Welke orchidee is dit?
Moderator: Michiel Janssen
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Welke orchidee is dit?
Een aantal orchideeën die ik afgelopen juni in de Spaanse Pyreneeën ben tegengekomen heb ik nog steeds niet kunnen identificeren, ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij. Deze is uit Valle de Tena in de buurt van de grensovergang naar Frankrijk. Ik heb slechts een opname van de hele plant en een uitvergroting van de aren waarop de bloemen iets beter zijn te zien. De bladeren hadden geen vlekken, dus mijn eerste gok op O. langei kan daarmee in de prullenbak. O. mascula kwam ook bij me op, maar ik zie weinig overeenkomst met de lip zoals afgebeeld in Delforge. De kleur is bij benadering want zeer afhankelijk van het gekozen camera profiel. Wat me bij is gebleven was dat deze overweldigend paars was (dus niet zo roze als hier te zien, maar de kleur verandert helaas wanneer ik deze hier plaats).
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- Bijlagen
-
- IMG_8461-5.jpg (419.63 KiB) 15493 keer bekeken
-
- IMG_8462-6.jpg (359.94 KiB) 15493 keer bekeken
- eric hartgers
Re: Welke orchidee is dit?
Dag Miciel,
Toch zou ik het ook bij O. mascula zoeken hoor...
Toch zou ik het ook bij O. mascula zoeken hoor...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Toch wel dus. Bedankt Eric.
- peter wijn
@Michiel, als je het 'native' cameraprofiel gebruikt, en 5200Kelvin, dan krijg je als het goed is consistente kleuren...
totdat éen van de kleuren uitbijt/dichtloopt, dan krijg je vanzelf een kleurverloop bij andere toonprofielen naarmate de andere kanalen nog niet dichtgelopen zijn.
Hier lijkt het roodkanaal dichtgelopen. Check maar eens.
(oef, ik had er alweer een determinatie goed ingeschat...
... misschien wordt het dan toch nog ooit wat ;) )
totdat éen van de kleuren uitbijt/dichtloopt, dan krijg je vanzelf een kleurverloop bij andere toonprofielen naarmate de andere kanalen nog niet dichtgelopen zijn.
Hier lijkt het roodkanaal dichtgelopen. Check maar eens.
(oef, ik had er alweer een determinatie goed ingeschat...
... misschien wordt het dan toch nog ooit wat ;) )
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Dat is een goede tip, Peter. Ik zie dat de kleuren op NP van O. mascula ook nogal verschillen, al is er ook wat natuurlijke variatie natuurlijk. Ik weet wel dat deze opname bijzonder slecht door de camera is geregistreerd door de AWB. Daarvoor had ik de WB meestal op 5200 staan, dat ga ik maar weer doen. Desondanks is er nog steeds een kleurverschil wanneer ik van .CR2 naar .jpg exporteer en vervolgens iets op het internet plaats. Ik zie ook een verschil in .jpg als ik die bekijk met LR3 of BDSizer. En dan verschilt het ook nog eens per internet browser. Ik zal het roodkanaal vanavond eens bekijken.
Een andere vraag, uit nieuwsgierigheid: wat is jouw wenssoort van dit (voor)jaar?
Groeten,
Michiel
Een andere vraag, uit nieuwsgierigheid: wat is jouw wenssoort van dit (voor)jaar?
Groeten,
Michiel
Hallo Michiel,
Leuke vraag: wenssoort 2013...
Zelf hoop ik dit jaar voor het eerst Nigritella's te zien.
Met vriendelijke groeten, Bert.
Leuke vraag: wenssoort 2013...
Zelf hoop ik dit jaar voor het eerst Nigritella's te zien.
Met vriendelijke groeten, Bert.
- M.H. Schot
Bert, dan kan ik je Puflatsch op Alpe di Siusi (IT, Dolomieten) aanraden!
Michiel,
waarschijnlijk komt dit omdat het kleurprofiel apart is opgeslagen. Sommige browsers en programma's corrigeren aan de hand van het kleurprofiel, maar andere niet.
Je zou kunnen proberen om het kleurprofiel vanuit LR3 direkt toe te passen op de kleuren: Exporteer de CR2 file naar een .jpg met "color space" = sRGB
Succes,
Michiel,
waarschijnlijk komt dit omdat het kleurprofiel apart is opgeslagen. Sommige browsers en programma's corrigeren aan de hand van het kleurprofiel, maar andere niet.
