Bevruchting Epipactis Helleborine door wesp?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Bevruchting Epipactis Helleborine door wesp?

Bericht door Ton »

Zie bijgaande foto's, gemaakt in Zuidlaren langs een parkeerplaats. Eerst zag ik een wesp in een bloem van deze Epipactis Helleborine met een gelig klontje op zijn rug. Even later was het klontje weg en zag ik hem (haar of het, wat zeg je tegen een werkster?) in de volgende bloem klimmen. Bij het uitvergroten van de foto's zag ik het klontje naast de wesp op een blad liggen. Kan dit een stuifmeelklompje zijn wat er af gevallen is? Iemand enig idee hoe dit kan, is deze vorm van bevruchting niet zo effectief, of blijft het klompje bij harige insecten, zoals bijen, beter hangen?
Graag jullie deskundige en gewaardeerde visie.
Afbeelding
Dit is in de tijd de 2e foto, hieronder de eerste:
Afbeelding
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

bevruchting Epipactis helleborine

Bericht door Walter »

Het bevruchtingsproces bij de brede wespenorchis is uiterst effectief.
Het is niet omdat bij deze opname de pollinia vielen, dat dat altijd zo is. Meestal kleven deze pollinia zeer goed vast. Wespen doen wel steeds hun best om van deze lastige dingen af te geraken en blijkbaar is dat dan bij deze wesp gelukt. Maar het feit dat ze daarna weer een andere bloem bezoekt, bewijst dat de aantrekkingskracht groot is. Epipactis heeft dan ook nectar die zelfs vaak wat gegist is waardoor de wespen "tipsy" zijn en blijven rond kuipen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

Bericht door dwkdb »

Beste Ton,

Wat meer info over de bestuiving van Epipactis door wespen vind je op mijn site. Ga naar de Website Europese Orchideeën, kies orchideeën, kies onderzoek, kies nr.6 en klik op de link (het woordje "hier"). Daarna kies je Epipactis hell. neerl. in de linkerkolom.
Helaas kan ik op je foto's niet zien om welke soort wesp het gaat. Determinatie van wespen vanaf foto's is heel erg moeilijk.

Dirk
Plaats reactie