En we harken door. Maffe fusca

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Hans Dekker

Re: En we harken door. Maffe fusca

Berichtdoor Hans Dekker » zo mar 17, 2013 6:12 pm

Ook aardig in deze discussie is het beschrijven van een nieuw taxon. Daarvoor moet je een plant in een herbarium opslaan. Maar je mag er niet mee over de grens, want dat is een economisch delict. Veel landelijke herbaria hebben nogal wat 'illegale' herbariumexemplaren in voorraad. Publiceren leidt mogelijk tot vervolging, zo is hier en daar te horen. M.a.w. we slaan een beetje door.
En nog iets. We moeten niet roomser dan de paus zijn. Als ik zie dat er tientallen orchideeën met de knollen bloot liggen bij rioleringswerkzaamheden op een camping, dan voel ik mij niet schuldig als ik eens soort pluk om deze later beter te determineren. Het plukverbod is her en der ingesteld om bedreigde soorten te beschermen. Een plantje plukken van een algemene soort is veel minder erg dan het niet-beheren van een plek of het aanleggen van een weg of woonwijk.

Dat wilde ik even kwijt.

Groeten,

Hans

jeff dockx
Contacteer:

Berichtdoor jeff dockx » ma mar 18, 2013 12:28 am

orchforummaster schreef:Dag Jeff en Michiel,

beide standpunten zijn goed verdedigbaar. Het is zo dat in het mediterrane gebied orchideeen en met name Ophrys soorten zeer abundant zijn. Ze groeien letterlijk overal. De opmerking van Jeff is terecht, kuddes geiten lusten ze bijzonder graag. Hoewel geiten zorgen voor overbegrazing houden ze in zekere zin het biotoop voor een deel in stand. In andere landen zoals Turkije worden knollen uitgegraven om er salep van te maken etc. Ik snap Michiel zijn standpunt ook. Het is goed om krtisch te zijn. Om veel ophrys soorten (meningen over te nauwe soortbegrippen daargelaten), goed te kunnen determineren is vergelijking met andere soorten noodzakelijk. Helaas zijn de soortbegrippen zou nauw dat de kenmerken altijd zo zijn geformuleerd dat het ene taxon iets meer, of groter is dan het andere. Of dit juist is, dat is een ander verhaal. Maar foto's van bloemen naast elkaar zijn behoorlijk illustrerend. Bij sommige soorten, zoals Serapias, moet je eigenlijk de gehele bloem ontleden als beginner om jezelf beter bekend te maken met de kenmerken. Ieder W.E.O. onderschrijft te gedragscode waarin staat dat hij/zij zich houdt aan plaatselijke verordeningen en zich verantwoordelijke gedraagt. We gaan als bestuur echter dit niet handhaven. D.w.z. we geven iedereen het vertrouwen dat hij/zij verantwoording draagt voor zichzelf.

Wat betreft Kreta, ik denk dat Jeff, zelf beter kan inschatten als (recente ingeburgerde) local wat kan en wat niet. Wat mij betreft is er geen probleem wanneer enkele bloemen op deze wijze worden gepresenteerd om de verschillen aan te geven tussen taxa. En voor mensen die geen bloemen willen afnemen er is een leuk artikel in de Liparis verschenen hoe je maten omrekend vanaf een foto. Ook een liniaaltje zoals Jeff gebruikt kan hulpvol zijn. Het echtpaar Grabner gebruikt een 2 euro muntstuk als maat. Genoeg stof om eens door te nemen en uit te proberen dit seizoen.

Mvgr Mark

Beste mensen;

Meten is weten, gissen is missen. Dat beb ik steeds onthouden sinds mijn schooltijd. En nu na 45 jaar omgang met schuifpassers, micrometer en ander meetgereedschap is het bijne een obsessie geworden om iets te meten. Tegen woordig is het heel simpel om een digitale meet intrument uit te lezen, het is ooit anders geweest met verschillende soorten nuniussen, korte en gerokken, metriche en anglo saxisch etc. Ik heb onder tussen geleerd dat het bij sommge Ophryssen een kwestie is van mm en tienden van een mm, dan kom je met een muntstuk niet echt ver, temeer omdat het referentie mat in het zelfde vlak moet liggen als het te meten onderwerp. Je kan ook werken met twee identieke camara's opgesteld onder een welbepaalde hoek ( zoals bij de optieker om je afwijking van je puppilen te meten , voor het juist slijpen van het brandpunt Li en Re), maar dat is echt wel een overkill en dan heb je hier op Kreta zeker een ezel nodig om alles mee te zeulen. Ik heb ooit ergens een Poolse website gezien die op de x en y as van zijn foto's een schaal verdeling in mm en cm had staan, en daar breek ik al jaren mijn hoofd over. Er bestaan wel betaalbare USB-microscopen die metingen kunnen uitvoeren en op de PC weergeven en opslaan, maar daarmee zit je gebonden aan een heel klein oppervlak dat je echt zuiver in het oculair krijgt. Dus ik blijf mijn hersenen peinigen en hou me vast aan De Stelling van onze beste vriend Pythagoras, daarmee hebben ze in de loop van de geschiedenis al wonderen mee verricht. Ik heb al wat geexperimenteerd met prisma's uit verrekijkers , met als enigste resultaat dat ik ze nu gebruik als micro-episcoop om de liveview te bekijken van een camera die vlak boven de grond is opgesteld. Dat is beter voor je rug en knieën ,en je kan ook niet zomaar plat op je buik gaan liggen met al die stenen en doornen hier op Kreta.
Hier onder nog een filmje over de selling van... ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=WqBDq4irUUA

Tot de volgende
Jeff Dockx

Mark Meijrink
Contacteer:

Berichtdoor Mark Meijrink » ma mar 18, 2013 6:20 pm

Jeff,

als het om tienden van mm's gaat vraag ik me af, waar zijn we eigenlijk helemaal mee bezig. Want die tienden van mm's zijn zowel letterlijk als figuurlijk een rekbaar begrip. Als het daar van af moet hangen.....

M.v.gr. Mark

jeff dockx
Contacteer:

Berichtdoor jeff dockx » ma mar 18, 2013 8:48 pm

Mark Meijrink schreef:Jeff,

als het om tienden van mm's gaat vraag ik me af, waar zijn we eigenlijk helemaal mee bezig. Want die tienden van mm's zijn zowel letterlijk als figuurlijk een rekbaar begrip. Als het daar van af moet hangen.....

M.v.gr. Mark

Mark;

Ik weet uit vroegere ervaringen dat men als "leek" opvalt zoals een bonter kraai, in het wereldje van ervaren en onderlegde personen inzake fora ad hoc. Daarom tracht me daar niet te veel in te mengen.Maar als ik in een boek getallen zie staan uitgedrukt in mm en achter de komma staan nog twee getalletjes, mag ik veronderstelendat die relevant zijn,anders had de auteur ze zeker niet vermeld en het zaakje gewoon afgerond.

Sto Kallo
Jeff

Terug naar “Orchideeënforum”