Je zou kunnen proberen om het kleurprofiel vanuit LR3 direkt toe te passen op de kleuren: Exporteer de CR2 file naar een .jpg met "color space" = sRGB
Succes,
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Ja, sRGB is mijn standaardinstelling. Ik hoop dit jaar op enkele mooi gekleurde Ophrys soorten, bijv. O. catalaunica en O. speculum.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- peter wijn
Nigritella's, ik heb bijna uitgebloeide gevonden afgelopen juli op zo 2200 m in Engadin bij Pontresina. Machtig mooi daar.
Wenssoort...
... ik heb nog zo weinig gezien. Alleen de Cevennen en wat Kreta.
en ik vind ze allemaal zo mooi
Heb goede hoop op een spiegelorchis (edit, ik bedoelde ook speculum) en andere in de Bouche du Rhone begin april met mijn broer.
Corsica in april/mei met de familie brengt hopelijk eindelijk een echte Lutea. Er is daar een camping bij Corte waar mijn tent in april 94 en 98 op prachtige orchideen stond, geen idee welke, oa een Serapia.
Moeraswespenorchis en honingorchis staan blijkbaar heel makkelijk te 'tikken' vlakbij een prima camping in Noord-Nederland in een leuk weekend met de familie begin juni.
Magisch vind ik de koraalwortel en die gedraaide dingen, uh herfstschroeforchis en zo. Maar dat zal nog wel even duren.
Ik heb er geen haast mee.
Ik ben me wel aan het aanmelden voor de knnv, duurt blijkbaar eventjes. Daarna kan ik me hier verder aanmelden.
Wat ik graag zou bereiken is de graad van verlichting waarmee je een Orchis morio van een Orchis laxiflora onderscheidt of Dactolorhiza majalis van een incarnata van een maculata van een praetermissa...
tja. Dat met die vogelpreoccupatie er naast... en nog af en toe studeren voor een cantate... :)
(en al dat geklets op internet, en vastlopers met computers etc etc)
Wenssoort...
... ik heb nog zo weinig gezien. Alleen de Cevennen en wat Kreta.
en ik vind ze allemaal zo mooi
Heb goede hoop op een spiegelorchis (edit, ik bedoelde ook speculum) en andere in de Bouche du Rhone begin april met mijn broer.
Corsica in april/mei met de familie brengt hopelijk eindelijk een echte Lutea. Er is daar een camping bij Corte waar mijn tent in april 94 en 98 op prachtige orchideen stond, geen idee welke, oa een Serapia.
Moeraswespenorchis en honingorchis staan blijkbaar heel makkelijk te 'tikken' vlakbij een prima camping in Noord-Nederland in een leuk weekend met de familie begin juni.
Magisch vind ik de koraalwortel en die gedraaide dingen, uh herfstschroeforchis en zo. Maar dat zal nog wel even duren.
Ik heb er geen haast mee.
Ik ben me wel aan het aanmelden voor de knnv, duurt blijkbaar eventjes. Daarna kan ik me hier verder aanmelden.
Wat ik graag zou bereiken is de graad van verlichting waarmee je een Orchis morio van een Orchis laxiflora onderscheidt of Dactolorhiza majalis van een incarnata van een maculata van een praetermissa...
tja. Dat met die vogelpreoccupatie er naast... en nog af en toe studeren voor een cantate... :)
(en al dat geklets op internet, en vastlopers met computers etc etc)
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Nigritella is toevallig de eerste orchidee die ik ooit heb gezien. Dat was in de Beierse Alpen in '88 en '89 toen we daar op vakantie waren. Omhoog naar de Breitenstein en Wendelstein stonden ze in de bergweiden. Zo'n klein, bijna donker bloempje tussen de grassprieten. Mijn vader zei: dat is een orchidee! Wat ik zei, weet ik niet meer maar alles wat mijn vader mooi vond, vond ik ook mooi. En vorig jaar in Valle de Tena waar ik ook die mannetjesorchissen fotografeerde, daar stonden er genoeg. 2013 wordt een mooi jaar!
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel
- M.H. Schot
Michiel, de vraag is niet of je standaard color space sRGB is, maar hoe dit in de foto is opgeslagen. Dit kan nl. op twee manieren:
1. De kleuren zijn in een andere color space opslagen (b.v. AdobeRGB of een camare specifieke color space) en in de foto staat een verwijzing naar sRGB. [ja ik weet het, dit verhaal is iets versimpeld]
Een programma dat color management ondersteund zal nu de kleuren uitrekenen voor sRGB, maar een programma wat dat niet doet neemt de waarden over zonder correctie.
In dit geval toont de foto dus in het ene programma de goede kleuren en in het andere programma niet.
2. De kleuren zijn in sRGB opgeslagen en in de foto staat geen verwijzing naar een color space of een verwijzing naar sRGB.
