Canadese orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk

Canadese orchideeën

Bericht door Dirk »

Dag allen,
Ik heb even zitten twijfelen of ik dit topic hier zou plaatsen aangezien dit een forum is over Europese orchideeen. Echter aangezien de Canadese orchideeën zo nauw verwant zijn aan de Europese leek het mij toch leuk dit topic te plaatsen, simpelweg te vergelijking. Mocht het toch ongepast zijn zal ik het weer verwijderen.

Wij hebben onlangs drie weken (21 sept t/m 10 okt) doorgebracht aan de westkust van Canada, rond Vancouver en Vancouver Island. Het leek mij redelijk laat inhet seizoen dus veel hoop op het in bloei vinden van orchideeën had ik eigenlijk niet. Desondanks hebben we toch redelijk wat soorten gevonden, zeker wat hogerop in de bergen. De meeste waren toch al wel over hun hoogtepunt heen, dus niet het meest fotogeniek meer. De kwaliteit van de foto's laat dan ook wat te wensen over. Ook groeiden de meeste in diepe schaduw wat ook het fotograferen niet makkelijker maakt.

De eerste die we tegenkwamen en die ook het meest te zien is is Goodyera oblongifolia. Ik ben de rozetten van deze plant eigenlijk overal tegengekomen tot 10 meter van de oceaan af. Bloeiende exemplaren ben ik allen nog boven de 1000 meter tegengekomen o.a. in Whistler (welbekend van de Olympische spelen in 2010), en op de berg Lone Cone op Meares island, in de baai van Tofino. Rozetten kunnen verschillende tekeningen hebben:

Afbeelding

Afbeelding
en een bloeiend exemplaar
Afbeelding
Afbeelding

De tweede meest voorkomende plant die we gezien hebben is Platanthera stricta. Bijna overal aanwezig op drassige plekken zowel in het hoogland als het laagland.
Afbeelding

Boven de boomgrens in Whistler kwam P. stricta samen voor met Platanthera dilatata
Afbeelding

Dan nog twee soorten die je in Europa ook daadwerkelijk kunt tegenkomen. Beide gevonden in een ander skigebied van de Olympische spelen: Cypress mountain +/- 1000 meter hoogte:
Spiranthes romanzoffiana
Afbeelding
en Listera cordata
Afbeelding

tot slot nog twee carnivoortjes:
Pinguicula sp.
Afbeelding
en Drosera sp.
Afbeelding

Als je een maand eerder in het seizoen komt weet ik zeker dat je nog veel en veel meer zult zien, ik ben overal waar ik kwam zeer veel uitgebloeide exemplaren tegengekomen van niet meer te determineren planten.

Als iemand verbeteringen heeft op de naamgeving hou ik mij aanbevolen. de website die ik gebruikt heb voor de determinatie:
http://www.osrbg.ca/orchid_native.html

Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Canadese orchideeën

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Dirk,

leuke foto's! Ik vind deze Noord-Amerikaanse orchideeën een leuke bijdrage. Veel boreale soorten die ook in Europa te vinden zijn. Wel aparte locatie voor S. romanzoffiana, die normaliter vrij nat staat.

M.v.gr. Mark
Dirk

Re: Canadese orchideeën

Bericht door Dirk »

Hoi Mark,
bedankt voor je reactie!
Van die Romanzoffia vond ik op deze plek twee planten die makkelijk te fotograferen waren. Een kilometer verder langs de weg stonden er wel honderden bij elkaar op inderdaad een veel nattere plek. helaas kon ik daar niet bij komen voor de foto. Laat je echter niet te veel misleiden door de foto: onder het mos stroomt toch wel een klein beetje water en met 166 dagen per jaar regen, 1500 mm, is het sowieso nat! Op sommige plaatsen was het zo vochtig dat je bijna naar epifythische orchideeen zou gaan zoeken. Maar daarvoor moet de temperatuur toch wat hoger zijn :)

verder nog een soort vergeten: Listera caurina.
800 meter hoogte Lone Cone op meares island in de baai van Tofino.
plant en rozet
Afbeelding
en bloemen
Afbeelding

Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Plaats reactie