Bijna de laatste orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Michiel Janssen »

Vanmiddag op de Maasvlakte vond ik nog enkele moeraswespenorchissen prachtig in bloei met de bovenste bloemknoppen nog dicht. Ze stonden in gezelschap van soortgenoten met rijpe en onrijpe vruchten/zaaddozen. En honderden parnassia's, zowel in knop, bloei als met rijpe vruchten/zaaddozen. Grappige bijkomstigheid is dat het zaad van parnassia veel lijkt op dat van de moeraswespenorchis, het is ongeveer net zo fijn (en rijkelijk aanwezig).
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Hans Dekker »

Leuk Michiel. Het valt mij op dat bloeitijden zo verschillend zijn. Ook hier staat parnassia nu volop in bloei, maar moerswespenorchis is al lang passé op die locatie. Elders is zij nog maar kort geleden uitgebloeid. D. maculata bloeit her en der al eind mei, b.v. in de bebouwde kom (warmer), maar ook begin augustus zijn er lokaal nog bloeiende planten te vinden. Blijft leuk daardoor.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Michiel Janssen »

Ja, parnassia kent een lange bloeitijd tot zeker in september. Je ziet nu nog steeds nieuwe knoppen opkomen terwijl er ook al veel rijpe zaaddozen te zien zijn. Bij de moeraswespenorchis zag ik maanden geleden al grote verschillen. Toen de eerste planten in bloei stonden, zag je bij andere planten pas net diep in het hart van het rozet iets van bloemknoppen zichtbaar worden. Ik heb daar voorgaande jaren nooit op gelet dus ik kan niet zeggen of dat normaal is of abnormaal. Ik vermoed dat het niet zo uitzonderlijk is.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Jan Essink »

Maar... de laatste soort moet nog komen. Spiranthes cernua. Die komt pas deze maand tot bloei.

Jan
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Walter »

Bij ons was de veenmosorchis relatief vroeg: op onze excursie van het laatste weekend van juli vonden we al bloeiende planten.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Walter,

In Twente kon ik ook in juli nog geen planten vinden van de veenmosorchis. Gisteren hoorde ik dat er deze week tientallen bloeiende planten zijn gevonden. Rijkelijk laat dus......

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Bert »

Afgelopen weekend het orchideeënseizoen 2013 afgesloten met de herfstschroeforchis. Op de bekende locatie waar ik ze zo'n 45 jaar geleden voor het eerst zag. Vanaf de weg zagen we er honderden mooi in bloei. Camera deze keer thuisgelaten want foto's van de HSO heb ik al genoeg.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Bijna de laatste orchideeën

Bericht door Jos Lammers »

Toch nog een laatbloeier: 2 exemplaren Moeraswespenorchis tijdens het tellen van Slanke gentianen in NP Kennemerduinen.
Vriendelijke groet, Jos
DSC00960-kl.jpg
DSC00960-kl.jpg (211.31 KiB) 6481 keer bekeken
DSC00962-kl.jpg
DSC00962-kl.jpg (94.97 KiB) 6481 keer bekeken
Plaats reactie