Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

Het is eventjes geleden dat ik hier nog eens actief ben geweest. ;-)
Sinds begin november 2012 woon ik eindelijk permanent op Kreta, in Kamares. Nu heb ik eindelijk de kans om er eens vroeg bij te zijn , en ben ik niet gebonden aan een korte termijn van verlof. Op 27 feb 2013 was in Lagolio waar op dat moment honderde exeplaren van de Orchis papilionacea ssp. heroica hun opwachting maakten. Ook van de Ophrys mesaritica heb ik enkele exemplaren gevonden. Met de Ophrys http://www.flickr.com/photos/themanofcr ... hotostream heb ik wel een probleempje, de afmetingen genomen met schuifmaat, hoogte van de plant 90 mm, liplengte 8,86mm en 6,7 mm lip breedte. De rode kleur aan de bovenkant van de lip heb ik nog nooit gezien en vindt geen gelijkaardige afbeelding de in boeken en ook niet bij de op het web afgebeelde hybride. Dus kom ik hier nog eens hulp zoeken. De laatst geplaatste foto's op Flickr moeten nog voorzien worden van de nodige info, en mijn eigen website ligt momenteel stil bij gebrek aan tijd. Dat gebrek aan tijd blijkt normaal te zijn bij gepensioneerde mensen, en een bijkomend probleem is de papier oorlog hier terplaatse in Gr. Dus zijn mijn dagen 48 uur te kort.
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

Tot heden geen respons, maar dat is niet erg. Ik heb het antwoord gevonden op de website van
http://www.guenther-blaich.de/artseite. ... D&wid=1280
Het zou een Ophrys mesaritica met een kleuren anomalie kunnen zijn. Op die vindplaats in Lagolio waren er op dat tijdstip meerdere exemplaren van de Ophrys mesaritica aanwezig. Dit exemplaar stond niet zoals de andere onderaan een berm beschut opgesteld, maar boven op de berm , en dus de hele dag blootgesteld aan de zon die evenwel wat te getemperd werd daar het nog half kale struikgewas.
Dit lijkt mij een plausibele benadering, ik heb me nog eens suf gezocht naar een roodkleurig plantje hier op Kreta. Via Fickr heb ik dan Nick Turland gecontacteerd, die heeft via dankzij een collega van hem, het raadsel opgelost. Dat plantje hoorde normaal gezien groen te zijn , maar de Kretense zon heeft er een ander kleurtje aan gegeven. Nu laat ik me niet meer vangen door rood gekleurde plantjes hier op Kreta. ;-)
Zo....dat was het dus, ik hoop dat hiermee ook andere mensen gediend zijn.

Jeff Dockx
Gebruikersavatar
Kees v.d. Berg
Berichten: 49
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:39 pm

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door Kees v.d. Berg »

Hoi Jeff,

Als je tijd en zin kun je ook de vindplaatsen uit mijn verslag van 2011 bezoeken. (Zie reisverslagen) Vooral de heuvels bij Apesokari zijn interessant.

Groet Kees v.d. Berg
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door peter wijn »

interessante fotostream om doorheen te struinen
als een kretenzer landschap

DSCN1814.JPG
weet je hoe deze sprinkhaan heet? Ik heb ze eind april / begin mei gezien bij Mirtos eo.
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

peter wijn schreef:interessante fotostream om doorheen te struinen
als een kretenzer landschap

DSCN1814.JPG
weet je hoe deze sprinkhaan heet? Ik heb ze eind april / begin mei gezien bij Mirtos eo.

euh ...welke sprinkhaan ????

Jeff
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door peter wijn »

http://www.flickr.com/photos/themanofcr ... hotostream
deze
(ik neem toch niet aan dat ik in de familie van vliegen, bijen, of spinnen moet zoeken)
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door Michiel Janssen »

Die ben ik in Doñana ook een keer tegen gekomen in het gras. Het is een Acrida wellicht A. turrita of A. ungarica (mediterranea) (er zijn er nogal wat, zie de Engelse Wiki over Acrida maar helaas zonder foto's).

Groeten,

Michiel
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

peter wijn schreef:http://www.flickr.com/photos/themanofcr ... hotostream
deze
(ik neem toch niet aan dat ik in de familie van vliegen, bijen, of spinnen moet zoeken)
Goe poeier , dat is een wandelende tak , ik moet die foto's nog van de nodige uitleg etc voorzien , maar daar moet ik den tijd voor vrij maken.
Voorlopig gooi ik ze er zo op , er zitten er nog een deel in de pijplijn.

