Rheine zuid

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Rheine zuid

Bericht door BertJan »

Gisteren ben ik even in het Teuterburgerwald geweest ten zuiden van Rheine om daar orchideeën en andere flora te fotograferen.
Helaas viel dit erg tegen, 1 vogelnestorchis en 1 gevlekte (volgens mij, afstand was te groot om echt goed te determineren)
Zijn we op de verkeerde plek geweest daar, als ik het internet geloof zijn er toch 14 soorten orchideeën gevonden!
Weet iemand iets meer over dit gebied?
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Rheine zuid

Bericht door Dirk »

Hoi Bert Jan,
Ik zag het staan op de website:Er groeien niet minder dan 900 verschillende planten, met inbegrip van 14 zeldzame orchideeën en 14 prachtig bloeiende wilde rozen. Taalkundig is het een beetje een knullige zin maar ik neem aan dat ze hiermee 14 soorten orchideeën bedoelen, en niet 14 stuks! Maar goed dat terzijde, ik kom wel regelmatig in het teutoburgerwald, maar dan een eindje verderop,(Tecklenburg, Bad Iburg) zo ook afgelopen weekend. Ik ben er nog nooit iets anders tegengekomen dan rietorchis, brede wespenorchis, grote keverorchis en vogelnestje, hoewel ik er wel meer verwacht aangezien er wel zuidhellingen met kalksteen zijn. Afgelopen weekend een stuk of 4 grote keverorchissen, en een stuk of 5 vogelnestjes (4 stuks uitgebloeid en 1 bijna) gevonden allemaal in de buurt van Bad Iburg. Het stuk dat jij noemt bij Rheine ken ik niet.
Hoop dat je hiermee weer wat verder kunt.
Groet Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Rheine zuid

Bericht door BertJan »

Dirk schreef:Hoi Bert Jan,
Ik zag het staan op de website:Er groeien niet minder dan 900 verschillende planten, met inbegrip van 14 zeldzame orchideeën en 14 prachtig bloeiende wilde rozen. Taalkundig is het een beetje een knullige zin maar ik neem aan dat ze hiermee 14 soorten orchideeën bedoelen, en niet 14 stuks! Maar goed dat terzijde, ik kom wel regelmatig in het teutoburgerwald, maar dan een eindje verderop,(Tecklenburg, Bad Iburg) zo ook afgelopen weekend. Ik ben er nog nooit iets anders tegengekomen dan rietorchis, brede wespenorchis, grote keverorchis en vogelnestje, hoewel ik er wel meer verwacht aangezien er wel zuidhellingen met kalksteen zijn. Afgelopen weekend een stuk of 4 grote keverorchissen, en een stuk of 5 vogelnestjes (4 stuks uitgebloeid en 1 bijna) gevonden allemaal in de buurt van Bad Iburg. Het stuk dat jij noemt bij Rheine ken ik niet.
Hoop dat je hiermee weer wat verder kunt.
Groet Dirk
Hallo Dirk,

De orchideeën die je noemt en daarbij nog de bergnachtorchis, vliegenorchis en witte bosvogeltje heb ik ook in het Teuterburgerwald gevonden nabij de plaatsen die je noemt.
Maar als ik diverse site geloven mag groeien er ook bijenorchissen, aangebrande orchissen en een orchis die lijkt op de bijenorchis maar dan in het groen (kan even niet op de naam komen)
Misschien heb ik dan toch op de verkeerde plekken gezocht?
BertJan
Berichten: 140
Lid geworden op: za jun 27, 2009 4:54 pm

Re: Rheine zuid

Bericht door BertJan »

Nog eens een keer over die plek onder Rheine (Duitsland)
Op een Duitse site vond ik een leuk overzicht wat daar allemaal bloeit.
http://www.naturschutzinformationen-nrw ... amt/ST_093

Misschien toch nog eens interessant om daar nogmaals te kijken in juni.
Naast mooie andere soorten planten even de orchideeën die ik kon vinden in het lijstje. (misschien ben ik er een paar vergeten hoor, mijn latijns is niet erg goed)

Bienen-Ragwurz (Ophrys apifera)
Geflecktes Knabenkraut i.w.S. (Dactylorhiza maculata agg.)
Gruene Waldhyazinthe (Platanthera montana)
Kleinblaettrige Stendelwurz (Epipactis microphylla)
Nestwurz (Neottia nidus-avis)
Schmallippige Stendelwurz (Epipactis leptochila)
Stattliches Knabenkraut (Orchis mascula)
Weisse Waldhyazinthe (Platanthera bifolia)
Weisses Waldvoegelein (Cephalanthera damasonium)
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Rheine zuid

Bericht door Hans Dekker »

Hallo allemaal,

Ik heb die hoek vroeger vaak bezocht en van alles gevonden, van vliegenorchis tot rood bosvogeltje. Vooral de buurt direct boven en ten NO van Lengerich is rijk. Bij deze mijn waarnemingen van de terugkeer vorig jaar - laat - na veel jaren.

Groeten,

Hans
Plaats reactie