In mei was ik in de Drome in Frankrijk. Daar vond ik een mij onbekende Ophrys. Na enig speurwerk in de literatuur kwam ik mbv de Engelse versie van de orchideeëngids van Pierre Delforge op Ophrys catalaunica. Volgens recent DNA onderzoek is de soort afgesplitst van O. bertolinii, althans volgens Delforge.
Mijn vraag is tweeledig: wordt deze afsplitsing erkend en zo ja, is mij derterminatie dan juist. Zie bijgaande foto's
De vindplaats ligt in de buurt van het dorp le Poet Célard (dicht bij de wat grotere plaats Bourdeaux). Exacte vindplaats is bij mij bekend, ingetekend op top kaart.
Habitat is een grazige, hellende wegkant, te midden van honderden exemplaren van Orchis simia.
Hans Grotenhuis
Zeldzame Ophrys
Moderator: Michiel Janssen
Zeldzame Ophrys
- Bijlagen
-
- 091 Ophrys catalaunica (O. bertolini s.l.); Frankrijk, Drome, le Poet-Celard; 2013, mei5_(800_x_600).jpg (32.56 KiB) 5744 keer bekeken
-
- 091 Ophrys catalaunica (O. bertolini s.l.); Frankrijk, Drome, le Poet-Celard; 2013, mei5_(800_x_600).jpg (32.56 KiB) 5744 keer bekeken
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Zeldzame Ophrys
Ophrys drumana of Ophrys aurelia lijkt me waarschijnlijker want die komen voor in Drôme terwijl O. catalaunica alleen schijnt voor te komen in Frans Catalonië en Corbières (lees ik op een Franse website).
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- Hans Dekker
Klopt. Het is drumana. Die ondersoorten worden tegenwoordig algemeen erkend. Groeten,
Hans
Hans
Los van de principiële discussie over plukken vind ik het maar een zielig gezicht, zo'n drumana "uit zijn verband gerukt".
Groet,
Ton
Ton
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Dat vind ik ook Ton, ik wilde er alleen niet over beginnen. Ik vind het principieel verkeerd dat wanneer je een onbekende orchidee tegenkomt waarvan je mogelijk vermoedt dat het een zeldzame is, je dan een bloem plukt en ogenschijnlijk alleen maar om voor jezelf uit te kunnen maken welke het is. Dat kan ook op een niet-destructieve manier. Neem dan gewoon een foto in het veld (met een beetje GSM maak je minstens net zo'n bruikbare foto als die nu getoond wordt) of ga terug en als dat niet kan, heb je pech. O. drumana is nationaal beschermd (evenals O. catalaunica) in Frankrijk. Mogelijk wist Hans Grotenhuis dit niet, dat kan altijd natuurlijk en dan is het iets om te onthouden voor de volgende keer. Wij zouden het ook niet leuk vinden als iemand onze Witte Bosvogeltjes komt kortwieken omdat hij/zij niet weet welke orchidee het is, toch? Bij soorten die niet beschermd zijn is het een andere zaak, maar als je het niet zeker weet kun je beter terughoudend zijn met plukken vind ik.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel