Hallo
Afgelopen zomer was ik in Saksen - Duitsland en vond enkele planten van een mij onbekende "orobanche", denk ik. De4 planten stonden onder naaldhout en bij bosbes of vossebes.
Ik kan niet achter de naam van deze plant komen en vraag om hulp.
Heeft iemand een idee welke naam hier bij hoort?
Al vast bedankt!
Wiebe Poppe
Orobanche
Moderator: Michiel Janssen
Orobanche
- Bijlagen
-
- Bremraap - Duitsland - Saksen - Lausitz - Weisskeissel - Haide - jul12 - 5.jpg (95.39 KiB) 5528 keer bekeken
-
- Bremraap - Duitsland - Saksen - Lausitz - Weisskeissel - Haide - jul12 - 1.jpg (46 KiB) 5528 keer bekeken
-
- Bremraap - Duitsland - Saksen - Lausitz - Weisskeissel - Haide - jul12.jpg (51.68 KiB) 5529 keer bekeken
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Re: Orobanche
Dag Wiebe,
Dit is stofzaad een sterk gelijkende soort
Mvgr Mark
Dit is stofzaad een sterk gelijkende soort
Mvgr Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Wiebe,
Dit is geen bremraap, maar wel een epiparasiet, een plant die zelf geen koolhydraten aanmaakt, maar deze verkrijgt via een schimmel van een andere plant (in dit geval boomwortels): stofzaad, Monotropa hypopitys. Te herkennen in het bloeistadium, normaal tijdens de zomerperiode, aan de knikkende tros (wordt later opgericht). De plant is eerst wit of lichtgeel en wordt later zwart. Komt vooral voor in vrij voedselarme, vochtige bossen. Staat in Nederland op de 'Rode lijst'!
Vriendelijke groeten
Frans
Dit is geen bremraap, maar wel een epiparasiet, een plant die zelf geen koolhydraten aanmaakt, maar deze verkrijgt via een schimmel van een andere plant (in dit geval boomwortels): stofzaad, Monotropa hypopitys. Te herkennen in het bloeistadium, normaal tijdens de zomerperiode, aan de knikkende tros (wordt later opgericht). De plant is eerst wit of lichtgeel en wordt later zwart. Komt vooral voor in vrij voedselarme, vochtige bossen. Staat in Nederland op de 'Rode lijst'!
Vriendelijke groeten
Frans
Mark en Frans, bedankt voor de info.
Wiebe
Wiebe