Vindplaats: Italie - Abruzzen - Gran Sasso
jun 2012
Kan dit Dactylorhiza incarnata zijn ? Wie kan mij nader inf
Moderator: Michiel Janssen
Kan dit Dactylorhiza incarnata zijn ? Wie kan mij nader inf
- Bijlagen
-
- Italie - Abruzzo - Campo Imperatore - Gran Sasso - jun2012 - 4.jpg (41.53 KiB) 7121 keer bekeken
-
- Italie - Abruzzo - Campo Imperatore - Gran Sasso - jun2012 - 3.jpg (50.8 KiB) 7121 keer bekeken
-
- Italie - Abruzzo - Campo Imperatore - Gran Sasso - jun2012 - 2.jpg (47.98 KiB) 7121 keer bekeken
-
- Italie - Abruzzo - Campo Imperatore - Gran Sasso - jun2012 - 1.jpg (156.38 KiB) 7121 keer bekeken
- M.H. Schot
Re: Kan dit Dactylorhiza incarnata zijn ? Wie kan mij nader
Pfff, Wiebe,
je maakt het niet gemakkelijk.
Geen typisch iets, maar een afwijking denk ik. Als ik dan let op het spoor, de bladeren en wat er in de Abruzzen voorkomt, dan denk ik aan Orchis pauciflora, maar dan een "misbaksel".
Het feit dat er wat roze aan het einde van de spoor zit kan heel goed, want er komen daar veel kruisingen met Orchis mascula voor, dus wellicht wat invloed van deze paarse.
Als iemand anders een goede ingeving heeft, dan hoor ik het graag.
Geen typisch iets, maar een afwijking denk ik. Als ik dan let op het spoor, de bladeren en wat er in de Abruzzen voorkomt, dan denk ik aan Orchis pauciflora, maar dan een "misbaksel".
Het feit dat er wat roze aan het einde van de spoor zit kan heel goed, want er komen daar veel kruisingen met Orchis mascula voor, dus wellicht wat invloed van deze paarse.
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
Een misbakken Gymnadenia conopsea...
M.H. Schot schreef:Pfff, Wiebe,
Voor Orchis pauciflora lijkt de plant me aan de grote kant en vooral deze soort bloeit m.i. vroeger dan begin juni, ook in de Abruzzen. Als je de onderste bloem rechts bekijkt van foto 2 dan zie ik daar inderdaad een ontluikende Gymnadenia conopsea in. Het paarse aan de spoor van dit verder vrij witte exemplaar is dan te verklaren doordat de meeste van deze Gymnadenia's roze of paars van kleur zijn. Het is inderdaad wel een vrij speciale plant: vrij fors van aanzet, maar armbloemig gebleven. Het lijkt wel of bovenaan de bloeiwijze een accident gebeurd is.
Vriendelijke groeten
Frans
Vriendelijke groeten
Frans
- M.H. Schot
Ik denk dat jullie idd wel gelijk hebben. Ik had wel aan Gymnadenia gedacht, maar deze bloemen zijn groot en ontluiken anders. Bij Gymnadenia gaan eerst de petalen helemaal open staan terwijl de rest van de knop nog dicht is. Maar ja, dit is nu eenmaal een afwijkend exemplaar...
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com