. Mijn interesse in het reizen en specifiek op zoek gaan naar orchideeen begon toen ik eens kampeerde op een camping in de uitlopers van de Pyreneeen en we moeite hadden de tent op te zetten ivm het pletten van bijzondere plantjes. Maar hier is het zo te zien nog gekker en zeker de verscheidenheid is bijzonder. Ik moet nog steeds eens een rood bosvogeltje spotten dus misschien dat ik eens langs kom volgend jaar.

Wat nummer 18 betreft waag ik het oneens te zijn met Rien. Ik denk dat het ook hier om een Harlekijn gaat in verband met de groene beadering in de "kap", de niet zo heel convexe lip en ik verwacht dat het op zo'n kalkhelling niet zo moerassig is maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Ik ben ook benieuwd of iemand plant 26 tot 30 kan determineren in de zin van om welke Ophrys fusca het hier gaat.

Gerard, dank voor je opmerking. Nu ik wat zorgvuldiger kijk denk ik dat ik je gelijk ga geven. Ik vond het spoor te dun voor harlekijn en ook de stippels op de lip ontbreken. Het kapje is ook niet mooi gesloten. Groene beadering komt zeker voor bij laxiflora, maar dan vooral in de petalen en hier gaat het om de sepalen. Ik zal volgende keer beter opletten.

@Cornelissen: Nog even ter controle. Staat plant #18 op een drassigge plek of op een kalkhelling?
aanvulling: een van de belangrijkste kenmerken de zijlobben zijn veel langer dan de middenlob.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door peter wijn »

Bij bruine spiegelorchissen eind april in Zuid-West Frankrijk denk ik aan een misschien iets vroege Ophrys sulcata.

Ik vind ze daar ook op lijken: beetje vettig en lange diepe gleuf in de lip vanaf de holte.

(dit is een autoriteitsarme indruk)
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door Jan Essink »

1 en 2 Platanthera chlorantha, welriekende bergnachtorchis
3 en 5 Epipactis microphila
4 Cephalanthera rubra, rode bosvogeltje

en dan die fusca’s , waarbij de laatste al bijna uitgebloeid is.
Neem eens contact op met Walter van Looken. waltervanlooken@skynet.be Die woont welliswaar in België, maar weet veel over de Franse orchideeën anders kan hij het zijn broer Herman vragen (die woont in de Causses)

groet,
Jan
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door M.H. Schot »

Peter,
Ophrys fusca sulcata lijkt me een goede suggestie. Knap gevonden!
Dat klopt ook met de rood-doorlopen achterkant.

Alleen de derde foto (20140425_182716.jpg) lijkt me een ander taxon af te beelden. Ik twijfel aan Ophrys bilunulata. maar de stempelholte vind ik relatief te groot.

Fusca's blijven zo lastig!
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door Jan Essink »

Gelukkig hebben we nog Karel Kreutz. Die onderscheidt maar liefst 52 soorten die allemaal onder Ophrys fusca vallen. E.e.a. valt binnenkort te lezen in zijn nieuwe boekwerk wat hopelijk in 2015 uit komt
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchidee of toch niet.

Bericht door M.H. Schot »

Om nog even terug te komen op de varianten van Ophrys apifera: er staat een mooi overzicht op de website van Günter Blaich (homepage): http://www.guenther-blaich.de/
Plaats reactie