Hulp gevraagd bij determinatie
Moderator: Michiel Janssen
Hulp gevraagd bij determinatie
Beste mensen,
Wie kan mij zeggen of dit een orchidee is en, zo ja, welke soort.
Ik plaats hier foto's van meerdere exemplaren; ik neem aan dat het om dezelfde soort gaat.
Gevonden in een droog, relatief open bos in de omgeving van Almelo.
Een collega opperde bleek bosvogeltje of een van de soorten wespenorchis. Maar is het niet wat laat voor deze soorten om nu nog zo weinig ontwikkeld te zijn?
Groeten,
Marlien
Wie kan mij zeggen of dit een orchidee is en, zo ja, welke soort.
Ik plaats hier foto's van meerdere exemplaren; ik neem aan dat het om dezelfde soort gaat.
Gevonden in een droog, relatief open bos in de omgeving van Almelo.
Een collega opperde bleek bosvogeltje of een van de soorten wespenorchis. Maar is het niet wat laat voor deze soorten om nu nog zo weinig ontwikkeld te zijn?
Groeten,
Marlien
Re: Hulp gevraagd bij determinatie
Nu alleen nog de foto's leren bijvoegen :)
- peter wijn
je moet de foto's apart laden, voordat je je bericht bevestigd.
dus bij Bijlage toevoegen,
Bestandsnaam "bladeren", en fotobestand 'openen',
let op: dan - per foto - klikken op "Bestand toevoegen" (na eventueel nog wat "opmerkingen bij bestand" toevoegen).
De eerste foto die je laadt wordt onderaan geplaatst.
misschien even eerst het voorbeeld bekijken.
succes
oh ja, er zijn eisen aan de afmetingen, maximaal 800x800 pixels meen ik
EDIT: fijn, gelukt
dus bij Bijlage toevoegen,
Bestandsnaam "bladeren", en fotobestand 'openen',
let op: dan - per foto - klikken op "Bestand toevoegen" (na eventueel nog wat "opmerkingen bij bestand" toevoegen).
De eerste foto die je laadt wordt onderaan geplaatst.
misschien even eerst het voorbeeld bekijken.
succes
oh ja, er zijn eisen aan de afmetingen, maximaal 800x800 pixels meen ik
EDIT: fijn, gelukt
Laatst gewijzigd door peter wijn op di jul 16, 2013 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierbij de foto's
- Bijlagen
-
- Plantje 2.jpg (423.25 KiB) 12040 keer bekeken
-
- Plantje 1.jpg (227.07 KiB) 12040 keer bekeken
Als beginnend orchidee geïnteresseerde lijkt dit me het meest op een brede wespenorchis.
Het is in elk geval een Epipactis (de familie groep waarin deze orchis valt)
En bij bijvoorbeeld de brede wespenorchis loopt de bloeitijd van juli t/m september dus dat zou heel goed kunnen!
Bosvogeltje is daarmee uitgesloten, maar lijkt er ook niet op trouwens.
Het is in elk geval een Epipactis (de familie groep waarin deze orchis valt)
En bij bijvoorbeeld de brede wespenorchis loopt de bloeitijd van juli t/m september dus dat zou heel goed kunnen!
Bosvogeltje is daarmee uitgesloten, maar lijkt er ook niet op trouwens.
Hoi Marlien,
allereerst welkom op dit forum.
Plantje 1 is zeker een wespenorchis. Op basis van verspreidingsgegevens en de bloeitijd ed. denk ik dat dit een Brede wespenorchis is. Toch zouden enkele foto's van de gehele plant (wellicht als ie straks in bloei staat) volledige uitsluitsel kunnen geven.
Plantje 2 ziet er erg 'afwijkend' uit als we ook hier een Brede wespenorchis zouden verwachten. De bladeren (zelfs de onderste) lijken zeer smal en langgerekt. Zelfs voor een plant op een erg donkere standplaats zijn de bladeren extreem lang. Nou is het via een foto erg moeilijk lengtes (en breedtes) in te schatten.
Plantje 2 zou een Bletilia kunnen zijn. Deze worden verkocht in tuincentra. Het zijn ook daadwerkelijk orchideeën, maar voor NL geen inheemse (ze komen uit Azië). Kan het zijn dat er in het verleden tuinafval op de groeiplaats terecht gekomen is?
M.vr.gr. Mark
allereerst welkom op dit forum.
Plantje 1 is zeker een wespenorchis. Op basis van verspreidingsgegevens en de bloeitijd ed. denk ik dat dit een Brede wespenorchis is. Toch zouden enkele foto's van de gehele plant (wellicht als ie straks in bloei staat) volledige uitsluitsel kunnen geven.
Plantje 2 ziet er erg 'afwijkend' uit als we ook hier een Brede wespenorchis zouden verwachten. De bladeren (zelfs de onderste) lijken zeer smal en langgerekt. Zelfs voor een plant op een erg donkere standplaats zijn de bladeren extreem lang. Nou is het via een foto erg moeilijk lengtes (en breedtes) in te schatten.
Plantje 2 zou een Bletilia kunnen zijn. Deze worden verkocht in tuincentra. Het zijn ook daadwerkelijk orchideeën, maar voor NL geen inheemse (ze komen uit Azië). Kan het zijn dat er in het verleden tuinafval op de groeiplaats terecht gekomen is?
