de allerlaatste orchidee in Nederland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Jan Essink »

Wij hebben afgelopen zondag de groeiplaats van Spiranthes cernua in de Twente bezocht. Tot onze verbazing vonden wij er 6o planten waarvan er enkele nog niet bloeiden. Ook hebben wij een bezoekende bij gefotografeerd die zijn kop diep in de bloemen stak en van enkele bloemen pollinia weghaalde.
Laatst gewijzigd door Jan Essink op zo nov 03, 2013 11:05 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Hans Dekker »

Achterhoek? Twente neem ik aan. Mooie foto's! En welke bestuiver is dit? Weet jij dat?

Groeten,

Hans
martijn
Berichten: 27
Lid geworden op: di jul 09, 2013 11:32 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door martijn »

Hallo,

De bestuiver is een honingbij (Apis mellifera)


Martijn.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Jan Essink »

Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (23)-001.JPG
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (23)-001.JPG (167.67 KiB) 12890 keer bekeken
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (22)-001.JPG
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (22)-001.JPG (347.42 KiB) 12890 keer bekeken
en nog steeds bloeiend, volgens berichten tot wel eind december

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Michiel Janssen »

Ongelooflijk! Met een beetje geluk kun je 'm nog een keer fotograferen in de sneeuw!
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door orchforummaster »

Dag Jan,

zijn dit dezelfde planten als eerder op de foto? Of is er een verloop van bloei -> d.w.z. meerdere golven van groepjes bloeiende planten? Ik moet zeggen dat ik het wel erg vreemd vind dat deze planten zo lang en verschillend bloeien. Als ik het vergelijk met planten die ik heb uitgezaaid in mijn tuin, moerasgladiool, beemdkroon, knoopkruid, wilde betram etc. merk ik hetzelfde. Deze planten zijn op een ander tijdstip dan normaliter uitgezaaid en dus niet middels natuurlijke cyclus gekiemd of aangeplant. Vervolgens gaan ze kiemen (mijn gok is omdat de temperaturen nog goed waren) of bloeien en kreeg ik bloeiende moerasgladiolen, beemdkroon etc., tot diep in december (bloeiden nog met kerst). Ik vraag me af of hetzelfde principe ook geldt voor de planten in het oosten van ons land. Of de planten reageren op temperatuurprikkels. In het wild (dus Noord-Amerika) wordt het in oktober (uiterste bloeitijd in het wild aldaar) flink kouder. Hier in Nederland is er (bijna) geen vorst geweest. Gek genoeg lijken de planten in Brabant wel normaal te bloeien.

Mvrg Mark
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Jan Essink »

Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (20)-001.JPG
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (20)-001.JPG (181.6 KiB) 12858 keer bekeken
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (16)-001.JPG
Spiranthes cernua var. odorata 26112013 (16)-001.JPG (183.82 KiB) 12858 keer bekeken
Dag Mark,

De getoonde bloeiende planten stonden ca. 1 maand geleden nog net niet in bloei. De planten die toen bloeiden zijn nu vrijwel allemaal bijna of geheel uitgebloeid waarvan verschillende deels ook in zaad staan. Zie de foto's hierboven. De informatie die ik had dat de planten in 2011 rond de kerstdagen nog bloeiden heb ik van de vinder van deze plek woonachtig in Enschede. De bloeitijd van de planten op deze locatie is dus vanaf de derde week van september tot eind december. Waarbij we wel moeten rekenen dat dit jaar een uitzondering zou kunnen zijn wat betreft bloeitijd. Hij bloeit in Amerika van Viginia tot Florida. Maar hij wordt ook in cultuur gekweekt en heet dan Chadds Ford

groet,
Jan
Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door orchforummaster »

Probleem is opgelost. De planten in brabant blijken Zomerschroeforchis te zijn! Aldus vandaag langsgekomen bij de FLORON-dag.

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Ton »

Als ze er natuurlijk gekomen zijn zou dat helemaal fantastisch zijn. Ik neem aan dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Jos Lammers »

Hoi Mark,

Dat klinkt heel bijzonder!! Een reden te meer om onze geplande inventarisatieexcursie in juni 2014 met nog meer enthousiasme te organiseren.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door eric hartgers »

Hey Mark,

Leuk te lezen. Bijzonder ook dat zich in ons land de laatste jaren zoveel nieuwe / herontdekte soorten orchideeën bevinden.

Ik al kijk uit naar het nieuwe seizoen. ;-)
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Hans Dekker »

En zo goed geheim gehouden! En nu niet allemaal in hordes de plek gaan zoeken. Dan is ie zo weer weg....
Zonder gekheid, we hebben er wel een habitatrichtlijn bij. Dat schept verantwoordelijkheid. De EU kijkt mee....

Hans
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door eric hartgers »

Helemaal mee eens Hans! Deze soort gaat op meerdere plaatsen in Europa sterk achteruit, laten we hier erg zuinig op zijn...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Michiel Janssen »

Spannende vondst!
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: de allerlaatste orchidee in Nederland

Bericht door Jan Essink »

Mijn idee hierover is dat de planten nooit verdwenen zijn, maar door het te vroeg maaien van de terreinen nooit tot bloei gekomen zijn. Want de nieuwe vondst was puur toeval. Vlinderaars vonden de planten net voordat de maaimachine erover heen zou gaan. Die hebben de vondst aan een boswachter van SBB gemeld en daarna is het balletje aan het rollen gegaan.

groet,
Jan
Plaats reactie