Epipactis helleborine ssp. helleborine of ssp. neerlandica

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
VanLeeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 06, 2013 8:29 pm

Epipactis helleborine ssp. helleborine of ssp. neerlandica

Bericht door VanLeeuwen »

Ik ben nieuw op deze site en hoop dat ik helder krijg over een vraag. Bij Schoorl is bijgevoegde wespenorchis gekiekt. we hebben hem onmiddellijk Brede wespenorchis gedoopt. Bij thuiskomst kwam ik er achter dat het ook de Duinwespenorchis zou kunnen zijn. Ik kom er op basis van de foto's niet uit. Wie kan me hier duidelijkheid over geven en vertellen waarom het nu echt die ene is en niet die andere?
Bijlagen
Detail van de bloemen
Detail van de bloemen
Epipactis helleborine ssp._2.jpg (59.73 KiB) 3681 keer bekeken
Totaalbeeld van de plant
Totaalbeeld van de plant
Epipactis helleborine ssp._1.JPG (92.28 KiB) 3681 keer bekeken
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Epipactis helleborine ssp. helleborine of ssp. neerlandi

Bericht door Walter »

Dit lijkt me meer weg hebben van helleborine dan neerlandica. Maar we weten dat er overgangspopulaties/tussenvormen zijn waarvan de taxonomische status nog niet duidelijk is. Is het een helleborine die kenmerken draagt van neerlandica omdat hij zich moet aanpassen aan een droger duinmilieu? Is het een neerlandica die buiten zijn normale biotoop groeit en daarom helleborine kenmerken heeft?

Hopelijk zal het onderzoek van Barbara Gravendeel meer informatie brengen. Ze heeft al aangetoond dat helleborine met andere schimmels/zwammen samenleeft dan neerlandica. Door de wortels te onderzoeken van deze overgangsplanten/tussenvormen en ook de wortels van de bomen die in de omgeving van de orchidee, kan er worden nagegaan welke schimmels mycorrhiza vormen. Dan zullen we het weten.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie