Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Ton »

Tussen 20 exemplaren van duidelijk helleborine in de Drôme Provencale op 400 m hoogte vond ik 2 nogal afwijkende: Smallere, puntige bladeren, groenige bloemen in ijlere tros. Is dit muelleri of denkt iemand daar anders over. Ik vond er nog meer afwijkingen, daar kom ik nog wel eens mee. Verder in de Drôme nog Hondskruid bij honderden en Bokkenorchis.
Bijlagen
P1050700.JPG
P1050700.JPG (137.11 KiB) 6532 keer bekeken
P1050695.JPG
P1050695.JPG (198.71 KiB) 6532 keer bekeken
P1050693.JPG
P1050693.JPG (158.93 KiB) 6532 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Walter »

de plant heeft veel weg van Epipactis muelleri. maar de onderste bladeren doen mij twijfelen of het niet een hybride is tussen helleborine en muelleri.

Eigenlijk is E. muelleri een soort die goed te herkennen is:
- de kleur van de plant is geelgroen (soms lijkt het zelfs of de plant ziek is)
- de bladeren zijn smal, sikkelvormig gebogen en hebben een gegolfde rand
- de bladeren staan in 2 rijen, al is dat soms maar schijnbaar zo
- de bloemen hangen naar beneden en zijn wat klokvormig (ze openen niet wijd)
- geen rostellum. In pas ontloken bloemen kan je soms nog een rostellum zien, maar het is niet functioneel en het verdwijnt gauw of droogt snel op.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Ton »

Dank je Walter, enige invloed kan er best zijn van helleborine, want ze stonden door elkaar. Wat mij ook opviel was de ver geopende bloemen, maar de bloei is ook al tamelijk ver.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Michiel Janssen »

Mag ik in hetzelfde draadje ook nog een duit in het zakje doen voor de determinatie van een Epipactis helleborine waarvan één met een voor mij afwijkende kleur? Ik trof ze vorig jaar aan naast elkaar onder een paar eenzame dennen in de Dunas de Liencres ten westen van Santander. De tweede met de roze bloemen lijkt me echt een brede wespenorchis, maar de eerste met de rozerode bloemen is twijfelachtig (voor beide foto's is geflitst en is de witbalans op flash gezet). Let op de kale groene vruchtbeginsels op basis waarvan ik de bruinrode wespenorchis heb uitgesloten. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Michiel
Bijlagen
Epipactis helleborine?
Epipactis helleborine?
IMG_6819-3_LR_NP.JPG (243.88 KiB) 6448 keer bekeken
Epipactis helleborine
Epipactis helleborine
IMG_6814-1_LR_NP.JPG (227.88 KiB) 6448 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Michiel Janssen »

Bladerend door het forum hier kwam ik uit op de website van D.W. Kapteyn den Boumeester die onderzoek heeft gedaan naar Epipactis helleborine var. neerlandica. En op zijn website staat onderaan paragraaf 3.3 twee foto's van een neerlandica waarvan de rechter een exacte kopie lijkt van die door mij is gefotografeerd in Dunas de Liencres. Het biotoop komt prima overeen met dat van de duinwespenorchis in Nederland (en omliggende landen), alleen is voor zover ik weet, de duinwespenorchis niet bekend uit Noord-Spanje. Wie kan daar iets over zeggen? Link naar website Kapteyn den Boumeester.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Mark »

Hoi Michiel,

om te kunnen bepalen of het wellicht om een subsp. neerlandica gaat (los van het verspreidingsgebied) zijn er goede opnames van de gehele plant, inclusief een foto met bladrandpapillen, nodig. Heb je deze toevallig ook?

Een Epipactis is gelukkig niet aan de hand van de bloemen alleen te determineren.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er verstand van Epipactussen?

Bericht door Michiel Janssen »

Hoi Mark,

Daar was ik al bang voor, ik heb helaas geen foto's van de hele plant, laat staan van de bladrand. Ik had gehoopt dat deze opvallende vreemde rozerode kleur een sterke indicatie zou kunnen zijn, maar helaas. Misschien kom ik er ooit nog eens.

Groeten,

Michiel
Plaats reactie