Is dit A.morio of een subsp.?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Is dit A.morio of een subsp.?

Bericht door Bertus »

Begin mei dit jaar was ik in het departement Ariège (09), Zuid-Frankrijk. In een op 500 m. hoogte gelegen weiland vond ik diverse Harlekijnen met opvallend weinig en lichte bloemen (zie foto's). De planten waren tussen de 20 en 30 cm. hoog en een bladrozet was nauwelijks zichtbaar. Nu ik mijn foto's nog eens zit te bekijken en vergelijken, vraag ik mij af of dit gewoon “morio's” zijn of een subsp. zoals “picta” of “champagneuxii”. Misschien kan iemand mij verder helpen!

Groet, Bertus
overzicht
overzicht
A morio var #1.jpg (208.29 KiB) 3602 keer bekeken
bloemaar
bloemaar
A morio var #2.jpg (462.8 KiB) 3602 keer bekeken
bloemaar
bloemaar
A morio var #3.jpg (399.91 KiB) 3602 keer bekeken
bloemaar
bloemaar
A morio var #4.jpg (392.06 KiB) 3602 keer bekeken
bloemaar
bloemaar
A morio var #5.jpg (455.45 KiB) 3602 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Is dit A.morio of een subsp.?

Bericht door Bert »

Dag Bertus,

In mijn Franse orchideeënboek worden zowel de picta als de champagneuxii niet genoemd voor departement 09. Maar zo mag je natuurlijk nooit determineren, die kaartjes kloppen soms niet, dat heb ik al mogen ervaren. Maar vooral de champagneuxii lijkt me toch wat minder waarschijnlijk.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Re: Is dit A.morio of een subsp.?

Bericht door Bertus »

Dag Bert,

Dat maakt het determineren wel een stuk makkelijker, maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal. De betreffende planten groeien op hemelsbreed 20 km van de grens van het naast gelegen departement Aude (11), en in dit departement komt, volgens de info die ik op internet vond, de A. picta wel voor. Het leefgebied van bepaalde planten laten zich natuurlijk niet door grenzen beperken.
De harlekijnen die ik de laatste jaren gezien heb waren over het algemeen wat dikker met dichte bloemaar, vandaar dat ik bij de getoonde planten aan een variëteit heb gedacht. Op het internet vond ik vele foto's en het valt me op hoe enorm variabel van vorm en kleur deze planten zijn. Gelukkig is er dan altijd die helm met zijn groen- of paarsachtige streepjes wat de herkenbaarheid vergroot.
In ieder geval ga ik er nu maar van uit dat ik met gewone morio's van doen heb.
Bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet, Bertus
Plaats reactie