vraag over orchideeen in tuin

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mariaorchis

vraag over orchideeen in tuin

Bericht door Mariaorchis »

Ik ben helemaal geen orchideen deskundige en heb de volgende vraag: ik had vorige jaren al een aantal wespenorchideen in mijn tuin, langs de oprit. Dit jaar is dat een ware explosie, het zijn er zo'n 15. Ik zag ze ook in een aangrenzend bosperceel (ik woon in Gelderland). Ook heb ik zomaar voor 't eerst in mijn tuinborders gevlekte orchideen, op verschillende plekken, en rond de vijver veel rietorchissen. Is dit een uitzonderlijk goed wilde orchideen jaar? Wat kan ik doen om 'goed' voor deze bijzondere gasten te zorgen? Dank voor ieder antwoord.
peter wijn

Re: vraag over orchideeen in tuin

Bericht door peter wijn »

de indruk was dat het een slecht orchideeënjaar was :)
kijk maar naar de droeve berichten hier op dit forum.

ik heb tot nu toe eerder meer gezien dan minder, maar dan wel later.

leuk zo'n tuin.
heb je een fototoestel?
misschien wat fotokes hieronder plaatsen? kunnen we nog meer meegenieten.
Mariaorchis

Bericht door Mariaorchis »

Hallo Peter
Hartelijk dank voor je antwoord, dus ik begrijp hieruit dat jij ook meer orchideen hebt gezien, maar dan later dan gewoonlijk. Ik zal daar volgend jaar (als deze trend zich hopelijk voortzet) op letten (de timing). Ik zal ook kijken of ik foto's kan maken (en uploaden, wordt nog een uitdaging!). De wespenorchissen staan nog niet in bloei, riet en gevlekte wel. Ik ga mijn best doen.
Begreep nog niet of ik iets kan doen om deze tuingasten het naar de zin te maken. Misschien maar niets doen...?
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Michiel Janssen »

Als ze zich uit zichzelf in je tuin vestigen en verspreiden, lijkt me dat je goed bezig bent en zou ik het zo laten. Brede wespenorchissen zie ik nogal eens zich vestigen op stukken waar de hele bovenlaag is veranderd in een kale strook zand maar dat maakt je tuin niet aantrekkelijker voor het oog.

Groeten,

Michiel
Plaats reactie