Doei
Jeff
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

M. Janssen schreef:Die ben ik in Doñana ook een keer tegen gekomen in het gras. Het is een Acrida wellicht A. turrita of A. ungarica (mediterranea) (er zijn er nogal wat, zie de Engelse Wiki over Acrida maar helaas zonder foto's).

Groeten,

Michiel

Een sprinkhaan , neen hoor brave man. Een wandelende tak, die vindt je enkel per toeval, en je moet er niet naar zoeken want dan vindt je ze niet. Perfecte camouflage , een pest om mooi op foto te krijgen. Het ziet er uit als een tak en het gedraagt zich in het minste zuchtje wind als een twijgje. De zon wegfilteren met een grote ronde filter doek heeft ook geen zin, want als je zijn zon wegneemt verhuist hij en je vindt hem niet meer terug; Ik spreek uit ervaring.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door Michiel Janssen »

Hoewel het insect misschien iets weg heeft van een tak is het toch echt een Acrida sp. sprinkhaan hoor. Let maar op de stand van de poten en de lengte daarvan. Bij een wandelende tak zijn alle poten ongeveer even lang, dat is wel zo gemakkelijk met lopen. Ook staat het eerste paar poten van een wandelende net achter het kleine kopje. Bij deze sprinkhaan is het achterste paar poten duidelijk veel groter en sterker want die zijn om mee te springen. Ook de ogen en de voelsprieten zijn duidelijk van een Acrida. Overigens is het een nymf want een volwassen Acrida heeft vleugels. Kijk maar eens hier: http://listadoentomologicobenimamet.blo ... arica.html en google dan maar eens op Europese wandelende tak, dan zie je de verschillen.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door peter wijn »

beide dank
@jeff
ik volg de lijn die Michiel uitzet. Twee minuten googlen en je neigt naar turrita (ja, dat zou een erg premature conclusie zijn als het daar bij blijft.)

een wandelende tak is toch een behoorlijk ietswat ander ding, zeg maar.

het beest is toch wel enigszins op zijn plaats hier in jouw draadje 'rare snuiter' in Kreta.
Heb een beest gevonden dat iets minder springerig was. Als je ze vanop gelijke hoogte of lager benadert, dan gaat het redelijk.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door Michiel Janssen »

Truxalis nasuta is ook nog zo'n springbeest uit die contreien. Zie http://eol.org/pages/606896/media.

Groeten,

Michiel
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Re: Rare snuiter gevonden in Lagolio Kreta

Bericht door jeff dockx »

peter wijn schreef:beide dank
@jeff
ik volg de lijn die Michiel uitzet. Twee minuten googlen en je neigt naar turrita (ja, dat zou een erg premature conclusie zijn als het daar bij blijft.)

een wandelende tak is toch een behoorlijk ietswat ander ding, zeg maar.

het beest is toch wel enigszins op zijn plaats hier in jouw draadje 'rare snuiter' in Kreta.
Heb een beest gevonden dat iets minder springerig was. Als je ze vanop gelijke hoogte of lager benadert, dan gaat het redelijk.
ik heb reeds het hoofd vol van de plantje , zodat ik die diertjes niet echt ga op zoeken , als ze stil willen zitten ,goed , hebben ze er zin in ook goed. Natuurlijk kan een mens niets alles weten, en luister ik naar mijn vriendin die zelf een paar wandelende takjes heeft gehad. Dus zit ze er weer naast, net zoals die zogenaamde orchidee in december 2006 ergens boven Tymbaki, dat was helemaal geen orchidee maar wist ik veel. Maar zo is mijn passie en de zoektocht naar de echte orchideeën begonnen. Sindsdien ben ik al menige uurtje met het onderwerp orchidee en Orchis bezig geweest , als ik me ergens mee begin ben ik als een buldog en laat het niet meer los. En nu... Nu hou ik het bij de soorten die hier in mijn omgeving groeien. Beter de eerste van je dorp, dan de laatste in Rome. Ik weet wel.... een nieuweling in het vak jongens toch......Maar men beloont zijn leermeester slecht, door slechts een leerling te blijven.

Bedankt voor de info over die waaiende tak. ;-)
Voor Michiel uiteraard idem dito.
Plaats reactie