Serapias gezocht?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Serapias gezocht?

Bericht door Hans Dekker »

Hallo allemaal. Heeft iemand dit jaar nog gezocht naar de tongorchis in Drenthe? Vorig jaar kon ik de plant niet vinden.... Ik ben benieuwd of iemand dit jaar meer geluk heeft gehad.

Groeten,

Hans
jslagers
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:13 pm

Re: Serapias gezocht?

Bericht door jslagers »

Hallo Hans, ik heb de afgelopen week uitgebreid gezocht, echter niets gevonden.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Serapias gezocht?

Bericht door Jan Essink »

Serapias vomeracea ssp. vomeracea en Platanthera bifolia Bargerveen 150611 (39).JPG
Serapias vomeracea ssp. vomeracea en Platanthera bifolia Bargerveen 150611 (39).JPG (218.08 KiB) 6274 keer bekeken
Serapias vomeracea ssp. vomeracea Zelhem 080609-5  (3) .jpg
Serapias vomeracea ssp. vomeracea Zelhem 080609-5 (3) .jpg (22.01 KiB) 6274 keer bekeken
Hans, ook wij hebben het gebied vandaag bezocht en behalve een 80 tal P. bifolia niets meer gevonden. Ook de plant die enkele jaren geleden in de buurt van Zelhem gevonden is heeft maar 1 jaar daar gestaan en is na de winter niet meer terug gevonden, ondanks dat de plaats heel gemakkelijk te vinden was. Evenals de plant in het Bargerveen die stond gewoon langs de asfaltweg.
Als je de verspreidingsatlas van Floron online bekijkt geven ze hem bij Zelhem ook niet meer aan.

groet,
Jan
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Serapias gezocht?

Bericht door Hans Dekker »

Bedankt beiden voor jullie zoekwerk. Het is dus een kwestie van "jammer, maar helaas", of "gelukkig hebben we de foto's nog", of "eens maar nooit weer".
Dan maar weer op zoek naar een Drentse bijenorchis.....

Hans
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Serapias gezocht?

Bericht door BertJan »

Jan Essink schreef:...
Hans, ook wij hebben het gebied vandaag bezocht en behalve een 80 tal P. bifolia niets meer gevonden.
...
80 nachtorchideeën? Dat verbaast me, vorig jaar stonden er wel een paar 1000 geloof ik!
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Serapias gezocht?

Bericht door Jan Essink »

hebben alleen langs de asfaltweg vanaf de parkeerplaats tot einde asfaltweg gekeken, waarvan de meesten al in zaad stonden. Dus wat er verder in het terrein staat is niet geteld .

Maar stond die Serapias er toen nog?

Jan
Laatst gewijzigd door Jan Essink op wo jul 10, 2013 8:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Serapias gezocht?

Bericht door BertJan »

Jan Essink schreef:hebben alleen langs de asfaltweg vanaf de parkeerplaats tot einde asfaltweg gekeken, dus wat er verder in het terrein staat is niet geteld waarvan de meesten al in zaad stonden.

Maar stond die Serapias er toen nog?

Jan
Serapias nooit gezien, heb wel een half uur gezocht maar wist niet precies waar ik zoeken moest omdat ik de standplaats niet weet.
Plaats reactie