Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 08, 2008 4:24 pm

Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Kees »

Half juni ben ik in de kalkrijke Causses van het N.P. Cevennes in Frankrijk geweest.
De vliegenophrys en de ondersoort vliegenophrys van de Causses bloeiden daar talrijk. Hoewel de ophrys waarvan ik een foto heb meegestuurd, qua opbouw veel op bovengenoemde Ophrys lijkt vermoed ik dat dit toch een andere vorm is.
Verzoeke determinatie
Bijlagen
IMG_2862.k.jpg
IMG_2862.k.jpg (46.3 KiB) 13026 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door peter wijn »

zo da's een late... het lijkt me een vormafwijking - want al bruin en toch de kelk- en kroonbladen nog niet volledig uitgevouwen - van een sphegodes-achtige. Zo laat ga je dan aan Ophrys virescens of zo denken daarboven.

ik heb er maar heel beperkt kijk op ;).
Laatst gewijzigd door peter wijn op di nov 19, 2013 12:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Hans Dekker »

Ik denk aan een araneola met een lichte afwijking. Komt ook bij mensen voor.....

Groeten

Hans
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 08, 2008 4:24 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Kees »

Peter en Hans, dank voor jullie moeite. Ik hou deze Ophrys op een Spegodes ondersoort, ik heb gelezen dat er heel veel ondersoorten zijn.
Voor mij, als amateur, weet ik nu genoeg .
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Michiel Janssen »

Vanwaar een vormafwijking? Ik zie alleen uitgebloeide bloemen, de vruchten zwellen al op. Is er dan nog iets te zeggen over de vorm? De sepalen vouwen zich bij meerdere Ophrys soorten terug over de lip als de bloemen zijn uitgebloeid. Ook de lip kan door indrogen weer vlak worden is me opgevallen. Wat zien jullie dat ik niet zie?
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door gerritverhellen »

Aan de hand van de vindplaats en tijdstip, gewoon een bijna uitgebloeide O. araneola. Ik zie er verder ook niets speciaals aan.
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door peter wijn »

qua vormafwijking heb ik geen kennis, maar een idee, zoals ik al beschreef.

qua half juni lees ik dat araneola zelfs voor hoog in Cevennen 1100 meter en einde bloei erg laat is, niet?
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door gerritverhellen »

Ja Peter, dat is laat maar het seizoen was in Frankrijk dan ook erg laat dit jaar, net als bij ons. Kees zegt dat er volop O.insectifera en O. aymoninii stonden te bloeien toen hij er was. Dat zijn soorten die enkele weken later bloeien dan O. araneola en aangezien deze einde bloei is, klopt dat dus wel.
Eind mei was ik in de Causse Larzac, dat is niet zo hoog en zuidelijker dan de Cevennen. Het was er koud, 's morgens maar een graad of 4, en O. araneola stond nog mooi te bloeien! Ook andere soorten als Dactylorhiza sambucina die normaal al volledig uitgebloeid zijn eind mei stonden nu prachtig!
Het was overigens op de meeste plaatsen van de Causse Larzac een zeer goed jaar voor orchideeën, nog nooit zo veel planten gezien ginder!
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door peter wijn »

kun je ook aangeven hoe je in de uitgebloeide bloem hierboven een araneola herkend en niet een virescens, of een 'gewone' sphegodes of een passionis? Die komen daar toch ook voor, en een stuk of in ieder geval iets later in 't jaar.

Thuis heb ik een redelijke zwik van dit soort sphegodes-achtigen van Larzac en Mejean liggen van eind mei 2012 en begin juni 2011. Ik ben daar nog helemaal niet uit.
(ik meen gelezen te hebben dat araneola vroeger is dan dact. sambucina? - uitzoeken Wijn).

ga je een verslag maken? ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door gerritverhellen »

Ik ga er van uit dat alles ginder veel later bloeide dan normaal dus dan kan het eigenlijk geen O. virescens zijn want die bloeit een maand later dan O.araneola. Ook in "normale" jaren vind ik eind mei nog O. araneola in bloei in die streek. O. speghodes en O. passionis begonnen eind mei nog maar goed op gang te komen in de Aveyron. Dat was op een hoogte van tussen de 600 en 800 m. De bouw van de plant is ook typisch O. araneola: kleine bloemen , ijle bloeiwijze. O. virescens is feller gekleurd dan een O. araneola, meer als een O. passionis maar die heeft dan weer veel grotere bloemen.
Als mijn verslag van oostelijk Sicilië van dit voorjaar afgeraakt, dan begin ik aan dat van de Aveyron, beloofd!
Groetjes,

Gerrit
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door F. Thys »

