Beste mensen,
Hermann Daiss beschrijft in de nieuwste uitgave van het Journal Europäischer Orchideen een vondst van rietorchis in Zuid-Duitsland. De foto's die er bij geplaatst zijn geeft mij aanleiding tot twijfel. De bladeren zijn gevlekt en lijken op de gevlekte rietorchis. De bloemen vind ik echter niet eenduidig voor gevlekte rietorchis spreken. IK heb de foto's gescand en vraag jullie mening. Daiss heeft het in het verhaal ook over een populatie in de Abruzzen....
Dus, graag jullie mening over bijgaande plant.
Groeten,
Hans
Rietorchis in Duitsland
Moderator: Michiel Janssen
- Hans Dekker
Rietorchis in Duitsland
- Bijlagen
-
- D. praetermissa Daiss.jpg (593.67 KiB) 4224 keer bekeken
-
Jan Essink
Re: Rietorchis in Duitsland
Hans, wat er ook bij staat dat je rond 1985 junialis ook in een tuincentrum kon kopen en daardoor in verschillende tuinen te vinden zou zijn.
Als ik de bladeren alleen neem zou het kunnen, maar wat je zegt, de bloemen zien er anders uit dan wat wij in Nederland junialis noemen.
Misschien dat je meer moeten zeggen een hybride met fuchsii?
groet,
Jan
Als ik de bladeren alleen neem zou het kunnen, maar wat je zegt, de bloemen zien er anders uit dan wat wij in Nederland junialis noemen.
Misschien dat je meer moeten zeggen een hybride met fuchsii?
groet,
Jan
- Hans Dekker
Re: Rietorchis in Duitsland
Klopt. Ik zie er een hybride tussen majalis en fuchsi in, meer niet. Dit type planten komt her en der voor waar beide ouders staan. Ook hybrides met maculata gaan dezelfde kant min of meer op. Misschien moeten we de heer Daiss uitnodigen hier 'die richtige junialis' te komen bekijken.
Hartelijke groeten,
Hans
Hartelijke groeten,
Hans