Harlekijn, tweede bloei?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Ari

Harlekijn, tweede bloei?

Berichtdoor Ari » ma sep 05, 2011 5:04 pm

Klopt het dat Harlekijnen in het najaar soms een tweede keer bloeien?
En is dit ook in Nederland waargenomen?
Ik vroeg me af hoe frequent dit voorkomt en of het voor meerdere soorten/regio's geldt.

Mvg,

Ari

Mark

Re: Harlekijn, tweede bloei?

Berichtdoor Mark » ma sep 05, 2011 5:40 pm

Hoi Ari,

een tweede bloei in één zou voor iedere orchideeënsoort zeer uitzonderlijk zijn, dus ook voor A.morio.

Er zal nog geen onderzoek verricht zijn naar zulke verschijnsels, dus er valt weinig over vast te stellen. Het zou kunnen zijn dat de weersomstandigheden op een voorjaar lijken, of dat er sprake is van een in cultuur gehouden plant.

gr. Mark

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » ma sep 05, 2011 6:30 pm

Het komt wel vaker voor dat een orchidee een tweede bloei kent. Wij hebben Goodyera repens bloeiend in oktober gevonden in de Boswachterij Schoorl. Ook komt dit voor bij Ophrys bombyliflora en bij Anacamptis papilionacea.
Zet je foto's maar op dit forum

groet,
Jan

Ari

Berichtdoor Ari » ma sep 05, 2011 8:09 pm

Ik las iets over tweede bloei van A. morio op internet; ik heb het zelf niet waargenomen maar vond het een interessant verschijnsel.

Jan: is het in de gevallen van de soorten die je noemt bevestigd dat het een tweede bloei is?
Kan het zijn dat sommige planten (door bijvoorbeeld afwijkende weersomstandigheden) de bloeiprikkel in het najaar krijgen en dat het geen daadwerkelijke tweede bloei is?

Ik ben benieuwd naar overige ervaringen.

Mvg,

Ari

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » ma sep 05, 2011 8:31 pm

de Goodyera stond gewoon dat jaar begin augustus in volle bloei.
Over die bombyliflora: wij vonden een hybride bomby met heldreichii. Alleen die heldreichii bloeide helemaal nog niet dat duurde tenminste een week of 3. Toen wij toen terug kwamen bloeide heldreichii en bombyliflora, de planten stonden direkt naast planten die al volledig uitgebloeid waren.
A. papilionacea ssp alibertis zoals deze laat bloeier heet, bloeide terwijl de gewone soort al volledig in het zaad stond.

groet,
Jan

Mark

Berichtdoor Mark » ma sep 05, 2011 10:00 pm

Hoi Jan,

om eerlijk te zijn denk ik dat er, in de door jou genoemde gevallen, geen sprake is van een tweede bloei.

Wellicht dat er sprake is van erg vroege, of late, bloei. Maar dat deze voorbeelden een hele jaarcyclus hebben doorlopen op een paar weken tijd, lijkt me onmogelijk.

Ari, kan je een link bijvoegen van de internet-site?

Bvd. Mark

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » ma sep 05, 2011 10:57 pm

Moi Mark,

als tussen alle uitgebloeide planten er planten staan die beginnen cq net in bloei staan en waar het in sommige gevallen 2 maanden scheelt hoe noem jij dat dan?

groet,
Jan

Ari

Berichtdoor Ari » ma sep 05, 2011 11:00 pm

Mark,

Ik las aanvankelijk op wilde-planten.nl dat de soort soms in de herfst bloeit. Vervolgens wordt op soortenbank.nl gesuggereerd dat de plant in de herfst soms 'weer' bloeit. Helaas ontbreekt het hier aan een goede bronvermelding. In de (beperkte) literatuur die ik thuis heb liggen vind ik hier niets over terug.

Links:

http://wilde-planten.nl/harlekijn.htm

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&id=2128&menuentry=soorten

Mvg,

Ari

M.H. Schot
Contacteer:

Berichtdoor M.H. Schot » ma sep 05, 2011 11:11 pm

Mark en Jan,

Twee bloeifasen is een bekend verschijnsel. Ik heb er onlangs nog een artikel over gelezen m.b.t. Kreta. Hierin werden de soorten met twee bloeifasen onderscheiden:
  • Ophrys cretica subsp. ariadne vs. Ophrys cretica subsp. cretica
  • Ophrys fusca subsp. creberrima vs. Ophrys fusca subsp. cressa
  • Ophrys sphegodes subsp. cretensis vs. Ophrys sphegodes subsp. gortynia
De lijst was nog langer, maar helaas, helaas, kan ik me niet meer herinneren waarin ik dat gelezen heb.

Dus kennelijk zijn er toch wel genetische verschillen, wat op zich natuurlijk logisch is als de bloeitijden niet overlappen.
Soms zijn deze genetische verschillen er echter niet, of niet waarneembaar, want op Kreta komt b.v. ook Orchis collina voor in twee bloeifasen en dit taxon is niet gesplitst.

Ari

Berichtdoor Ari » ma sep 05, 2011 11:24 pm

Hoi Rien,

Kun je je herinneren of het op Kreta ook om gevallen met een tweede bloeiperiode in het najaar ging?

Mvg,

Ari

M.H. Schot
Contacteer:

Berichtdoor M.H. Schot » di sep 06, 2011 12:12 am

De gevallen die ik me kan herinneren betreffen een vrij klein verschil van hooguit 6 tot 8 weken.

Mark

Berichtdoor Mark » di sep 06, 2011 7:00 am

Hoi Rien.

De vraag van Ari gaat over een tweede bloei van een en dezelfde plant. Niet van twee bloeifases van een populatie. Dat een soort twee fases kan hebben zien we ook in NL. Maar over een tweede bloei van dezelfde plant heb ik nog nergens over gelezen.

Gr Mark

Mark Meijrink
Contacteer:

Berichtdoor Mark Meijrink » do sep 08, 2011 9:47 pm

Dag allen,

tweede bloei heb ik ook nog nooit waargenomen, of kunnen vinden in literatuur. Ik zou hier weleens bewijs van willen zien. Wel maken sommigen soorten opnieuw bladeren aan, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/56646489?_popup=1 . Of zij daadwerkelijk zullen bloeien? Wie weet. Bepaalde triggers voor het ontspruiten of kiemen zijn gemakkelijk te beïnvloeden. Zo makkelijk zelfs dat ik bloeitijd weiger te accepteren als determinatie kenmerk. Wanneer ik met behulp van 'Heukels' determineer en bloeitijd als, serieus kenmerk, zou meewegen dan kom je dus nergens. En ondanks mogelijke verschillen in opvattingen, uiteindelijk zoekt m.i. iedereen naar betrouwbare en bruikbare kenmerken om een soort te determineren.

M.v.gr. Mark

Mark

Berichtdoor Mark » vr sep 09, 2011 7:10 am

Hallo Ari en anderen,

ik heb de vraag betreffende een tweede bloei voorgelegd aan Karel. Hij geeft aan nog nooit van een orchidee gehoord te hebben die een tweede volledige bloeicyclus doorloopt in één jaar.

gr. Mark Engels

Ari

Berichtdoor Ari » vr sep 09, 2011 3:51 pm

Dag allen,

Dan is het twee maal bloeien (althans, van 1 individu) wat mij betreft de wereld uit geholpen, tot het tegengestelde wordt waargenomen.

Bedankt!

Terug naar “Orchideeënforum”