Corsica: orchis papilionacea var. chlorotica

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Leo Broek

Corsica: orchis papilionacea var. chlorotica

Bericht door Leo Broek »

Hallo allen,

De volgende plant wil ik jullie niet onthouden. In april gevonden op Corsica. En nu pas aandacht aan besteed. Geen bladgroen te bekennen. Toch wel apart, zo'n chlorotica. Tot nu toe kende ik het verschijnsel alleen van de cephalanthera damasonium. Terecht dat er dit jaar in het forum regelmatig over Corsica bericht wordt. Mooi en interessant eiland. Ook voor de vogelaars en de culinaire liefhebbers onder ons.

groeten, Leo
Bijlagen
orchis papilionacea var. chlorotica.jpg.jpg
orchis papilionacea var. chlorotica.jpg.jpg (294.24 KiB) 4753 keer bekeken
peter wijn

Re: Corsica: orchis papilionacea var. chlorotica

Bericht door peter wijn »

hebben ze dat niet vrijwel allemaal? variatie in het groen van de stengel ennuh, hoe heetten die bladen achter de bloem nu ook eens weer...

In het voorjaar (EDIT: ik bedoel eind april begin mei 2013) heb ik er nog maar een paar gezien, vooral ten zuid-oosten van Ajaccio, onderweg naar Bonifacio. In Bonifacio vooral uitgebloeide, helemaal rood. Bij Ajaccio enkele nog iets groener dan die van jou, en andere vergelijkbaar rood.
Laatst gewijzigd door peter wijn op ma nov 18, 2013 4:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans Dekker

Re: Corsica: orchis papilionacea var. chlorotica

Bericht door Hans Dekker »

Inderdaad Peter, dit zijn normale - mooie - planten. Planten zonder bladgroen zijn vaak roze, wit of donkerpaars. Dit zijn eerder hypochrome planten die extra sterk gekleurd zijn.

Groeten,

Hans
Plaats reactie