M.vr.gr. Mark
Hoi Bart-Jan en Mark,
Bedankt voor jullie reacties.
Plantje 1 is ongeveer 15 cm hoog, plantje 2 ongeveer 30 cm hoog.
Jullie gaan ervan uit dat het niet dezelfde plant is?
Ik vond juist de bladeren van beide plantjes erg smal voor brede wespenorchis (tenminste, zoals ik ze kan vinden in de boeken en op internet). Beide planten hebben ook geen bladeren aan het onderste deel van de stengel.
Het zou kunnen dat hier tuinafval is gestort, maar erg logisch is dat niet. Het ligt nogal een eindje van de weg af en ik heb er ook geen verdere aanwijzingen voor gevonden.
Naast de soort, wat ik interessant vind: is de 'krul' die de aar maakt typisch voor een bepaalde soort, of orchissen in zijn algemeenheid?
Voor de volledigheid voeg ik een derde foto bij; het is hetzelfde exemplaar als plantje 2, maar waarbij meer bladeren te zien zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties.
Plantje 1 is ongeveer 15 cm hoog, plantje 2 ongeveer 30 cm hoog.
Jullie gaan ervan uit dat het niet dezelfde plant is?
Ik vond juist de bladeren van beide plantjes erg smal voor brede wespenorchis (tenminste, zoals ik ze kan vinden in de boeken en op internet). Beide planten hebben ook geen bladeren aan het onderste deel van de stengel.
Het zou kunnen dat hier tuinafval is gestort, maar erg logisch is dat niet. Het ligt nogal een eindje van de weg af en ik heb er ook geen verdere aanwijzingen voor gevonden.
Naast de soort, wat ik interessant vind: is de 'krul' die de aar maakt typisch voor een bepaalde soort, of orchissen in zijn algemeenheid?
Voor de volledigheid voeg ik een derde foto bij; het is hetzelfde exemplaar als plantje 2, maar waarbij meer bladeren te zien zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
- Bijlagen
-
- Plantje 3.jpg (215.03 KiB) 12030 keer bekeken
Hoi Marlien,
Plantje 1 en Plantje 3 zijn vrijwel zeker Brede wespenorchissen. Hierover zijn Bert-Jan en ik het wel eens.
Ik twijfel nog altijd wel over Plantje 2. Deze heeft ontzettend lange, smalle bladeren, welke niet bij Brede wespenorchis passen.
Zonder bloemen of iets dergelijks als bladrandpapillen valt hier eigenlijk weinig van te maken.
Kan je iets meer gegevens geven over de groeiplaats, en wellicht het verleden van de groeiplaats (zonder specifieke vindplaatsen te vermelden)?
gr. Mark
Plantje 1 en Plantje 3 zijn vrijwel zeker Brede wespenorchissen. Hierover zijn Bert-Jan en ik het wel eens.
Ik twijfel nog altijd wel over Plantje 2. Deze heeft ontzettend lange, smalle bladeren, welke niet bij Brede wespenorchis passen.
Zonder bloemen of iets dergelijks als bladrandpapillen valt hier eigenlijk weinig van te maken.
Kan je iets meer gegevens geven over de groeiplaats, en wellicht het verleden van de groeiplaats (zonder specifieke vindplaatsen te vermelden)?
gr. Mark
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Wat mij vooral opvalt bij plantje twee is dat de grond er bewerkt uitziet alsof iemand daar een gat heeft gegraven en er een Bletilia heeft neergezet. Ik heb er thuis ook een paar staan (witte vorm) en die zien er verdacht veel hetzelfde uit.
Ik vond deze planten vlak bij elkaar in een droog bos (es-eik-abeel) met een rijke ondergroei van hazelaar en vlierstruiken. De bodem was op deze locatie vrijwel onbedekt, verderop groeide veel brandnetel.
Ik had zelf niet het idee dat het was omgewoeld, de grond lag vol afgevallen blad en dode takken.
We zullen eens afwachten wat voor bloemetjes er uit gaan komen, dan zal ik weer een foto posten.
Hoelang gaat het vanaf dit stadium duren voordat de plant mooi bloeit?
Zeker nog wel een week of 2 lijkt mij. Klopt dat ongeveer?
Ik had zelf niet het idee dat het was omgewoeld, de grond lag vol afgevallen blad en dode takken.
We zullen eens afwachten wat voor bloemetjes er uit gaan komen, dan zal ik weer een foto posten.
Hoelang gaat het vanaf dit stadium duren voordat de plant mooi bloeit?
Zeker nog wel een week of 2 lijkt mij. Klopt dat ongeveer?
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Dan heb ik het niet goed gezien. Bletilla wordt bij het tuincentrum bij mij in de buurt verkocht als moerasplant met het advies om ze in de minst natte moeraszone te plaatsen rond de vijver. Wikipedia: "Bletilla-soorten komen voor op weinig beschaduwde plaatsen, zoals op graslanden, stenige plaatsen, tussen kreupelhout, langs bosranden en in wegbermen, op hoogtes van 500 tot 2000 m." Als deze in een droog bos staat komt ze misschien helemaal niet tot bloei...