reactie W.E.O. wetsvoorstel natuur

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark Meijrink
Contacteer:

reactie W.E.O. wetsvoorstel natuur

Bericht door Mark Meijrink »

Beste allen,

velen zullen inmiddels via de media of andere wegen wellicht vernomen hebben dat ik op het gebied van natuurbeheer en groene wet- ren regelgeving het een en ander staat de veranderen in Nederland. Naast forse bezuinigingen van het kabinet Rutte, waarmee subsidie budgetten bijna gedecimeerd worden, heeft Staatssecretaris Bleker begin oktober het nieuwe wetsvoorstel natuur gepubliceerd. Mocht dit wetsvoorstel in haar huidige vorm aangenomen worden dan staan we in Nederland aan de vooravond van een verbleeking van onze natuur.

Kort samengevat houdt het wetsvoorstel het volgende in:

- Flora en Faunawet komt te vervallen;
- Natuurbeschermingswet komt te vervallen;
- Alle dier- en planten soorten vallen enkel nog onder het beschermingsregime van de Habitatrichtlijn en Vogelrichtlijn
- Voortvloeiend uit de Habitat en Vogelrichtlijn wordt alleen het leefgebied van een soort beschermd mits deze zich binnen en Natura2000 gebied bevindt.

Voor orchideeën betekend dat in een klap alle formele en juridische bescherming komt te vervallen. Alleen Groenknolorchis blijft beschermd door Europese wetgeving. Andere soorten genieten alleen bescherming mits zij voorkomen binnen de begrenzing van een Natura2000 gebied én voor het gebied de Habitatrichtlijn geldt. Wanneer dit het geval is betekend dit dat er strikt genomen alleen bescherming geldt wanneer er habitattypen aangewezen zijn die een specifieke instandhoudingsdoelstellingen hebben (bv. kalkgraslanden) of er kernopgaven zijn die orchideeënrijke habitattypen omvatten.

bijgevoegd een kaartje van Rietorchis in Nederland. De rode hokken betrekken uurhokken (5x5 kmhokken) waar Rietorchis in de periode 2000-2011 voorkwam. Alle rode hokken vallen buiten natura2000 gebieden. Hiermee zijn al deze populaties niet meer formeel en juridisch beschermd! Het komt dus aan op de zogenaamde 'zorgplicht' van lokale overheden, ondernemers, agrariërs en burgers zoals in het nieuwe wetsvoorstel omschreven wordt.

Tevens is de brief bijgevoegd die onze voorzitter Martin van den Hoorn aangetekend naar Dhr. Bleker verstuurde als reactie op het wetsvoorstel.

Mensen die zelf ook willen reageren kunnen vandaag nog gebruik maken van de internetconsultatie mogelijkheid: http://www.internetconsultatie.nl/wetnatuur/reageren

De brief is in MsWord formaat op te vragen middels een email te sturen naar markmeijrink (at) gmail.com

M.v.gr. Mark Meijrink
Bijlagen
voorbeeldbrief_wet_natuur_concept_v2.pdf
(977.22 KiB) 353 keer gedownload
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: reactie W.E.O. wetsvoorstel natuur

Dag allen,

vanavond in moraalridders op tv geweest: een reactie van Bleker op basis van reacties op natuurwet.
....heel veel mensen in Nederland houden zich bezig met typische Nederlandse soorten. Bijvoorbeeld de wilde orchidee. Een hele mooie bloem. Die hoeft niet beschermd te worden vanwege Europa, dus heb ik gezegd dan doen we dat ook niet. Ik moet wel zeggen als ik kijk naar de reacties van heel veel van die vrijwilligers, dan moeten we toch een soort van basale bescherming opzetten. Niet een heel zwaar juridisch hek er om heen. Maar toch een soort van bescherming. Dat ga ik doen....
aldus Bleker vanavond bij Moraalridders

zie ook uitzending gemist (vanaf 23:30 minuten): http://player.omroep.nl/?aflID=13439408

Weliswaar een toezegging maar toch de indruk dat onze reactie bij heeft gedragen aan iets!

M.v.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Mark en anderen,

als er iets is dat onze werkgroep-visie benaderd dan is het dit wel.

Ik ben er van overtuigd dat onze brief bijgedragen heeft aan de toezegging die de heer Bleker vanavond gegeven heeft. Dat daarnaast 'de wilde inheemse orchidee' met naam en toenaam genoemd wordt, zet dat extra kracht bij.

Mijn complimenten aan iedereen!

Nu nog maar even afwachten welke basale bescherming bedoeld wordt.

gr. Mark
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Dit verdiend inderdaad een compliment aan een ieder die hier energie in heeft gestoken. Mooie opsteker voor wie de natuur een warm hart toedraagt.

Goed te zien dat het wordt gewaardeerd dat men met goede en onderbouwde argumenten komt. Zou goed kunnen dat de reactie van o.a. de WEO met het goed onderbouwde verspreidingskaartje van de Rietorchis hieraan een goede bijdrage is geweest...

Ik ben erg benieuwd welk vervolg dit gaat krijgen!
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Mark Meijrink
Contacteer:

Op de website van Min. ELI zijn de antwoorden (+ vragen) van Dhr. Bleker en de Tweede Kamer na te lezen. http://tinyurl.com/cqgww5l In het document is op pagina 29 een bijlage te vinden waarin -volgens de huidige stand van zaken- alleen Honingorchis (Herminium monorchis), Geelgroene wespenorchis (Epipactis muelleri) en Groene nachtorchis (Dactylorhiza viridis) beschermd zijn naast de twee soorten van de habitatrichtlijn. Wat mij betreft is de bescherming dus echt 'basaal'. Soorten als Hondskruid (Anacamptis pyramidalis), Bokkenorchis (Himantoglossum hircinum), Bijenorchis (Ophrys apifera) en Rietorchis (Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa) die veelvuldig voorkomen in bermen vallen vooralsnog buiten de boot.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie