Andalusië 2013 (determinatie/confirmatie gevraagd)
Moderator: Michiel Janssen
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Andalusië 2013 (determinatie/confirmatie gevraagd)
Terug van vakantie kan ik me gelukkig weer tot jullie wenden voor determinaties. Hier is de eerste, ik zou zeggen Ophrys lupercalis en niet Ophrys fusca. Eens?
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- Bijlagen
-
- Ophrys lupercalis?
- IMG_9425-1.jpg (305.45 KiB) 9023 keer bekeken
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Andalusië 2013 (determinatie/confirmatie gevraagd)
Bij deze kom ik er niet uit. Ik denk niet aan O. fusca of O. lupercalis. De laterale sepalen zijn meer ovaal van vorm en de petalen zijn klein en naar voren gebogen.
- Bijlagen
-
- IMG_9399-1.jpg (222.63 KiB) 9013 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op di apr 30, 2013 1:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Deze stond iets verderop, ik vermoed dezelfde soort als die hierboven.
- Bijlagen
-
- IMG_9412-1.jpg (280.69 KiB) 9013 keer bekeken
- peter wijn
bekend probleem...
ik heb honderden bruine orchissen in allerlei variaties gezien in de Bouche du Rhone, en heb ze maar allemaal onder lupercalis geschaard.
ik heb honderden bruine orchissen in allerlei variaties gezien in de Bouche du Rhone, en heb ze maar allemaal onder lupercalis geschaard.
Geldt ook voor mij. Twee jaar geleden schreef ik er over op mijn blog:
http://melanargia.blogspot.nl/2011/03/g ... we-sl.html
Met vriendelijke groeten, Bert.
http://melanargia.blogspot.nl/2011/03/g ... we-sl.html
Met vriendelijke groeten, Bert.
- peter wijn
Hier mijn 'probleem'
http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... f=3&t=1564
het schijnt me toe dat de twee onderste een relatief bredere/kortere lip hebben?
http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... f=3&t=1564
het schijnt me toe dat de twee onderste een relatief bredere/kortere lip hebben?
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
De toevoeging s.l. is een goede Bert, als laatste optie voor als je (ik) er echt niet uitkom.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- Hans Dekker
Het is zeer lastig om fusca's vanaf een foto te determineren. Met name de grootte van de lip is slecht in te schatten. Verder zijn de bloemen aan het eind van hun Latijn, waardoor de bloemkleur de frisheid kwijt is en opschuift naar geel-bruin. Bedenk ook dat de bloeitijd van orchideeën in Andalusië vroeg begint. Lupercalis lijkt me dan niet aan de orde.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ah, dat wilde ik je al vragen maar je bent gelukkig me voor. Maar zelfs bij de bovenste denk je niet aan O. lupercalis? Het is per slot de laatste bloem van die plant. Enig voordeel van Zuid-Spanje is dat er niet zo heel veel verschillende Ophrys fusca s.l. voorkomen. Uit Delforge haal ik:
O. bilunulata (p. 374)
O. fusca s.s. (p. 378)
O. lupercalis (p. 379)
O. arnoldii (p. 380, hybridiseert met O. lupercalis want hebben zelfde pollinator; behoort tot O. funerea groep)
Van die mogelijkheden blijft voor mij O. lupercalis het meest gelijkend en met name omdat de basis van de lip niet gekleurd is zoals ook Delforge beschrijft en omdat de haren op de lip relatief lang zijn en met een lichter uiteinde. De bloem was niet opvallend groot. De andere bloemen van de bovenste foto laten ook een duidelijke inkeping (sinus) zien tussen de zijlobben en de middelste lob. Als laatste voer ik aan dat de lip in z'n geheel en aan het einde nauwelijks gebogen is.
Groeten,
Michiel
O. bilunulata (p. 374)
O. fusca s.s. (p. 378)
O. lupercalis (p. 379)
O. arnoldii (p. 380, hybridiseert met O. lupercalis want hebben zelfde pollinator; behoort tot O. funerea groep)
Van die mogelijkheden blijft voor mij O. lupercalis het meest gelijkend en met name omdat de basis van de lip niet gekleurd is zoals ook Delforge beschrijft en omdat de haren op de lip relatief lang zijn en met een lichter uiteinde. De bloem was niet opvallend groot. De andere bloemen van de bovenste foto laten ook een duidelijke inkeping (sinus) zien tussen de zijlobben en de middelste lob. Als laatste voer ik aan dat de lip in z'n geheel en aan het einde nauwelijks gebogen is.
Groeten,
Michiel