In dit geval zullen alle programma's de kleur correct weergeven, omdat er geen omrekening nodig is.
Mijn suggestie om met LR3 te genereren met color space = sRGB resulteert in een foto waarin de kleuren als sRGB zijn opgeslagen.
Meer info over deze (complexe) materie is volop te vinden op internet. Twee aanraders: Ennuh, mocht het niet helpen, dan is er denk ik wat anders aan de hand... :=)
1. De kleuren zijn in een andere color space opslagen (b.v. AdobeRGB of een camare specifieke color space) en in de foto staat een verwijzing naar sRGB. [ja ik weet het, dit verhaal is iets versimpeld]
Een programma dat color management ondersteund zal nu de kleuren uitrekenen voor sRGB, maar een programma wat dat niet doet neemt de waarden over zonder correctie.
In dit geval toont de foto dus in het ene programma de goede kleuren en in het andere programma niet.
2. De kleuren zijn in sRGB opgeslagen en in de foto staat geen verwijzing naar een color space of een verwijzing naar sRGB.
In dit geval zullen alle programma's de kleur correct weergeven, omdat er geen omrekening nodig is.
Mijn suggestie om met LR3 te genereren met color space = sRGB resulteert in een foto waarin de kleuren als sRGB zijn opgeslagen.
Meer info over deze (complexe) materie is volop te vinden op internet. Twee aanraders: Ennuh, mocht het niet helpen, dan is er denk ik wat anders aan de hand... :=)
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
@Peter
Ik heb gedaan zoals je schreef en kan melden dat het histogram prima in orde is bij 5200 K en Camera standard kleurprofiel. Geen uitgebeten kanalen, ook niet rood. De kleur is echter niet zoals ik me die herinner en ik heb een fatsoenlijke Eizo Flexscan monitor en Spyder3 Express calibratiesetje, dus niet iets om me voor te schamen. Misschien laat mijn geheugen me nu al in de steek...
@Rien
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik exporteer altijd als .jpg met sRGB kleurprofiel. Verder doe ik niets geks. Internet Explorer is echter een browser die niet "color managed" is (lees ik in de onderste link die je aanraadde) én bovendien is mijn monitor van het type Wide-Gamut wat waarschijnlijk het probleem geeft van oververzadiging van rood.
Groeten,
Michiel
Ik heb gedaan zoals je schreef en kan melden dat het histogram prima in orde is bij 5200 K en Camera standard kleurprofiel. Geen uitgebeten kanalen, ook niet rood. De kleur is echter niet zoals ik me die herinner en ik heb een fatsoenlijke Eizo Flexscan monitor en Spyder3 Express calibratiesetje, dus niet iets om me voor te schamen. Misschien laat mijn geheugen me nu al in de steek...
@Rien
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik exporteer altijd als .jpg met sRGB kleurprofiel. Verder doe ik niets geks. Internet Explorer is echter een browser die niet "color managed" is (lees ik in de onderste link die je aanraadde) én bovendien is mijn monitor van het type Wide-Gamut wat waarschijnlijk het probleem geeft van oververzadiging van rood.
Groeten,
Michiel
- peter wijn
yep, had ik ook gezien nadat ik heel makkelijk je foto gejat had... had dit ook geantwoord, maar er ging blijkbaar iets mis met uploaden.M. Janssen schreef:.. en kan melden dat het histogram prima in orde is bij 5200 K en Camera standard kleurprofiel.
maar gaat er van uit dat alle foto's in sRGB staan, dus dat zou het ook niet moeten zijn... ik denk dat sommige browsers en weergevers er gewoon een potje van maken....Internet Explorer is echter een browser die niet "color managed" is
? dan toont ie toch juist eerder beter? wat bedoel je?... én bovendien is mijn monitor van het type Wide-Gamut wat waarschijnlijk het probleem geeft van oververzadiging van rood....
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Dat las ik op de onderste link van Rien:
Groeten,
Michiel
http://www.gballard.net/photoshop/srgb_wide_gamut.htmlThe problem is wide-gamut monitors are Adobe RGB-type display devices. Microsoft and Apple operating systems are engineered for sRGB-compliant display environments. The wide-gamut standard is great for Photoshop and color-managed applications that compensate for it, but not so good otherwise unless you like cartoonish over-saturated colors.
Groeten,
Michiel
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Jeetje, ik zag toevallig afgelopen weekend al foto's van bloeiende spiegelorchissen op Flickr voorbijkomen. Wat is de wereld toch oneerlijk, wij moeten nog maanden wachten...