Ik kan alleen maar beamen wat Gerrit zegt. Dit jaar zijn wij einde juni o.a. in het departement Isère geweest. Alles was daar 2 tot 4 weken in vertraging ten overstaan van een normaal jaar. Wij hebben o.i. tot tweemaal toe één exemplaar van araneola gezien, telkens met 2 nog goed herkenbare bloemen. Het eerste exemplaar was op 24 juni, een abnormaal hoge plant (47 cm, met 6 bloemen), omgeving Trézanne in de Vercors, hoogte 1.150 m. Het tweede exemplaar was zelfs op 1 juli, meer in de Chartreuse nabij Saint-Georges, hoogte 950 m. Virescens komt in die omgeving, in tegenstelling met araneola, niet of nauwelijks voor. Sphegodes is daar wel een mogelijkheid.

Met vriendelijke groeten

Frans
1/7/2013, araneola omgeving Saint-Georges (Isère)
1/7/2013, araneola omgeving Saint-Georges (Isère)
RSCN7150 (600 x 800).jpg (110.46 KiB) 12884 keer bekeken
24/6/2013 araneola omgeving Trézanne (Isère)
24/6/2013 araneola omgeving Trézanne (Isère)
RSCN7151 (600 x 800).jpg (83.4 KiB) 12884 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door peter wijn »

QED
veel duidelijker worden ze niet :)
wat een opmerkelijk lang bloeivenster al met al
dank jullie wel
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 14
Lid geworden op: di jul 08, 2008 4:24 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Kees »

Ik wil een ieder bedanken voor de moeite om te reageren op mijn verzoek tot determinatie. Zoals reeds eerder is vermeld was het in april en mei 2013 heel lang te koud voor de tijd van het jaar in het gebied rond Meyrueis Toen de temperaturen in juni begonnen te stijgen kwam de hele Causse Méjean massaal tot bloei. Ik acht dan de mogelijkheid groot dat ik daarom met een late Ophrys Araneola te maken heb gehad.
Ik kan een ieder aanraden dit gebied in mei of juni te bezoeken. Centraal ligt bij het gehucht Salvinsac , aan de rivier la Jonte de camping la Cascade. De eigenaresse Marie Hélène heeft veel kennis en documentatie
van de daar massaal bloeiende wilde orchideeën soorten.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door Ton »

Hé leuk Kees,

Wij kwamen in 1990 daar toen de camping nog een Aire Naturelle was. Dit op verwijzing door Tim Krabbé(de Renner). Hij zegt dat Salvinsac afkomstig is van Sale vin dans un sac, dus vieze wijn in een zak, maar het komt van het huis van Salvinius, dus zelfs uit de Romeinse tijd. Grappig is dat de familie Causse heet, dus gelijk aan de hoogvlaktes. Dat Mme Causse ook al "van de orchideeën is," is nieuw voor mij, maar ja in 1990 moest deze hobby zich bij mij nog ontwikkelen. Bijgaande dia's zijn uit 1990.

En: Inderdaad is dit een prachtplek om orchideeën te ontdekken!
Bijlagen
doos 50076.jpg
doos 50076.jpg (160.9 KiB) 12814 keer bekeken
doos 50070.jpg
doos 50070.jpg (255.94 KiB) 12814 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Verzoeke determinatie van Ophrys soort

Bericht door peter wijn »

Off topic << on >>

(ik kan de Zwitsers van Les Peupliers in Le Rozier aanraden.
Niet dat ze iets weten van orchideeën, maar heel gezellig :)

Op de eerste avond dat wij er zaten vloog er na een tijdje een aasgier (die kleine witte, met gele snavel) weg van een rotsrandje boven ons hoofd. Die had daar een heeeeele tijd gezeten... onopgemerkt. In de beek een waterspreeuw en bronlibel. Naast vrij dicht bij Meyrueis ook goede mogelijkheden om elders (zuidelijker) te geraken.

In de buurt van de camping die jullie noemen, er boven, zigzaggend op de helling, zag ik uit de auto twee steenarenden vliegen, die met van die lange staarten. Te veel verkeer en pas na iets twee kilometer mogelijkheid om te stoppen terwijl mijn vogellens heel de tijd achter me klaar lag... stipjes op de foto. Over vale gieren hoef je het daar niet meer te hebben... maar we hebben ook nog een monniksgier gezien - ook een stipje op de foto...
Nee wacht, da's een andere camping. Boven de cascade ligt Frepestel, vlakbij een fijne plek voor orchideeën en de plaats waar ik mijn eerste vale gieren fotografeerde in 2000).

off topic << off >>
Plaats reactie